Reklama

Oddani Sercu Jezusa

Niedziela sosnowiecka 16/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Agnieszka Raczyńska-Lorek: - O intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa można mówić w perspektywie historycznej...

Reklama

O. Jan Mikrut CSsR: - Rzeczywiście, gdyż do zintensyfikowania kultu Serca Jezusa znacząco przyczynił się już papież Benedykt XV, który widział tę pobożność jako drogę do przywrócenia pokojowych relacji międzynarodowych. To on zaaprobował i propagował tę szczególną formę pobożności, jaką jest intronizacja Serca Jezusa w rodzinach. Właściwym jednak twórcą i apostołem praktyki intronizacji Najświętszego Serca Jezusowego w rodzinach jest o. Mateo Eduardo Crawley-Boevey (1875-1960), kapłan Zgromadzenia Najświętszych Serc Jezusa i Maryi. Uważał on, że uznanie panowania Chrystusa nad rodziną stanowi początek procesu, który może doprowadzić do tryumfu królestwa Serca Jezusa nad całym społeczeństwem, a także nad państwem. Na tym poziomie widać więc również aspekt polityczny intronizacji. Później do intronizacji zachęcał papież Pius XI. Te papieskie wypowiedzi sprzyjały rozwojowi praktyki intronizacji, do której nawiązywał również później Pius XII. Jednak po Soborze Watykańskim II, który podkreślił znaczenie kultu liturgicznego, podczas gdy kult Najświętszego Serca Pana Jezusa pozostał elementem pobożności ludowej, zapał intronizacyjny osłabł. Niemniej również po Soborze kult ten był popierany przez papieży Pawła VI, a zwłaszcza Jana Pawła II, którego nauczanie na temat kultu Serca Jezusa należy do najobszerniejszych w całej historii Kościoła. Jan Paweł II intronizację w wymiarze społecznym łączył wyraźnie z wizją cywilizacji miłości.

- W Polsce powstają Wspólnoty dla Intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa Króla królów i Pana panujących. Jaki cel im przyświeca?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Celem wspólnot dla Intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa jest cotygodniowa adoracja przed Najświętszym Sakramentem w celu przeprowadzenia Intronizacji w Polsce i na świecie. Intronizacja winna dokonać się na wszystkich szczeblach począwszy od osobistego a skończywszy na państwowym-rządowym, czyli uznaniem władzy Chrystusa w życiu osobistym, rodzinie, parafii, mieście oraz Ojczyźnie. Jest to jednocześnie wypełnienie zadań, jakie kierował Chrystus do służebnicy Bożej Rozalii Celakówny Rozalia usłyszała słowa: „Polska nie zginie, o ile przyjmie Chrystusa za Króla w całym tego słowa znaczeniu; jeżeli się podporządkuje pod prawo Boże, pod prawo Jego Miłości. Inaczej, Moje dziecko, nie ostoi się (...) Oświadczam ci to, Moje dziecko, jeszcze raz, że tylko te państwa nie zginą, które będą oddane Jezusowemu Sercu przez Intronizację, które Go uznają swym Królem i Panem. Przyjdzie straszna katastrofa na świat (...)” (Z. Dobrzycki. Wielkie wezwanie Serca Jezusa do Narodu Polskiego. Kraków: WAM 2003 s.77).

- W jaki sposób powstają wspólnoty dla Intronizacji i na czym polega ich praca?

