Wszystko zaczęło się 4 listopada 2001 r. podczas otwarcia wystawy fotograficznej pt. „Nekropolie Ziemi Łukowskiej” zorganizowanej przez GOK w Łukowej kierowany przez Wiesławę Kubów. Zainspirowane akcją ratowania zabytkowych nagrobków na Powązkach, którą zapoczątkował Jerzy Waldorff, osoby publiczne Gminy Łukowa postanowiły przeszczepić tę ideę na swój teren. W ten sposób 25 lutego 2002 r. powołany został pierwszy w powiecie biłgorajskim Społeczny Komitet Opieki nad Cmentarzami w Gminie Łukowa. Komitet wyznaczył sobie ambitny cel zachowania dla przyszłych pokoleń zabytkowych nagrobków i pomników.
Pierwszym sukcesem była renowacja pomnika ufundowanego przez mieszkańców Łukowej w 75. rocznicę bitwy stoczonej 16 kwietnia 1863 r. pod Borowymi Młynami w lesie Kobylówka. Członkowie Komitetu ufundowali tablicę z nazwiskami powstańców, którzy w tej bitwie polegli. Uroczyste odsłonięcie i poświęcenie tablicy miało miejsce 20 kwietnia 2002 r. Dokonał go bp Jan Śrutwa, ówczesny Ordynariusz zamojsko-lubaczowski. W trakcie tej uroczystości sprzedawane było historyczne opracowanie pt. „Borowe Młyny” autorstwa Tomasza Brytana. Dochód ze sprzedaży autor przeznaczył na pokrycie kosztów renowacji wspomnianego pomnika. Do tradycji Łukowej należy już coroczne kwestowanie członków Komitetu 1 i 2 listopada na miejscowym cmentarzu. Z pozyskanych w ten sposób funduszy przeprowadzono wiele prac na cmentarzach Gminy Łukowa. W 2003 r. poddano renowacji nagrobek ks. Władysława Matuszyńskiego, wieloletniego proboszcza parafii łukowskiej. Zabezpieczono także nagrobek Tomasza Matczyńskiego. W kolejnych latach poddano renowacji szereg nagrobków: Walentego Januszewskiego, Anny z Radzikowskich Jerzmanowskiej, Michała Kossakowskiego, Klary Zuzanny z Banaszewskich Włodzynskiej (2004), Bolesława Lutostańskiego, Marii Brodzieńskiej (2005). Szczególną dumą Komitetu jest renowacja kamiennego nagrobka „z kołyską” (2005) i nagrobka miecznika warszawskiego Karola Maksymiliana Klembowskiego i jego syna (2006). Nagrobek zwany przez mieszkańców „z kołyską” jest wyjątkowy, pochodzi z I połowy XIX wieku. Prace renowacyjne wykonał Maciej Filip - konserwator z Pracowni Zabytków w Krakowie. Również on nadzorował odnowienie nagrobka miecznika warszawskiego, który jest jednym z najstarszych i nielicznych już na Lubelszczyźnie (1791 r). Ponadto w 2006 r. odnowiony został pomnik, krzyże nagrobne i ogrodzenie na cmentarzu w Szarajówce, gdzie spoczywa 58 mieszkańców wsi, spalonych żywcem przez hitlerowców 18 maja 1943 r.
W 2007 r. Komitet zaangażował się w prace nad rekonstrukcją zdekompletowanych pomników na nieczynnym cmentarzu w Chmielku. Pierwotnie był to cmentarz unicki, a od 1875 r. prawosławny. Obecnie podlega administracji parafii prawosławnej pw. Świętej Trójcy w Tarnogrodzie. Udało się tu zrekonstruować 38 krzyży i pomników, których niestety ze względu na brak funduszy jeszcze nie poddano konserwacji.
Liturgia jest ważnym elementem życia Kościoła, dlatego też uczestnicy jej powinni być świadomi tego, w czym uczestniczą i dlaczego jej kształt ma taką, a nie inną formę. W Archidiecezji Wrocławskiej rusza “Szkoła Liturgii”, a zaproszeni są do niej wszyscy, którzy pragną ją poznawać.
Szkoła Liturgii jest pomocą w formacji liturgicznej. - O potrzebie takiej formacji czytamy w dokumentach Kościoła, ale także jej potrzeba wynikła podczas prac presynodalnych. To też wyraz naszej trosko o formację stałą - zaznacza ks. Mariusz Szypa, koordynator wydarzenia, dodając: - Nasza inicjatywa jest też odpowiedzią na list papieża Franciszka o formacji stałej Ludu Bożego. Nie jest to nic nowego, bo w Polsce, w wielu miejscach jest taka propozycja dla wiernych świeckich
Feliks żył w III w., był synem legionisty rzymskiego Hermiasa, który osiedlił się w Noli, na południe od Neapolu.
Kiedy Feliks przyjął święcenia kapłańskie, wybuchło prześladowanie wyznawców Chrystusa za panowania Decjusza. Feliks był torturowany. Jego poranione ciało wleczono po ostrych muszlach i skorupach. Udało mu się jednak ujść z więzienia. Ukrywał się przez pewien czas w wyschniętej studni. Po śmierci Decjusza powrócił. Ponieważ jednak skonfiskowano mu majątek rodzinny, żył z pracy swoich rąk. Po śmierci schorowanego Maksyma został wybrany na biskupa Noli, ale odmówił przyjęcia godności, proponując na to stanowisko Kwintusa.
Rektor seminarium wraz z klerykami na polach festiwalu
99 proc. włoskich alumnów ma profil w mediach społecznościowych. Tymczasem kiedy wstępowali do seminarium, nie miał go co dziesiąty kandydat do kapłaństwa (9,1 proc.). Wyniki trzyletnich badań ujawnił Fabio Bolzetta, przewodniczący Stowarzyszenia Włoskich Katolickich Stron Internetowych (WeCa).
Wynika z nich, że dla 88 proc. kleryków konta w mediach społecznościowych „mogą być narzędziami użytecznymi w duszpasterstwie” i zamierzają ich używać w pełnieniu swojej przyszłej posługi. Najczęściej korzystają oni z WhatsAppa (96,2 proc.), Facebooka (74,2 proc.), Instagrama (70,8 proc.), YouTube’a (67,5 proc.) i TikToka (15,3 proc.).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.