Na przestrzeni wieków pojawiało się wielu zwolenników zjednoczenia
Europy, m.in.: św. Cyryl i św. Metody, Monteskiusz, Saint Simon czy
Immanuel Kant. Najlepszej formy dla Europy poszukiwał w XIX w. także
Bogdan Jański, którego imię nosi Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości
w Łomży, organizator sesji poświęconej tematowi Region a Europa,
która miała miejsce 7 grudnia ub. r.
Jako pierwszy głos zabrał ks. prof. dr hab. Stanisław
Urbański - dziekan Wydziału Teologicznego UKSW w Warszawie. Ksiądz
Profesor przedstawił referat Duchowa jedność Europy, w którym wskazał
różne opinie, które towarzyszą zmianom w Europie. Podkreślił, że
nie ma gwarancji szybkiego i powszechnego wzrostu dobrobytu w warunkach
integracji, podobnie jak bez niej. Z tego powodu inspiracja religijna
może odegrać w procesie integracji, chociaż ma on postać głównie
ekonomiczną, rolę niemałą. Tę odegrała w ciągu minionych dwóch tysięcy
lat. Prelegent zauważył, że praca na rzecz uczynienia Europy wspólnotą
międzyludzką to zadanie osób wierzących, dla których znaczenie wartości
chrześcijańskich w życiu społeczeństw jest szczególnie zrozumiałe,
wydaje się bardzo wyraźnie określone.
Dr Tadeusz Kowalewski, adiunkt WSzZiP, przedstawił: Społeczne
uwarunkowania współpracy w euroregionach. Wyjaśnił podstawowe zjawiska
towarzyszące regionalizacji i globalizacji. Zaznaczył, że współczesną
rzeczywistość charakteryzuje globalizacja, której pozycja zdaje się
być wciąż dominującą tendencją w codziennych przekazach. Podkreślił,
że alternatywą dla globalizmu jest
regionalizm, a prawidłowa, uczciwa współpraca między euroreginami
jest gwarancją bezpieczeństwa światowego, co zostało uświadomione
szczególnie po wydarzeniach z 11 września br.
Ks. prof. dr hab. Józef M. Dołęga, dziekan Wydziału Filozoficznego
UKSW, prof. WSzZiP im. B. Jańskiego w Łomży, zaprezentował: Podstawy
kultury ekologicznej w regionie i Europie. Ksiądz Profesor wyjaśnił
podstawowe pojęcia związane z kulturą ekologiczną i nakreślił cztery
główne filary, na których się ona opiera (nauki ekologiczne, technika
i technologia, sztuka i religia). Pozbawienie kultury ekologicznej
jej ostatniego filaru - religii spowoduje, że pozostałe: sztuka,
nauka i technika mogą obrócić się przeciwko człowiekowi, co doprowadzi
do katastrofy.
Dr Waldemar Pędziński, rektor WSzZiP im. B. Jańskiego
w Łomży, w wykładzie: Województwo podlaskie jako region zauważył
m.in., że występowanie różnorodnych elementów religijnych wśród ludności
zamieszkującej obszary w obrębie województwa podlaskiego nie łączy,
a dzieli nasz region. Czy zatem można mówić o zjednoczeniu Europy
w obliczu braku jedności we własnym regionie?
Ks. dr Sławomir Śledziewski - dyrektor Katolickiego Centrum
Informacji Europejskiej w Łomży w temacie: Unia Europejska - szanse
i zagrożenia zaznaczył, że Unia stanowi dla Polski szansę, ale i
zagrożenie. "Wejście do UE wiąże się z zagrożeniami wynikającymi
z kosztów, jakie nasz kraj będzie musiał ponieść" - powiedział prelegent.
Aby zminimalizować koszty i niebezpieczeństwa należy wynegocjować
w Unii jak najkorzystniejsze warunki dla naszego kraju. Nie możemy
przyjąć członkostwa w UE za wszelką cenę! Niestety, postawa naszego
nowo obranego rządu zdaje się temu zaprzeczać.
Rozważając przystąpienie Polski do Unii, prelegent przypomniał,
że nie należy zapominać o duchowym dziedzictwie Europy, szczególnie,
że w państwach Zachodu zagrożenie stanowi laicka i kosmopolityczna
ideologia, cywilizacja konsumpcji, a więc obrona wartości chrześcijańskich
jest wielce istotna. Ideologie bez Boga do niczego dobrego nie prowadzą,
dlatego Europę trzeba budować silną Bogiem i do takiej Europy dążyć.
W tej kwestii Polska, jego zdaniem, może odegrać znaczącą rolę.
Jako ostatni wystąpił ks. dr Stanisław Dziekoński - dyrektor
Wydziału Nauczania i Wychowania Katolickiego Kurii Diecezjalnej w
Łomży. Prelegent zaprezentował temat: Wychowanie katolickie w edukacji
europejskiej. Wskazał zasadnicze kierunki katolickiego wychowania
prezentowane przez Kościół od początku jego istnienia do czasów współczesnych,
aby udzielić odpowiedzi na pytanie, czy i jakie miejsce zajmowało
wychowanie katolickie w edukacji europejskiej oraz na ile wychowanie
katolickie powinno uczestniczyć we współczesnej edukacji europejskiej.
Ksiądz Doktor przytoczył argumenty, które jednoznacznie wskazują,
że wychowanie katolickie powinno zajmować znaczące miejsce w edukacji
europejskiej.
Do zjednoczenia kontynentu europejskiego droga jest jeszcze
daleka, nie będzie jednak wspólnoty Europy, dopóki nie będzie ona
wspólnotą ducha. Ten najgłębszy fundament jedności przyniosło Europie
i przez wieki go umacniało chrześcijaństwo, dlatego zjednoczona Europy
to Europa silna Ewangelią - to główny wniosek nasuwający się po wysłuchaniu
wszystkich wystąpień. Drugą istotną sprawą jest przekonanie o konieczności
gruntownego przygotowania wszystkich mieszkańców Europy do zjednoczenia,
zaczynając od własnego "podwórka". Wszechstronne przygotowanie Polaków
da szansę wejścia do Europy ze swoją własną ofertą, bez poczucia
niższości i nie za wszelką cenę.
Pomóż w rozwoju naszego portalu