Reklama

Żeby nie zaśmiecać sobie serca...

Na terenie diecezji legnickiej znajduje się 15 zgromadzeń zakonnych kontemplacyjno-czynnych, w tym 28 domów zakonnych i 1 opactwo o charakterze kontemplacyjnym. Wśród nich są siostry benedyktynki. O modlitwie i życiu benedyktynek opowiada matka Edyta Wójcik OSB, ksieni Opactwa Mniszek Zakonu Świętego Benedykta w Krzeszowie.

Niedziela legnicka 8/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kryzys wiary i czas nawrócenia

Moja droga do klasztoru nie była prosta. Jak większość młodych ludzi przeżywałam czas buntu i rozczarowań. Wiara wyniesiona z domu rodzinnego była bardzo żywa, ale potem przyszedł taki okres, kiedy ta wiara rodziców już nie wystarczała. Pojawiały się pewne pytania, na które konieczne były odpowiedzi. Wystąpiło u mnie jak u wielu młodych pewne lenistwo, tzn. nie szukałam odpowiedzi, tylko najprostszym wyjściem było buntować się i przestać chodzić do kościoła.
Zasadniczy zwrot nastąpił w czasie pogrzebu mojej mamy. We wsi, z której pochodzę, na Podhalu, gdzie pobożność jest duża, trzeba było w czasie pogrzebu iść do spowiedzi i do Komunii św. Więc poszłam. Wtedy jeszcze taka nie za bardzo przekonana, ale właśnie od tej chwili wszystko się zaczęło. Ksiądz wtedy mnie tak jakoś pokrzepił. Mocne wrażenie wywarły na mnie jego słowa. Jakby zbagatelizował ten okres moich problemów i odniósł się do mnie z wielkim miłosierdziem. Spotkałam wtedy też pewną panią, która podobnie jak ja, po okresie niewiary, wracała do Boga. I tak razem szłyśmy do przodu. Ona została w Warszawie, a ja znalazła się tutaj, gdzie teraz jestem.
Dziś z perspektywy czasu uważam, że w zasadzie wiary nie straciłam. Pamiętam, że zawsze była we mnie pewna tęsknota i zazdrość, kiedy widziałam ludzi niemających problemów z tym, że są w kościele, i że cieszą się udziałem w liturgii.

Szefowa sióstr

Benedyktynką zostałam chyba przez przypadek, chociaż u Pana Boga nie ma przypadków. Pracowałam w tym czasie w Krakowie, szukałam zgromadzenia dla siebie, chodziłam od furty do furty i pytałam. Pewnego dnia poszłam do Dominikanów na Mszę św. Na drzwiach wisiała kartka „siostry benedyktynki przyjmują do swojego klasztoru” i był podany adres. Pamiętam, że nie miałam czym napisać adresu, więc nauczyłam się go na pamięć. Potem napisałam do ówczesnej matki ksieni i się zaczęło.
Po nawróceniu oddałam się do dyspozycji Panu Bogu. Potem jak się zastanowiłam, to sobie pomyślałam - co ja narobiłam, a jak tak Pan Bóg zechce, żebym umarła. Potem trochę o tym zapomniałam, ale kiedy wstąpiłam do klasztoru, to pomyślałam: Pan Bóg zabrał moje życie dla siebie, tak jak ja Mu obiecałam. Pan Bóg zawsze konsekwentnie egzekwuje to, co się mu obiecuje i ofiaruje. Czasami człowiek nie bardzo jest tego świadomy. Kiedyś przyjeżdżałam do Krzeszowa do klasztornej biblioteki i pomagałam katalogować książki, a teraz okazało się, że mam być tutaj matką ksienią. Nie jest to proste. Trudno jest w tym wieku zabierać się do rzeczy, których się nie robiło nigdy. Zawsze mną rządzili, a nie odwrotnie.
Jest tutaj 28 sióstr, 28 różnych charakterów i trzeba to ogarnąć. Myślę, że to jest najtrudniejsze. Kiedyś po takim trudnym zdarzeniu, powiedziałam: „ręce opadają, ja już nie mogę”. Siostry mi wtedy odpowiedziały: my matce będziemy podtrzymywać ręce, jak Mojżeszowi podtrzymywali na górze Horeb. Ucieszyłam się, że jest taka reakcja.
Żartuję sobie, że jestem ksienią przejściową. Między starymi a nowymi laty - tak mi się wydaje. Potem przyjdą młodsze siostry, które wiedzą, czego chcą. I chyba to będzie dobra perspektywa na przyszłość.

