Krzyż w symbolice chrześcijańskiej ma miejsce najważniejsze.
Znak krzyża jest najczęściej używanym gestem w obrzędach liturgicznych
- rozpoczyna się nim wszelkie czynności, błogosławi. Jako symbol
plastyczny, krzyż pojawił się w pierwszych wiekach naszej ery, jednak
do VI w. nie umieszczano na nim figury Zbawiciela. We wnętrzach kościołów
rzeźbione krucyfiksy zaczęto ustawiać dopiero od IX w. Pierwsze krzyże
umieszczano pomiędzy chórem a nawą, w kontekście ze stojącym tam
ołtarzem. Najstarsze znane romańskie krucyfiksy przedstawiały Chrystusa
odzianego w długą szatę, jako tryumfującego nad śmiercią.
Na przestrzeni wieków figury ukrzyżowanego Chrystusa
zmieniały się. W sztuce gotyckiej najczęściej ukazywano Chrystusa
w cierpieniu, umierającego. W epoce renesansu , by ukazać Chrystusa
posługiwano się wzorcami zaczerpniętymi ze sztuki antycznej - ciało
Zbawiciela musiało być harmonijne i piękne.
Spośród krucyfiksów znajdujących się we Włocławku, jednym
z najciekawszych i zarazem najbardziej zagadkowych, jest krzyż nazywany
Tumskim (czyli katedralnym), znajdujący się w prezbiterium bazyliki
katedralnej. Krzyż ten, wg relacji z 1871 r., był w początku XVII
w. ufundowany i umieszczony w ołtarzu przez bp. Wawrzyńca Gembickiego.
Prawdopodobnie został sprowadzony z Gdańska.
Monumentalny krucyfiks z figurą o niezwykłej ekspresji,
wkrótce po ustawieniu we włocławskiej świątyni zasłynął łaskami,
dlatego ołtarzowi nadano wezwanie Pana Jezusa Cudownego, a wierni
umieszczali wokół liczne wota. Oznaką dziękczynienia mogła być też
fundacja bp. Pawła Wołuckiego, który ozdobił figurę gemmą w kształcie
glorii, wysadzaną kamieniami. Została ona umieszczona w ranie przebitego
boku.
Krzyż Tumski - z rzeźbą naturalnej wielkości, nawiązuje
w swej ekspresji do plastyki gotyckiej: szczupła twarz Chrystusa,
ascetyczna i stara, ukazana jest w momencie agonii. Umierający ma
oczy przymknięte, usta dramatycznie rozchylone. Kształt głowy lekko
pochylonej, pozbawionej długich włosów z nałożoną, wydatną, metalową
koroną, nadaje wizerunkowi szczególnej powagi i szlachetności. Rozpięte
na obitych blachą ramionach krzyża drewniane ciało Chrystusa z bardzo
szczupłym torsem odziane jest w krótkie, ozdobnie związane perizonium.
Dotąd nie udało się dokładnie ustalić ani autora rzeźby,
ani warsztatu. W literaturze kilkakrotnie pojawiły się wzmianki o
analogiach z tzw. Krucyfiksem Baryczkowskim z katedry warszawskiej,
pochodzącym z Norymbergii.
Krzyż był kilkakrotnie restaurowany, m. in. jego drzewco
zostało obite blachą. Przez pewien czas znajdował się w nawie północnej.
Od około 40 lat stoi w prezbiterium katedry.
Fotografie Krzyża Tumskiego znajdują się w albumie: A. Bujaka , Katedra włocławska, Włocławek 2000, ss. 64-67 i w albumie Skarby Włocławka, Włocławek 2001, s. 67.
Pomóż w rozwoju naszego portalu