Reklama

- Zwykle wszystko, co wspólne, zaczyna się od jednostki. Osoba zainteresowana intronizacją gromadzi wokół siebie ludzi. Grupa zainteresowanych udaje się do księdza proboszcza, wyrażając pragnienie wspólnej modlitwy w intencji intronizacji przed wystawionym Najświętszym Sakramentem. Gdy proboszcz się zgadza na powołanie takiej wspólnoty, wówczas rodząca się wspólnota zgłasza swoje pragnienie bycia w jedności z już istniejącymi wspólnotami, będącymi z kolei w jedności z krakowską Wspólnotą dla Intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa Króla królów i Pana panujących. Istniejące wspólnoty, za zgodą księży biskupów, organizują rekolekcje zamknięte, na które przybywają zainteresowani intronizacją Najświętszego Serca Pana Jezusa. Rekolekcje te dotychczas, na zaproszenie wspólnoty krakowskiej, prowadziłem w kilkunastu diecezjach, w niektórych po kilka razy.

- Spotyka się różne określenia: „intronizacja Serca Jezusa”, „poświęcenie Sercu Pana Jezusa” i „królowanie Chrystusa Króla”. Czy mógłby Ojciec wyjaśnić ich sens?

Reklama

- Intronizacja to akt woli, decyzja człowieka, rodziny, społeczności o tym, że Chrystus jest dla nas pierwszym punktem odniesienia, że On jest Królem tzn. jest tym, który ma pełnię władzy, tym, który zna prawdę i może stanowić prawo, jest Najwyższym Sędzią, Odwiecznym Synem Bożym. Chrystus Bóg ma pełnię władzy, która kojarzy się nam z królem. W dziele intronizacji chodzi o to, aby ludzie odnaleźli ten punkt odniesienia w obiektywnym prawie Bożym, który zawarty jest w Dekalogu i w Ewangelii.
Poświęcenie Bożemu Sercu jest skutkiem wyboru. Jeśli wybieram Chrystusa jako mojego Pana Zbawiciela i Króla to znaczy, że ja dla Niego chcę żyć i Jemu się poświęcić. W tym wypadku moje poświęcenie się Bożemu Sercu będzie tylko odpowiedzią, mizerną, na poświęcenie Jezusa, który powiedział: „Ja za nich w ofierze poświęcam samego siebie”. Bóg jest darem, który absolutnie przekracza wszelkie dary, jakie człowiek może Mu dać, jednak może ofiarować wszystko, co ma jako odpowiedź na Jego dar. I to zawiera pojęcie poświęcenia. Wtedy kiedy ja poświęcam się Chrystusowi, który oddał życie za mnie, wtedy Bóg faktycznie króluje. Intronizacja jest zatem zwróceniem uwagi na osobę Jezusa Chrystusa, natomiast poświęcenie, jako decyzja ze strony człowieka, jest konsekwencją intronizacji. Te trzy idee: królowania, intronizacji i poświęcenia są ściśle ze sobą powiązane. Ich niezwykłą syntezę odnajduję właśnie w kulcie Najświętszego Serca Pana Jezusa i w związanym z nim zaproszeniu do intronizacji.

- Dzieło intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa w wymiarze osobistym, rodzinnym i społecznym podejmują wspólnoty dla intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa. Wiadomo jednak, że działają też wspólnoty intronizacji Chrystusa Króla. Na czym polega różnica między nimi?
- Otóż, nazewnictwo jest tutaj bardzo ważne, gdyż kryją się za nim pewne prawdy, które głoszą konkretni ludzie. Ci którzy propagują intronizację Chrystusa Króla pomijają tajemnicę Serca, twierdzą intronizacja Chrystusa Króla - tak, intronizacja Najświętszego Serca Pana Jezusa - nie! Jest to, oczywiście wbrew praktyce Kościoła, są to nadinterpretacje pism służebnicy Bożej Rozalii Celakówny. Wspólnoty dla Intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa czczą Boże Serce, nie odmawiając Jezusowi tytułu Chrystusa Króla, ale postrzegając Go jako Króla Miłości, który pociąga i fascynuje. Te dwa nurty intronizacyjne, niestety nie współgrają ze sobą. Pojawił się bezsensowny konflikt. Nie można przecież uznając Jezusa Królem pomijać Jego Najświętszego Serca.

