Reklama

Bracia Starsi, znani i nieznani

Wystawą „Nasi Bracia Starsi”, otwartą 14 stycznia br. przez bp. Kazimierza Ryczana, zainaugurowano wydarzenia towarzyszące obchodom IX Dnia Judaizmu. Malarstwo, rysunek, grafika i judaika ze zbiorów Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie - a pokazane w Kielcach, pozwalają odbyć podróż sentymentalną do dzisiaj nieco zapomnianego, ale wciąż fascynującego świata polskich Żydów.

Niedziela kielecka 5/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Wystawa jest próbą ukazania najbardziej charakterystycznych aspektów życia Żydów w dawnej Polsce, widzianych okiem utalentowanych reprezentantów społeczności żydowskiej, jest przypomnieniem wspólnego dziedzictwa i przywróceniem pamięci o wielowiekowej obecności Żydów w Polsce. Ekspozycja przywołuje zarazem życie codzienne polskich Żydów - ich pracę, rodzinę, zabawę oraz tradycję religijną judaizmu z wyeksponowaniem charakterystycznych postaci - bohaterów tamtego świata - Polaków wyznania mojżeszowego.
Począwszy od XII w. Polska stawała się dla Żydów krajem umożliwiającym nurt przyjaznego współistnienia, ostatecznie przerwany tragicznymi wydarzeniami II wojny światowej. Żydzi przez stulecia uważali się za autochtoniczną część ludności polskiej. Motyw współistnienia znikł na dziesięciolecia po II wojnie światowej, ale od kilku lat odbudowuje się dobry klimat w dążeniach do zrekonstruowania prawdziwego obrazu historii Polski z udziałem Żydów. Wyrazem tej tendencji jest m.in. prezentowana w Muzeum Diecezjalnym wystawa, będąca własnością utworzonego w 1947 r. Muzeum Żydowskiego Instytutu Historycznego. ŻIH gromadzi zarówno synagogalia, jak i obrazy, rzeźby, grafiki artystów żydowskich - to największy w Polsce zbiór judaików.
Kielecką ekspozycję stanowią 64 obrazy, grafiki i rysunki, które wyszły z warsztatu uznanych artystów, obecnych w podręcznikach historii sztuki, jak Otto Axer, Artur Markowicz, Mojżesz Maurycy Rynecki, Bruno Schluz czy Wilhelm Wachtel, ale i tych anonimowych, w większości portrecistów. Obrazy dokumentują obiektywny wizerunek świata polskich Żydów, z wielką dbałością o precyzję i wartość historyczną szczegółu, a także pokazują ocalony od zapomnienia urokliwy pejzaż miast i miasteczek, których obyczajowość i kulturę Żydzi i Polacy tworzyli razem. Zatem wszelkie aspekty dnia codziennego, kultu, obyczajowości, rozmaite postawy artystyczne - tym cenniejsze, że przepracowane w wyobraźni artystów, prowadzą do odkrywania zapomnianych bądź mało znanych mikroświatów.
Na wystawie pokazano także kilkanaście synagogalii. O kunszcie żydowskich rzemieślników świadczą przedmioty kultu: świeczniki i lampy chanukowe, besaminki (balsaminki) czy ozdoby zakładane na Torę - korony, wskazówki, tarcze. Niezwykłej urody są też haftowane tkaniny, np. sukienki na Torę. Wśród ciekawostek - grzebień Bractwa Pogrzebowego z Nieszawy.
Sztuka żydowska rozwijająca się w Polsce od średniowiecza po przełom XVIII/XIX w. była przede wszystkim sztuką religijną. Świeckie malarstwo żydowskie powstało dość późno, głównie w szkole Matejki. Także i dlatego przeżywaniu wystawy towarzyszą określone, pozytywne emocje.

* * *

Ks. Paweł Tkaczyk, dyrektor Muzeum Diecezjalnego: „Wystawa ukazuje twórczy wysiłek artystów żydowskich, tych bardziej lub mniej znanych, którzy swoim talentem i pracą wpisali się na trwałe w kulturę naszego kraju”.
Bogdan Białek, prezes Stowarzyszenia im. Jana Karskiego, członek Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów: „Prof. St. Krajewski powiedział kiedyś: «Życzę, by kolejne Dni Judaizmu były ważnym i dobrym wydarzeniem dla Kościoła katolickiego. Jeśli przyniosą katolikom lepsze zrozumienie nieprzemijającej wartości judaizmu, który zawiera odniesienie do najgłębszej prawdy o świecie, to i my, Żydzi, będziemy usatysfakcjonowani. Jeśli przyniosą szersze zrozumienie, dlaczego Jan Paweł II powiedział, że antysemityzm jest grzechem, będziemy po prostu wdzięczni». Niech wystawa temu celowi służy”.
Prof. Feliks Tych, dyrektor ŻIH: „Ktokolwiek ogląda tę wystawę, zauważa, że to jest część malarstwa polskiego - specyficzna, samodzielna, ale jednak polska. To dotyczy także innych dziedzin sztuki, literatury. Żydzi byli zafascynowali np. literaturą romantyczną, ja sam jestem tej fascynacji przykładem. Byłem najmłodszy z dziewięciorga rodzeństwa, ojciec pragnął, abym odebrał staranne wychowanie w tradycji i religii judaistycznej, jednak ja sam w wieku 5 lat nauczyłem się czytać po polsku z ulicznych szyldów, szybko sięgnąłem po literaturę i zostałem «trafiony». Atrakcyjność kultury polskiej zawsze była dla Żydów ogromna”.

* * *

Otwarcie wystawy, zorganizowanej przez Muzeum Diecezjalne, z inicjatywy i przy współudziale Stowarzyszenia im. J. Karskiego, było znaczącym i atrakcyjnym wydarzeniem kulturalnym w mieście, także w wymiarze edukacyjnym, może i symbolicznym. - Tym, który nas dzieli i łączy jest Jezus Chrystus - powiedział, dokonując oficjalnego otwarcia bp K. Ryczan. - Jan Paweł II, ojciec Dnia Dialogu katolicko-judaistycznego nawoływał, aby zapomniane było to, co niedobre, niech zaś łączy odkrywanie wspólnego dziedzictwa.
Niezależnie od tego, że tropienie wspólnych pierwiastków, w wypadku wystawy, kulturalnych - jest potrzebne obu stronom, wystawa prezentuje wysoki poziom artystyczny i dokumentacyjny. Potrwa do kwietnia. Gorąco polecamy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Turzyński z okazji Dnia Życia Konsekrowanego: dziękuję za troskę o Polaków na świecie

2 lutego Kościół obchodzi Światowy Dzień Życia Konsekrowanego. Z tej okazji Delegat KEP ds. Duszpasterstwa Emigracji Polskiej przypomina o kluczowej roli osób konsekrowanych dla duszpasterstwa polonijnego na świecie.

„W wielu miejscach na świecie niemożliwe byłoby ogarniecie duszpasterską troską naszych rodaków bez Waszego zaangażowania i ofiarnej służby – pisze bp Piotr Turzyński od polskich sióstr, ojców i braci zakonnych z okazji Światowego Dnia Życia Konsekrowanego - Dziękuję za zaangażowanie w życie parafii polonijnych, za kształtowanie liturgii i pracę z grupami formacyjnymi, za kreatywne tworzenie instytucji niosących pomoc naszym rodakom w sytuacjach kryzysowych oraz za pracę w polonijnych szkołach parafialnych.
CZYTAJ DALEJ

Błażejowe błogosławieństwo świecami

[ TEMATY ]

błogosławieństwo

Grażyna Kołek

Błogosławieństwo świecą św. Błażeja

Błogosławieństwo świecą św. Błażeja

Na pograniczu polsko-czesko-słowackim praktykowanym wciąż zwyczajem jest błogosławieństwo świecami w obchodzone 3 lutego wspomnienie liturgiczne św. Błażeja, biskupa i męczennika. Kapłan po Mszy św. przykłada do szyi dzieci i dorosłych dwie poświęcone, skrzyżowane świece i odmawia krótką modlitwę. Błogosławieństwo to, przyjęte w duchu wiary, ma ustrzec przed wszelkimi chorobami gardła.

Etnografka z Istebnej Małgorzata Kiereś zwraca uwagę, że zwyczaj związany z modlitwą za wstawiennictwem męczennika z Cezarei Kapadockiej musiał być praktykowany od dawna, bo wzmiankę o nim można znaleźć w słynnym „Kancjonale katolickim” ks. Antoniego Janusza, kapłana z Czechowic.
CZYTAJ DALEJ

Alarmujące dane. Wzrasta ilość wytworzonych treści przedstawiających seksualne wykorzystanie dzieci

2025-02-03 12:31

[ TEMATY ]

cyberprzestępcy

cyberprzestrzeń

PAP/Tomasz Gzell

Miinister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski

Miinister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski

Siedmiokrotnie wzrosła ilość wytworzonych treści przedstawiających seksualne wykorzystanie dzieci - powiedział w poniedziałek wicepremier, szef Ministerstwa Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Dodał, że 90 proc. tych treści znika z internetu w ciągu 24 godzin.

Gawkowski podkreślił też na konferencji, że o 400 proc. wzrosła liczba incydentów związanych treściami publikowanymi w internecie dotyczącymi wykorzystywania seksualnego dzieci.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję