Reklama

Komunia z kielicha

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przez pierwsze XII wieków wszyscy chrześcijanie zarówno na Wschodzie, jak i na Zachodzie regularnie praktykowali Komunię św. pod obiema postaciami. Od kilku miesięcy w naszej diecezji obowiązuje nowy Dekret w sprawie Komunii św. pod obiema postaciami, o którym warto przypomnieć w rozpoczynającym się Wielkim Tygodniu.
Z czasem Sobór w Konstancji w 1415 r. usankcjonował Komunię św. pod postacią chleba jako jedyną formę, odwołując się do argumentów wygody oraz szacunku dla Eucharystii. Takie samo stanowisko zajęto wobec postulatu protestantów, na które odpowiedział Sobór w Trydencie w 1562 r. Sobór oświadczył, że Komunia św. z kielicha nie była nakazem Chrystusa dotyczącym wszystkich wiernych, że Jego obecność jest pełna w samej postaci chleba, a zatem że taka Komunia św. jest wystarczająca dla zbawienia i że Kościół ma władzę wprowadzania zmian dotyczących dyscypliny sakramentalnej. Sobór Watykański II, nie negując doktrynalnych zasad Soboru Trydenckiego, zdobył się na odważny gest i w 1962 r. przywrócił Komunię św. pod obiema postaciami.

Przypadki przewidziane w rytuale

Reklama

Rytuał rzymski zezwala na Komunię św. pod obiema postaciami w czasie: Mszy św., która następuje po chrzcie dorosłych; Mszy św. związanej z bierzmowaniem i we Mszy św., w której ochrzczeni są przyjmowani do wspólnoty kościelnej. Komunia św. pod obiema postaciami jest dozwolona dla nowożeńców i małżonków w czasie Mszy św. związanej z jubileuszem małżeństwa. W taki sposób udziela się też Komunii św. choremu, który przyjmuje Wiatyk, i wszystkim obecnym, gdy Eucharystię celebruje się w domu chorego.
Rytuał rzymski zezwala na udzielanie Komunii św. pod obiema postaciami: diakonom w czasie Mszy św. ich święceń, ich rodzicom i krewnym; rodzicom i krewnym podczas Mszy św. święceń biskupa i prezbiterów; rodzicom i członkom rodziny oraz szczególniejszym dobroczyńcom uczestniczącym we Mszy św. nowo wyświęconego prezbitera; kandydatom do diakonatu i prezbiteratu w czasie Mszy św. z obrzędem ich przyjęcia, ich rodzicom i krewnym.
We wspólnotach zakonnych w czasie Mszy św. z: błogosławieństwem ksieni, konsekracją dziewic, odnowieniem ślubów zakonnych, podczas pierwszej profesji, jej odnowienia i profesji wieczystej, a także rodzicom tych osób, krewnym i współbraciom zakonnym oraz osobom, które uczestniczą we Mszy św. związanej z jubileuszem.
Dozwala się na przyjęcie Komunii św. akolitom i lektorom w czasie Mszy św. z obrzędem ich ustanowienia; nadzwyczajnym szafarzom Komunii św. w czasie Mszy św. z obrzędem ich wyznaczenia, ich rodzinom i krewnym.
Komunię św. pod obiema postaciami w swoich kościołach lub kaplicach mogą przyjmować wszyscy członkowie instytutów i stowarzyszeń ślubujących zachowanie rad ewangelicznych i wszyscy, którzy stale zamieszkują w domu tych instytutów i stowarzyszeń.
Na Komunię św. pod obiema postaciami zezwala się świeckim pomocnikom misyjnym w Mszy św., podczas której publicznie otrzymują misję, oraz innym osobom w Mszy św., w czasie której otrzymują misję kościelną.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zalecenia Biskupa Diecezjalnego

Korzystając z uprawnień wynikających z Ogólnego wprowadzenia do Mszału rzymskiego (nr 387), bp Adam Dyczkowski Dekretem w sprawie Komunii św. pod obiema postaciami wydanym w Zielonej Górze 1 września 2006 r. zezwolił, aby każdy kapłan przewodniczący liturgii Eucharystii, jeżeli po roztropnym rozeznaniu uzna to za wskazane ze względu na dobro duchowe wiernych, po uprzednim ich przygotowaniu, udzielał Komunii św. pod obiema postaciami także w innych okolicznościach.
Ze względu na szczególny charakter liturgii Mszy św. Wieczerzy Pańskiej i Wigilii Paschalnej Biskup Diecezjalny zaleca, aby w te dni Komunia św. w parafiach i wspólnotach była udzielana pod obiema postaciami.

Sposób udzielania Komunii św.

W nowym Ogólnym wprowadzeniu do Mszału rzymskiego zaleca się procesyjne podchodzenie do przyjęcia Komunii św. Komunię św. można przyjąć w postawie klęczącej lub stojącej. Wierni przyjmujący Ciało Pańskie w postawie stojącej wykonują wcześniej skłon lub przyklękają na jedno kolano. Gdy Komunia św. jest udzielana pod obiema postaciami, wierni zachowują zawsze postawę stojącą.
Komunię św. z kielicha można przyjąć na dwa sposoby - przez zanurzenie i przez picie z kielicha. Bez wątpienia najbardziej przemawiające i najbardziej autentyczne jest picie wprost z kielicha.
Kiedy Krwi Pańskiej udziela się przez picie z kielicha, przystępujący do Komunii św. najpierw otrzymuje świętą Hostię i odpowiada: „Amen”. Zgodnie ze wskazaniami Episkopatu Polski, Komunii św. udziela się przez podanie Hostii wprost do ust. Jeżeli jednak ktoś prosi o Komunię św. na rękę przez gest wyciągniętych dłoni, należy mu w taki sposób jej udzielić. Przyjmujący winien spożyć Ciało Pańskie wobec szafarza. Po otrzymaniu Ciała Chrystusa przyjmujący przechodzi do usługującego przy kielichu i staje przed nim. On mówi: „Krew Chrystusa”, a przyjmujący Komunię św. odpowiada: „Amen”. Usługujący przy kielichu podaje mu kielich, który przyjmujący swoimi rękami zbliża sobie do ust, pije trochę z kielicha oraz oddaje go usługującemu i odchodzi, a usługujący ociera puryfikaterzem brzeg kielicha.
Wierni przystępujący do Komunii św. nie mogą sami brać konsekrowanego Chleba ani kielicha Krwi Pańskiej. Nie wolno im też podawać na rękę Hostii zanurzonej we Krwi Pańskiej.
Gdy Komunię św. pod obiema postaciami rozdziela się przez zanurzenie, kapłan bierze Hostię, częściowo zanurza w kielichu i - ukazując ją - mówi: „Ciało Chrystusa”. Przyjmujący odpowiada: „Amen”, otrzymuje od kapłana Sakrament do ust, po czym odchodzi.
Wiernym, którzy pragną przyjąć Komunię św. tylko pod postacią chleba, należy to umożliwić. Katolicka nauka Soboru Trydenckiego o Komunii św. podkreśla, że według katolickiej wiary, przyjmuje się całego Chrystusa i prawdziwy Sakrament także pod jedną tylko postacią; dlatego ci, którzy przyjmują jedną tylko postać, gdy idzie o owoce Komunii św., nie są pozbawieni żadnej łaski koniecznej do zbawienia.

Przymierze potwierdzone we Krwi

Tak więc dotarliśmy dziś do pełnego uznania Komunii św. z kielicha. Co więcej, prawodawstwo otwarcie sprzyja tej formie z uwagi na jej wartość symboliczną. O ile chleb przywołuje w symbolice biblijnej pożywienie, posiłek na drogę i biesiadny charakter stołu, to wino w języku biblijnym jest obrazem święta, wydobywa na światło Nowe Przymierze, potwierdzone we Krwi Chrystusa, zapowiada ucztę eschatologiczną (por. Mt 26, 27-29; Łk 22, 17-18). Z drugiej strony, Chrystus wybrał chleb i wino, które odpowiadają Jego Ciału i Jego Krwi, dla sprawowania rytu eucharystycznego, któremu nadał formę uczty (por. Ps 23, 5; Ps 104, 15; Sdz 9, 13). Komunia św. pod obiema postaciami ukazuje wierne przyjęcie zaproszenia Chrystusa oraz bardziej wyrazistą formę uczestnictwa w uczcie eucharystycznej.

2007-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

O co chodzi z Polską „dekretową”?

2024-09-28 08:31

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Znam prokuratora Przemysława Nowaka dziesięć lat. Zawodowo, bo jest rzecznikiem prasowym Prokuratury Krajowej teraz, ale za pierwszego rządu PO-PSL był rzecznikiem Prokuratury Okręgowej w Warszawie, więc tematów które zahaczały o jego i moje zainteresowanie była masa. To człowiek spokojny, opanowany.

W piątek pierwszy raz widziałem prokuratora Nowaka tak zdenerwowanego. Tego dnia stanął przed kamerami i przedstawiał stanowisko swoich przełożonych dotyczące uchwały Sądu Najwyższego, które w dużym skrócie stwierdza, że podstawa, którą rząd się posłużył, żeby wbrew prawu, bo bez zgody prezydenta wymienić Prokuratora Krajowego – była nielegalna.
CZYTAJ DALEJ

Belgia: Beatyfikacja Anny od Jezusa de Lobera y Torres

W niedzielę 29 września podczas Mszy św. na Stadionie Króla Baldwina w Brukseli Franciszek ogłosi błogosławioną Annę od Jezusa de Lobera y Torres, żyjącą na przełomie XVI i XVII wieku hiszpańską karmelitankę bosą, która prawie 20 lat spędziła w Belgii. Założyła tam kilka klasztorów swego zakonu w duchu reform, wprowadzonych do Karmelu przez św. Teresę od Jezusa, z którą łączyła ją głęboka przyjaźń.

Anna (Ana) de Lobera y Torres urodziła się 25 listopada 1545 w Medina del Campo na terenie dzisiejszej hiszpańskiej wspólnoty autonomicznej Kastylia i León. Ponieważ przyszła na świat jako głuchoniema i obawiano się o jej życie, ochrzczono ją tuż po urodzeniu. Zaczęła mówić dopiero w wieku 7 lat. Gdy miała kilka miesięcy, zmarł jej ojciec, którego nie zdążyła poznać. Miała starszego brata Cristobala (Krzysztofa), który został jezuitą. Gdy dziewczynka miała 9 lat, zmarła jej matka i dwojgiem dzieci zaopiekowała się babcia ze strony matki. W rok później, w 1555 Anna złożyła ślub czystości, wbrew oczekiwaniom swej opiekunki, która chciała wydać ją za mąż. Po dalszych 4 latach wraz ze swym bratem przeniosła się do Plasencii w dzisiejszej prowincji Cáceres w zachodniej Hiszpanii, do babci ze strony ojca i tam spędziła 10 lat.
CZYTAJ DALEJ

Wędrując pod krzyż

2024-09-28 20:47

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Ponad 2,5 tys. osób uczestniczyło w jubileuszowym XXV Świętokrzyskim Rajdzie Pielgrzymkowym do sanktuarium na Świętym Krzyżu. Pielgrzymi mieli do wyboru 12 tras o różnym stopniu długości i trudności. Tegoroczne pielgrzymowanie odbyło się pod hasłem: „Krzyż drogą, prawdą i życiem”.

Zakończeniem pielgrzymowania była Msza św. polowa sprawowana pod przewodnictwem Biskupa Kieleckiego Jana Piotrowskiego, którą koncelebrowali Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz, Biskup Radomski Marek Solarczyk, ojcowie oblaci oraz przybyli z pielgrzymami kapłani.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję