Reklama

Sanktuarium Matki Bożej Ostrobramskiej

Niedziela podlaska 16/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ostra Brama została zbudowana ok. 1514 r. podczas wznoszenia muru obronnego wokół miasta. Południowa część muru miała tutaj kształt klina i stąd jej nazwa - ostra. Na bramie tej, podobnie jak na innych bramach miejskich, nie tylko w Wilnie, średniowiecznym zwyczajem wieszano wprost na murze obrazy Chrystusa, Matki Bożej i świętych.

Początki sanktuarium

Reklama

Według najnowszych badań, obraz Matki Bożej Ostrobramskiej został prawdopodobnie namalowany w Wilnie ok. 1620 r. temperą na dębowych deskach przez nieznanego malarza. Później pokryto go warstwą farby olejnej. Był on częścią zespołu dwóch obrazów - obrazu przedstawiającego Chrystusa Zbawiciela, wiszącego na stronie zewnętrznej bramy, oraz obrazu Matki Bożej wiszącego na bramie od strony miasta. Obraz Chrystusa znajduje się obecnie w muzeum sztuki w Wilnie. Kult obrazu Matki Bożej zawieszonego na Ostrej Bramie rozpoczął się po rozpoczęciu budowy klasztoru karmelitów w sąsiedztwie Ostrej Bramy w 1626 r. Przywilej opieki nad obrazem otrzymali bracia karmelici, którzy po wielu staraniach (brama była fragmentem ruchliwego traktu) wznieśli dla niego drewnianą kaplicę ze schodami. W 1671 r. dokonano przeniesienia obrazu do kaplicy, poświęconej przez biskupa Wilna Aleksandra Sapiehę. Uroczystość zgromadziła wielkie tłumy wiernych. Najwyżsi urzędnicy Wielkiego Księstwa Litewskiego przenieśli obraz z pobliskiego kościoła pw. św. Teresy, gdzie był przechowywany na czas budowy, do kaplicy. Od czasu wprowadzenia obrazu do kaplicy w oficjalnych pismach karmelitów jest on nazywany cudownym. Czciciele Matki Bożej Ostrobramskiej zaczęli zawieszać w kaplicy wota, zaś kronikarze zakonni spisywać dokonujące się cuda. Maryja zaczęła być czczona przez gorętsze nabożeństwo wiernych oraz przez liczne dary i ofiary.
W niedziele i święta karmelici odprawiali w kaplicy Msze św. i głosili kazania. Wierni mogli uczestniczyć w nabożeństwach, gromadząc się przed kaplicą na ulicy. W 1715 r. pożar strawił drewnianą kaplicę. Cudowny obraz wyniósł z pożaru młody zakonnik. Obraz znowu, do czasu zbudowania kaplicy murowanej, trafił do kościoła pw. św. Teresy. Do rozszerzenia kultu Madonny Ostrobramskiej przyczyniła się „Relacja o cudownym obrazie Najświętszej Maryi Panny” wydana w Wilnie przez karmelitę o. Hilariona w 1761 r. Przedstawiono w niej dzieje obrazu, jak również opis cudów, jakie zdarzyły się wskutek nabożeństwa do Matki Bożej Ostrobramskiej, teksty pieśni i modlitw.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Okres rozbiorów i niewoli

Gdy w 1799 r. władze carskie zarządziły burzenie murów miejskich i bram, Ostra Brama pozostała nietknięta. Matka Boża pozostała ze swym ludem cierpiącym upokorzenia niewoli, gorycz zsyłek i niepewność jutra. Przed Jej obrazem modlili się młodzi filomaci i filareci, a wśród nich A. Mickiewicz. Wracał później poeta myślami z tułaczych dróg do „Panny świętej, co w Ostrej świeci Bramie”. Słowa te, zawarte w „Inwokacji” do „Pana Tadeusza”, spopularyzowały jeszcze bardziej kult Matki Bożej Ostrobramskiej. Stała się Ona pocieszycielką strapionych i nadzieją na odzyskanie wolności podczas zaborów i powstań narodowych. W latach 1829-30 karmelici przebudowali kaplicę, nadając jej obecny kształt, ale sami musieli odejść. W 1844 r. klasztor został skasowany przez władze carskie, a kościół pw. św. Teresy i kaplicę ostrobramską przekazano duchowieństwu diecezjalnemu. Budynki klasztorne przeszły w ręce duchownych prawosławnych. Zaborcy liczyli, ze osłabi to oddziaływanie Ostrej Bramy jako ośrodka katolicyzmu. Przeciwnie - kult Matki Bożej jeszcze się wzmocnił i wzbogacił, co wywoływało niezadowolenie prawosławnych. Nabożeństwa organizowane przez opiekuna sanktuarium ks. K. Zalewskiego gromadziły przed obrazem Bogarodzicy Ostrobramskiej tłumy wiernych modlących się żarliwie, co wywoływało podziw u obserwatorów niebędących katolikami. Pojawiają się liczne nowe utwory poetyckie i pieśni, w przygotowaniu których uczestniczył S. Moniuszko. Atmosferę powszechnej modlitwy popularyzował również J. I. Kraszewski.
Wyrazem żywego kultu Matki Miłosierdzia były także bardzo liczne wota. W 1849 r. sprawiono wotum w kształcie dużego półksiężyca, które umieszczono u dołu obrazu. Od tego czasu jest ono charakterystycznym elementem ostrobramskiego wizerunku. Na nic się zdały donosy policji ani starania osławionego „wieszatiela” Murawiowa, wzywające władze carskie do przekazania Ostrej Bramy prawosławnym. Sanktuarium pozostało miejscem modlitwy licznych rzesz społeczeństwa do Matki Miłosierdzia.

Czasy współczesne

Sanktuarium Ostrej Bramy przetrwało okres niewoli. Odeszli zaborcy, zaś Matka Miłosierdzia pozostała wśród swojego ludu. Po odzyskaniu niepodległości pomyślano o koronacji wileńskiego wizerunku Matki Bożej. Na mocy dekretu Stolicy Apostolskiej obrzędów koronacji w obecności przedstawicieli Episkopatu Polski, prezydenta I. Mościckiego i tego, który ukochał Wilno - marszałka J. Piłsudskiego oraz wielkiej rzeszy wiernych dwiema złotymi koronami 2 lipca 1927 r. dokonał kard. A. Kakowski.
Ostra Brama wiąże się ściśle z kultem Miłosierdzia Bożego. To tutaj przed Matką Miłosierdzia s. Faustyna Kowalska wielokrotnie klęczała, modląc się. W Wilnie doznała objawień Chrystusa Miłosiernego.
Silne są też związki Jana Pawła II z Ostrą Bramą. Mówił: „W momencie mojego wyboru na Stolicę Piotrową pomyślałem o Matce Najświętszej z Ostrej Bramy”. W 1993 r. modlił się w sanktuarium słowami poety: „Panno święta, co Jasnej bronisz Częstochowy i w Ostrej świecisz Bramie! Jak mnie do zdrowia powróciłaś cudem...”. Jako dowód wdzięczności pozostawił złotą różę oraz piękny sznur pereł.
Tutaj przed obliczem Matki Miłosierdzia nikną spory między Polakami i Litwinami. Kult Matki z Ostrej Bramy jest nadal bardzo żywy. Liczne pielgrzymki z wielu krajów nawiedzają nieustannie to miejsce. Widok pątników wspinających się na kolanach po zabłoconych schodach do kaplicy Matki Bożej ma jednoznaczną wymowę.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowe ustalenia w sprawie Medziugoria! Watykan zajmie dziś stanowisko

2024-09-19 10:19

[ TEMATY ]

papież

Medziugorie

Monika Książek

Medjugorie

Medjugorie

Watykan publikuje nowe ustalenia dotyczące postępowania z doświadczeniami duchowymi w kontekście miejsca pielgrzymkowego Medziugorie w Bośni i Hercegowinie. Biuro prasowe Stolicy Apostolskiej poinformowało, że zostaną one zaprezentowane 19 września na konferencji prasowej w Watykanie. Wezmą w niej udział kardynał Victor Manuel Fernández, prefekt Dykasterii Nauki Wiary, jej sekretarz ds. Nauki Wiary, Armando Matteo i Andrea Tornielli z watykańskiej Dykasterii ds. Komunikacji.

Położone 100 kilometrów na południowy zachód od Sarajewa Medziugorie, do którego co roku przybywa kilka milionów pielgrzymów, znane jest od 1981 roku z doniesień o objawieniach maryjnych. Były one kilkukrotnie badane przez Watykan, ale nie zostały jeszcze uznane. W sierpniu br. wizytator apostolski w Medziugoriu abp Aldo Cavalli powiedział, że według oceny Watykanu miejsce pielgrzymkowe spełnia wszystkie zasady dotyczące objawień maryjnych.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent Wrocławia: woda jest zdatna do picia

2024-09-19 08:37

[ TEMATY ]

Wrocław

powódź

woda

powódź w Polsce (2024)

Dariusz Lubosz

Parametry wody są w porządku, jest zdatna do picia - powiedział podczas sztabu kryzysowego prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. Infrastruktura krytyczna jest pilnowana i dodatkowo wzmacniana - dodał.

We Wrocławiu ponownie zebrał się powodziowy sztab kryzysowy z udziałem m.in. premiera.
CZYTAJ DALEJ

Przewodniczący KEP: Katolicka Nauka Społeczna to kompas dla chrześcijańskiego podejścia do zagadnień społecznych

2024-09-19 19:32

[ TEMATY ]

festiwal

przewodniczący KEP

BP KEP

Abp Tadeusz Wojda SAC

Abp Tadeusz Wojda SAC

Festiwal KNS to okazja, by zgłębić fundamenty społecznego nauczania Kościoła, który od ponad stu lat stanowi kompas dla chrześcijańskiego podejścia do zagadnień społecznych, ekonomicznych czy też politycznych - zauważył przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda w wideoprzesłaniu do uczestników spotkania organizowanego przez Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana” w Warszawie.

Abp Wojda podkreślił, że wydarzenie to od lat stanowi wyjątkową przestrzeń dialogu, refleksji i spotkań ludzi o wspólnych wartościach. Tematem tegorocznego 8. już Festiwalu jest „Odpowiedzialność społeczna”. W programie m.in. debaty eksperckie i warsztaty. Udział w trzydniowym Festiwalu jest bezpłatny, ale konieczna jest rejestracja na: festiwalkns.pl.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję