W wydarzeniu uczestniczyli: Bp Jerzy Samiec, Zwierzchnik Kościoła Ewangelicko – Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej i Prezes Polskiej Rady Ekumenicznej, Bp Krzysztof Nitkiewicz, Ordynariusz Diecezji Sandomierskiej i Przewodniczący Rady ds. Ekumenizmu Konferencji Episkopatu Polski, przedstawiciele Kościołów Ewangelicko Reformowanego, Ewangelicko-Augsburskiego i Prawosławnego.
Obecni byli włodarze miasta i powiatu, Burmistrz Marcin Marzec i Starosta Marcin Piwnik oraz przedstawiciele różnych instytucji miejskich.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Wystawa ukazuje podłoże, przebieg i następstwa zjazdu Polskich Protestantów, których owocem było przyjęcie 14 kwietnia 1570 r. dokumentu nazwanego Zgodą Sandomierską. Nakreśla tło społeczne, religijne i artystyczne ówczesnego Sandomierza, który w okresie Odrodzenia znajdował się u szczytu rozwoju gospodarczego i kulturalnego.
Uroczystość rozpoczął Burmistrz Marcin Marzec, który przypomniał, że w XVI wieku w Europie toczyły się wojny religijne, a właśnie w Polsce, konkretnie w Sandomierzu, powstał odpowiedni klimat do pokojowych rozwiązań. Postanowienia Zgody Sandomierskiej były pokojowe i perspektywiczne. Jej postanowienia ujęto w Artykułach Henrykowskich, które ugruntowały słynna polską tolerancje religijną - mówił burmistrz Marzec.
Reklama
Następnie głos zabrał biskup Jerzy Samiec, który podkreślił, że dokument podpisany 450 lat temu pomiędzy Luteranami, Kalwinistami (jak się wówczas mówiło) i Braćmi Czeskimi, jest bardzo nowoczesny również z dzisiejszego punktu widzenia.
- Trzy wyznania ewangelickie postanowiły się spotkać i rozmawiać o tym, co je dzieli oraz o tym, w jaki sposób mogą wspólnie służyć Bogu i Jego Ludowi. Spisano wówczas pewnego rodzaju protokół rozbieżności, uznając jednocześnie prawo każdego z Kościołów do sprawowania sakramentów i głoszenia Słowa Bożego oraz zasady współdziałania między nimi. Wiele lat później, te same założenia zostały przyjęte w Konkordii Leuenberskiej. Podziały i konflikty zawsze istnieją ale rozmowa, stwierdzenie w czym się różnimy, pozwalają na znajdowanie rozwiązań i współpracę – mówił bp Samiec.
ks. Wojciech Kania
Biskup Jerzy Samiec z Kościoła Ewangelicko – Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, Prezes Polskiej Rady Ekumenicznej w Warszawie.
Biskup Krzysztof Nitkiewicz zauważył, że prowadzony obecnie dialog ekumeniczny nawiązuje do idei jakimi kierowali się autorzy Zgody Sandomierskiej.
– Funkcjonuje, co prawda, pojęcie Kościoła większościowego i Kościołów mniejszościowych. My jednak, jako chrześcijanie, powinniśmy zawsze patrzeć i działać z perspektywy „jednego Kościoła”, który założył Chrystus. W nim nie może być lepszych i gorszych, gdyż wszyscy są dla siebie siostrami i braćmi, „kimś jednym w Chrystusie Jezusie” - mówi św. Paweł. Dlatego powinniśmy dążyć do widzialnej jedności chrześcijan, zaś wydarzenia, jak to dzisiejsze z pewnością temu służą – powiedział Ordynariusz Sandomierski.
ks. Wojciech Kania
Biskup Krzysztof Nitkiewicz – Ordynariusz Diecezji Sandomierskiej – Przewodniczący Rady do spraw Ekumenizmu Konferencji Episkopatu Polski.
Autorami wystawy są: Urszula Stępień, kustosz Muzeum Diecezjalnego w Sandomierzu oraz dr Tomisław Giergiel.
Reklama
- Wystawa ukazuje otwartość XVI wiecznego Sandomierza wobec różnych wyznań oraz na nowe prądy artystyczne, o czym świadczą zachowane w mieście cenne dzieła sztuki – podkreśliła Urszula Stępień.
Po oficjalnych wystąpieniach, otwarcia wystawy dokonał bp Jerzy Samiec, bp Krzysztof Nitkiewicz oraz Burmistrz Sandomierza Marcin Marzec.
ks. Wojciech Kania
Ekspozycję w ratuszu przygotowało Muzeum Diecezjalne we współpracy z Muzeum Okręgowym i Sandomierskim Centrum Kultury. W planach obchodów przewidziane są jeszcze spotkania naukowe i warsztaty tematyczne związane z przebiegiem, konsekwencjami historycznymi i współczesna recepcją Zjazdu Sandomierskiego z 1570 r., które z powodu pandemii zostały przełożone na jesień.
Zgoda Sandomierska, to porozumienie, podpisane 14 kwietnia 1570 roku w Sandomierzu przez przedstawicieli Kościołów protestanckich: luterańskiego, kalwińskiego i Braci Czeskich. Dokument określał ich status quo oraz zasady, regulujące ich współpracę w Rzeczypospolitej.
Ks. Wojciech Kania