W poniedziałek 5 listopada miał nastąpić montaż ostatniego
elementu stalowej konstrukcji: szpicy wieńczącej wieżę. Wszystko
zależało od pogody. Nie dopisała. Na wieży licheńskiej świątyni wiał
zbyt mocny wiatr i padał deszcz. Budowniczowie, pracownicy gdańskiej
firmy "Stel", przystąpili do pracy 6 listopada. Wszystko odbyło się
zgodnie z planem. Tym samym została zakończona trwająca od 22 października
ubiegłego roku operacja.
Wieża jest najwyższym elementem zespołu świątynnego.
Liczy 141, 59 m wysokości. Zamontowanie czubka wieży z krzyżem zamknęło
prace budowlane przy nowym zespole świątynnym w sanktuarium maryjnym.
Powstający w Licheniu zespół świątynny składa się z pięcionawowej
bazyliki, dzwonnicy i wieży. Jesienią 1999 r. w dzwonnicy umieszczono
największy w Polsce dzwon nazwany imieniem Maryi Bogurodzicy. Każdego
dnia o godz. 11.45 dzwon zapowiada zbliżające się południe. Na powitanie
nowego tysiąclecia w wigilię Bożego Narodzenia 2000 r. w niewykończonej
jeszcze nawie głównej bazyliki odprawiono pierwszą Mszę św. Eucharystii
przewodniczył ks. Eugeniusz Makulski MIC - kustosz sanktuarium.
Rok 2001 budowniczowie zespołu poświęcili na prace wykończeniowe
we wnętrzu świątyni, np. na kładzenie ponad 2 ha posadzek, a także
na budowę wieży. Zgodnie z projektem, jest ona najwyższym elementem
zespołu. Prace budowlane przy wieży rozpoczęto w sierpniu 1999 r.
Wierzchołek krzyża na bazylice wynosi 103,49 m, natomiast wierzchołek
krzyża na wieży - 141,59 m.
Kilka informacji o samej wieży:
- zasadnicza konstrukcja betonowa - 72,52 m ;
- betonowy szyb windy - 102,78 m;
- stalowa konstrukcja szpicy wieży mierzy 70 m, waży
240 t;
- stalowa konstrukcja szpicy została podzielona na 7
elementów;
- najcięższy z fragmentów waży 43 t;
- najlżejszy waży "zaledwie" 26,1 t.
Przypomnijmy, że prace przy licheńskiej świątyni rozpoczęto
w 1994 r.
Generalnym wykonawcą całego przedsięwzięcia była spółka
akcyjna "Budimex". mgr inż. arch. Barbara Bielecka. Projekty konstrukcji
stalowych, w tym także konstrukcji szpicy wieży, opracował zespół
kierowany przez mgr. inż. Ryszarda Wojdaka. Stalową konstrukcję szpicy
wieży wykonał i zamontował Zakład Usług Ślusarsko-Spawalniczych "
Stel" z Gdańska.
Metalowcy już od maja br. przygotowywali elementy konstrukcji.
Trzy z siedmiu fragmentów nakładano na zbudowany szyb windy. Między
betonowym szybem a stalową konstrukcją było zaledwie 20 cm dystansu.
W jednym z fragmentów szpicy (na wysokości 114 m) w przyszłości znajdować
się będzie przeszklony taras widokowy.
Budowa bazyliki w całości jest finansowana z datków pielgrzymów
przybywających do Matki Bożej Bolesnej. Decyzją Episkopatu Polski
licheńska świątynia jest wotum narodu polskiego na Wielki Jubileusz
2000 r.
Pomóż w rozwoju naszego portalu