O. Jan Mikrut CSsR

Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat wiele parafii w Polsce przeżyło rekolekcje intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa Króla królów i Pana panujących. Rekolekcje te prowadzą do aktu intronizacji Serca Jezusa w życiu osobistym, rodzinnym, we wspólnocie parafialnej. W dniach 4-6 kwietnia w Domu Zakonnym św. Józefa Ojców Misjonarzy z Mariannhill w Czeladzi odbyły się rekolekcje zamknięte dla członków wspólnot dla Intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa Króla królów i Pana panujących. Rekolekcje skierowane do wspólnot z całej Polski zorganizowała wspólnota intronizacyjna z parafii św. Barbary DM w Będzinie-Koszelewie. Nauki rekolekcyjne głosił o. Jan Mikrut CSsR, który jako jeden z pierwszych w Polsce zaangażował się w tę formę ewangelizacji.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

PILNE: Ważna zmiana w polskim Kościele. Warszawa ma nowego Arcybiskupa

2024-11-04 12:00

[ TEMATY ]

Warszawa

pallotyni

Archidiecezja Warszawska

Abp Adrian Galbas

nowy metropolita

BP KEP

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

Powiedzieć, że przewodniczenie tej archidiecezji ma swój szczególny wymiar, to jak nic nie powiedzieć. Na tym urzędzie zasiadali prymasi Królestwa Polskiego i Polski, kardynałowie, a także późniejsi błogosławieni i święci Kościoła Katolickiego.

Mowa oczywiście o diecezji, która swoją stolicę ma w Warszawie. To tutaj urzędowali m.in. św. Zygmunt Szczęsny Feliński, prymasi kard. August Hlond, bł. kard. Stefan Wyszyński, czy kard. Józef Glemp.
CZYTAJ DALEJ

Po 44. latach odchodzi papieski kaznodzieja. Zastąpi go włoski biblista

2024-11-09 12:24

[ TEMATY ]

kaznodzieja

dom papieski

o. Roberto Pasolini

kard. Ranier Cantalamessa

youtube.com/@VaticanNewsPL

Kard. Ranier Cantalamessa

Kard. Ranier Cantalamessa

Franciszek mianował nowego kaznodzieję domu papieskiego. Został nim włoski kapucyn i biblista o. Roberto Pasolini. Zastąpi on 90-letniego kard. Raniera Cantalamessę, który pełnił tę funkcję od 1980 r.

Ojciec Cantalamessa zaczął pełnić funkcję kaznodziei Domu Papieskiego w 1980 roku, a więc w pierwszych latach pontyfikatu św. Jana Pawła II.
CZYTAJ DALEJ

Jerozolima: policyjny nalot na sanktuarium „Pater Noster”

2024-11-09 14:22

[ TEMATY ]

sanktuarium

Jerozolima

Pater Noster

nalot policji

Adobe Stock

Kościół Pater Noster, Jerozolima

Kościół Pater Noster, Jerozolima

W czwartek 7 listopada podczas wizyty francuskiego ministra spraw zagranicznych Jeana-Noela Barrota, izraelska policja dokonała nalotu - bez żadnego upoważnienia - na sanktuarium „Pater Noster” w Jerozolimie. Doszło do incydentu dyplomatycznego. Jest to katolicki budynek sakralny znajdujący się na Górze Wniebowstąpienia we Wschodniej Jerozolimie w Ziemi Świętej. Nazywana jest również Éléona (z greckiego elaiōn „gaj oliwny”).

Kościół ten został zbudowany w miejscu, w którym według tradycji Jezus nauczył swoich uczniów Modlitwy Pańskiej. Miejsce to należy do francuskiej domeny narodowej w Ziemi Świętej - od końca XIX wieku Kościół i klasztor są od 1901 eksterytorialne i należą do Posiadłości Francji w Ziemi Świętej. Władze francuskie uznały ten akt za poważne naruszenie prawa międzynarodowego.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję