Zbliża się 6 grudnia, a po nim święta Bożego Narodzenia. Już
teraz doświadczamy świątecznej reklamowej wrzawy, która od lat przysłania
wartości chrześcijańskie kiczem i komercją. Zapewne znów pojawią
się czerwone, rubaszne, wyrośnięte krasnale z Laponii, na saniach
zaprzężonych w renifery. Wykreowanemu przez mass media czerwonemu
superkrasnalowi (Dziadek Mróz) towarzyszyć będzie kształtowanie nowego
człowieka - "komercyjnego żarłoka". Wartości cywilizacji chrześcijańskiej
posłużą po raz kolejny do uwypuklenia reklamowego sloganu: "Musisz
to mieć!". Dzieciom w okresie przedświątecznym (z winy nas, dorosłych)
będzie towarzyszył fałszywy dylemat, czy wierzyć w św. Mikołaja,
czy nie?
W sytuacji tworzonego przez komercję chaosu wartości
i informacji szczególne zadanie przypada szkolnej edukacji. Ustawa
o systemie oświaty podkreśla, że jednym z jej celów jest wychowanie,
które respektuje chrześcijański system wartości. Tak więc uczniowie
powinni obok wiedzy naukowej (ścisłej, przyrodniczej i humanistycznej)
poznać również świat wartości chrześcijańskich i mieć możliwość kształtowania
zgodnych z nim postaw. Uczniowie powinni poznać własną tradycję narodową,
przejawiającą się także w symbolice i obyczajach. Prawo oświatowe
w Polsce zobowiązuje nauczycieli także do tego, aby tworzyli uczniom
warunki m.in. do "poszukiwania, porządkowania, i wykorzystania informacji
z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną"
.
Powyższe cele szkolnej edukacji z powodzeniem mogą być
realizowane na szkolnej katechezie. Technologia informacyjna (TI)
stanowi tutaj skuteczne narzędzie kształtowania dociekliwości poznawczej
i budowania właściwej hierarchii wartości. Szum informacyjny powstały
wokół postaci św. Mikołaja i świąt Bożego Narodzenia niejako prowokuje,
aby zastosować TI w celu dotarcia do prawdy historycznej, znaczenia
symboli chrześcijańskich i, co najważniejsze, odsłonięcia i realizacji
w życiu świata wartości chrześcijańskich. Takie zadanie szkolnej
katechezy współbrzmi z Dyrektorium Ogólnym o Katechizacji, w którym
podkreśla się, że "tym, co nauczaniu religii w szkole nadaje szczególną
cechę, jest fakt, że jest ono wezwane do przeniknięcia na obszar
kultury oraz wejścia w relacje z innymi dziedzinami wiedzy. Jest
więc konieczne, by nauczanie religii w szkole jawiło się jako przedmiot,
który wymaga takiej samej systematyczności i organizacji, jak inne
przedmioty" (DOK 73).
Jak można wykorzystać na lekcji religii TI? Jak to zrobić,
aby osiągnąć zarysowane wyżej cele nauki religii w szkole? Próbą
zastosowania TI w szkolnej katechezie jest lekcja zatytułowana: Święty
Mikołaj postacią historyczną. Lekcja ta była przeprowadzona w ramach
realizacji Ogólnoszkolnego projektu KONTYNENTY, opracowanego i wdrażanego
przez szkolnego koordynatora TI - Marię Perlak. Istotą lekcji jest
ukazanie prawdy o św. Mikołaju mimo szumu informacyjnego, jaki powstał
w wyniku działań komercyjnych, nasilonych zwłaszcza przed świętami
Bożego Narodzenia. Przy wydobywaniu prawdy historycznej o znanej
na całym świecie postaci św. Mikołaja posłużyliśmy się technologią
informacyjną. Okazała się ona tutaj skutecznym narzędziem, za pomocą
którego były realizowane nie tylko cele poznawcze i kształcące umiejętności,
ale przede wszystkim cele wychowawcze (natury religijnej i moralnej)
. Wszystkich zainteresowanych scenariuszem lekcji odsyłam do strony
internetowej www.wsip.com.pl/serwisy/ti/011-3.htm. Opisana tam lekcja
może być lekcją religii przeprowadzoną w szkolnej pracowni komputerowej
lub lekcją wychowawczą, języka polskiego czy informatyki.
Inną propozycją zastosowania TI w odkrywaniu i realizowaniu
świata wartości związanych ze Świętami Bożego Narodzenia jest Ogólnopolski
Konkurs Kartek Świątecznych, organizowany w Polsce już po raz trzeci.
W regulaminie konkursu jest podkreślone, że "kartki świąteczne mają
odzwierciedlać prawdę historyczną i autentyczną symbolikę związaną
ze świętami Bożego Narodzenia". Wszystkich zainteresowanych udziałem
w konkursie odsyłam do strony internetowej, gdzie znajduje się pełny
tekst regulaminu - www.snti.wroc.pl (w dziale aktualności).
Pomóż w rozwoju naszego portalu