Życie za murami klasztoru benedyktynek

Wstajemy wcześnie o godz. 5.30. O godz. 6 jest jutrznia, potem Msza św. Następnie tzw. Tercja (to są takie 3 godziny modlitewne w ciągu dnia). Potem do godz. 12.00 jest czas pracy. Później seksta (kolejna godzina modlitewna), obiad i nona - pacierze przed obiadem i po. Potem jest czas na lekturę Pisma Świętego, o 15.00 - nieszpory, a potem różaniec. O godz. 18.00 jest godzina czytań, potem kolacja, a następnie wspólne spotkanie i czas na rozmowę. Jest jeszcze kompleta na zakończenie dnia i zaczyna się święte milczenie aż do rana.
Dzisiaj w Krzeszowie, w klasztorze Sióstr Benedyktynek jest 28 sióstr. Przychodzą z całej Polski: znad morza, ja jestem z Podhala, są siostry z Lubelszczyzny. Ale najwięcej jest chyba z diecezji tarnowskiej. Utrzymujemy się przede wszystkim z gospodarki. Mamy około 30 hektarów pola. Korzystamy z dofinansowania unijnego, które w całości idzie na gospodarkę. Mamy swoje jedzenie, m.in. mięso, mleko, ser, chleb, masło, jarzyny, jajka itd. Ale oprócz pracy jest przede wszystkim czas na modlitwę i lectio divina - czas na lekturę Pisma Świętego. Jest to chyba sprawa zasadnicza. W życiu konsekrowanym najważniejszą rzeczą jest dążyć do radykalnego życia ewangelią. To jest sprawa numer jeden i to nie tylko dla zakonników. Kiedyś przeczytałam znakomite zdanie - „ksiądz powinien mieszkać w Biblii”. Uważam, że jest to świetne określenie i to nie tylko dla księży. To właśnie z tego mieszkania, z tego modlitewnego przeżycia Biblii, wychodzi się dopiero do ludzi i wtedy jest siła do pracy. Nawet kryzysy są wtedy twórcze.
Przeciętnie do naszego zgromadzenia przychodzi jedna siostra rocznie. Jest to decyzja trudniejsza niż wstąpienie do zakonów czynnych. Człowiek jest taki, że jak coś robi, to chciałby widzieć efekt tego działania, natomiast robić coś i nie widzieć efektu, to rzeczywiście trzeba być dojrzałym, żeby wytrzymać. Jak udało mi się zauważyć przez te kilka lat - klauzula kusi osobowości takie trochę niezbyt zdrowe, zwłaszcza osoby, które boją się świata. Ale trzeba wiedzieć, że klauzula to nie jest lekkie życie. Chociażby przez to, że się pracuje i efekty widzi się dopiero po jakimś czasie, a czasami wcale. Tutaj jest przede wszystkim praca nad sobą. Życie we wspólnocie zamkniętej, stałej (bo my składamy ślub stałości miejsca) jest nieraz bardzo trudne. Ważna tutaj jest kwestia naszej klauzury. Nie chodzi absolutnie o zamknięcie. Bo można być zamkniętym w klasztorze a sercem i umysłem można być na zewnątrz i można być w środku tłumu, a być w klauzurze. Jest to kwestia ćwiczenia u sióstr, żeby umiały selekcjonować co jest potrzebne, a co nie. Żeby nie zaśmiecać sobie serca sprawami, które bulwersują, a odciągają od tego co najważniejsze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Archidiecezja wrocławska przeszła kompleksowe badanie religijności

2025-01-14 17:00

[ TEMATY ]

raport

archidiecezja wrocławska

badanie religijności

Obserwatorium Społeczne

Adobe Stock

Kompleksowe badania religijności w archidiecezji wrocławskiej

Kompleksowe badania religijności w archidiecezji wrocławskiej

Archidiecezja wrocławska jako jedyna diecezja w Polsce przeszła kompleksowe badania religijności. Na ich podstawie powstał profesjonalny raport stworzony przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego oraz fundację Obserwatorium Społeczne. - Chcę zerwać z sytuacją, kiedy uogólniamy i oceniamy Kościół na podstawie dwóch lub trzech opinii. Takie podejście dotyczy niestety wielu spraw. Potrzebujemy konkretnych danych, by móc reagować - mówi abp Józef Kupny, metropolita wrocławski, który zlecił badania.

Eksperci z całej Polski analizowali badania z raportu „Archidiecezja Wrocławska w tyglu przemian ostatnich dekad", zlecone przez abp. Kupnego. Przyznają, że obecnie nie mamy innych aktualnych badań, które tak głęboko opisują religijność Polaków, jak te wykonane w archidiecezji wrocławskiej.
CZYTAJ DALEJ

Klerycy a internet. We Włoszech prawie wszyscy mają profil w społecznościówkach

2025-01-14 19:11

[ TEMATY ]

klerycy

Włochy

alumni

media społecznościowe

Archiwum prywatne

Rektor seminarium wraz z klerykami na polach festiwalu

Rektor seminarium wraz z klerykami na polach festiwalu

99 proc. włoskich alumnów ma profil w mediach społecznościowych. Tymczasem kiedy wstępowali do seminarium, nie miał go co dziesiąty kandydat do kapłaństwa (9,1 proc.). Wyniki trzyletnich badań ujawnił Fabio Bolzetta, przewodniczący Stowarzyszenia Włoskich Katolickich Stron Internetowych (WeCa).

Wynika z nich, że dla 88 proc. kleryków konta w mediach społecznościowych „mogą być narzędziami użytecznymi w duszpasterstwie” i zamierzają ich używać w pełnieniu swojej przyszłej posługi. Najczęściej korzystają oni z WhatsAppa (96,2 proc.), Facebooka (74,2 proc.), Instagrama (70,8 proc.), YouTube’a (67,5 proc.) i TikToka (15,3 proc.).
CZYTAJ DALEJ

Czujemy się wezwani do dialogu

2025-01-15 11:37

Magdalena Lewandowska

W auli PWT rozpoczęła się ogólnopolska konferencja naukowa i centralne obchody XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele Katolickim.

W auli PWT rozpoczęła się ogólnopolska konferencja naukowa i centralne obchody XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele Katolickim.

– Już dość jest podziałów wokół nas, w naszej ojczyźnie, w naszych rodzinach, w miejscach pracy. Podziałów politycznych, społecznych i religijnych – mówił podczas otwarcia XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele Katolickim abp Józef Kupny.

We Wrocławiu trwają ogólnopolskie obchody XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele Katolickim. Ważnym punktem jest rozpoczęta dziś na Papieskim Wydziale Teologicznym konferencja naukowa "Żydzi i Judaizm w Historii Kościoła, Teologii i Praktyce Eklezjalnej", tworząca przestrzeń do dialogu i refleksji nad wzajemnymi relacjami. Bierze w niej udział abp Józef Kupny z biskupami pomocniczymi archidiecezji wrocławskiej, kard. Grzegorz Ryś, metropolita łódzki i przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem, wielu ekspertów i naukowców, przedstawiciele gminy żydowskiej, ale także wielu młodych m.in. z Liceum Sióstr Urszulanek we Wrocławiu.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję