Reklama

"Duch Pański nade mną, dlatego mnie namaścił"

Niedziela lubelska 15/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Wielki Czwartek 28 marca br. o godz. 9.00 podczas Mszy Krzyżma w Archikatedrze Lubelskiej z rąk abp. Józefa Życińskiego święcenia diakonatu otrzymało 26 alumnów Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Lubelskiej: Tomasz Bartmański (Lublin), Daniel Chomontowski (Włodawa), Emil Chomontowski (Włodawa), Jerzy Czępiński (Poniatowa), Marek Gątarz ( Janów Lubelski), Mirosław Godula (Targowisko), Paweł Jakubczak (Lublin), Andrzej Jargieło (Dzwola), Tomasz Lisiecki (Chełm), Grzegorz Majkut ( Lublin), Bogusław Marzęda (Tarło), Wojciech Mazur (Rakołupy), Piotr Mendel (Lublin), Rafał Olchawski (Poniatowa), Andrzej Oleszko (Kraśnik), Sławomir Ostrowski (Chełm), Marcin Pawelczak (Tarnogóra), Krzysztof Pochwatka (Targowisko), Michał Puzio (Kraśnik), Adam Raczkowski ( Chełm), Paweł Sobipan (Chełm), Zdzisław Szostak (Lublin), Hubert Wysmulski (Bełżyce), Tomasz Zgórka (Lublin), Paweł Ziętek (Lublin) oraz Alfons Zelionka (diecezja Jassy w Rumunii).

Od starożytności posługiwanie diakonów charakteryzowało się postawą służby: pełnieniem pastoralnych dzieł miłosierdzia oraz sprawowaniem czynności liturgicznych. Dzisiaj służba diakona wyraża się przez głoszenie Słowa Bożego, rozdzielanie Komunii św., przewodniczenie modlitwom, udzielanie chrztu, asystowanie przy zawieraniu małżeństw, zanoszenie Wiatyku i przewodniczenie obrzędom pogrzebu. Najważniejszymi przymiotami takiej posługi są: wierność wobec Chrystusa, nieskazitelność życia i posłuszeństwo biskupowi. Na ceremonię święceń diakonatu składają się: przedstawienie kandydatów, przemówienie biskupa, przyrzeczenia kandydatów (m.in. przyrzeczenie celibatu i posłuszeństwa biskupowi oraz jego następcom), litania do Wszystkich Świętych, święcenie diakonatu oraz obrzędy uzupełniające (włożenie stuły i dalmatyki, przekazanie księgi Ewangelii, znak pokoju). Istotnym obrzędem podczas święceń jest włożenie rąk na głowę każdego kandydata i modlitwa święceń. Najbardziej znacząco wyraża ten moment formuła: "Prosimy Cię, Panie, ześlij na nich Ducha Świętego, aby ich umocnił siedmiorakim darem Twojej łaski do wiernego spełniania ich służby."

Do tego aktu kandydaci, prowadzeni przez ojca duchownego Jerzego Porębę, przygotowywali się przez tygodniowe rekolekcje w Nałęczowie. Zakończeniem bliższych przygotowań była sprawowana w wieczór Wielkiej Środy w społeczności Metropolitalnego Seminarium Duchownego liturgia, podczas której kandydaci do święceń diakonatu złożyli wyznanie wiary, deklarację o celibacie oraz deklarację objęcia urzędu w Kościele. Wspólnie z Metropolitą Lubelskim Mszę św. Krzyżma, połączoną ze święceniami diakonatu, sprawowali bp Ryszard Karpiński, bp Mieczysław Cisło oraz ponad 200 kapłanów.

W słowie wstępnym abp Życiński wyeksponował piękno liturgii Wielkiego Czwartku, charakteryzującej się "spokojem". Nastrój Wieczernika wyraża przygotowanie Apostołów przez Eucharystię i Kapłaństwo do przyszłych wydarzeń, jakże często dramatycznych (np. Wielki Piątek) . Dzisiaj takie samo uczucie miłości pozwala nam gromadzić się i przeżywać te same chwile w ufności wobec jednoczącego nas Mistrza. W tej atmosferze przywitani zostali wszyscy uczestnicy liturgii i zaproszeni do solidarnej modlitwy w intencji "leczenia ran i podnoszenia na duchu". Mottem homilii Arcypasterza były słowa proroka Izajasza ( w tytule), będące programem misyjnym Jezusa. Te słowa stają się także naszym programem miłości bliźniego wobec współczesnych potrzebujących. Jezus nie cytuje z Izajasza słów o "ogłoszeniu pomsty Boga". Od " Jego" czasu ludzie wiary stają się świadkami tworzenia nie podziału, lecz jedności. Potwierdzeniem tych słów jest tegoroczny list Jana Pawła II do kapłanów. Odpowiedzią na wszystkie problemy, a szczególnie zło tworzone przez ludzi Kościoła oraz wobec nich jest "podnoszenie Kielicha Zbawienia, składanie Ofiary Wdzięczności oraz wzywanie Jezusa" . Przykładem budowanej trwałości postaw przez jedność i przebaczenie jest relacja Jezusa wobec ewangelicznego Zacheusza. W dalszej części homilii przedstawione zostały różne formy głoszenia "dobra" przez stany Kościoła oraz postawy "katolików", odbiegające swoim wyrazem od stylu Jezusa (rygoryzm, laksyzm, wykorzystywanie władzy). Na koniec Metropolita szczególnie podziękował kapłanom za trud spełniania swoich obowiązków w konfesjonale (jednanie dusz z Bogiem) i w czasie innych posług (szczególnie codzienna Eucharystia). Celem powołania kapłańskiego jest szczególnie dzisiaj misterium zjednoczenia z Chrystusem (przykładem był list ks. Zdzisława Zająca z Ukrainy).

Podczas liturgii wszyscy kapłani odnowili przyrzeczenia kapłańskie. Po Komunii św. Ksiądz Arcybiskup poświęcił olej chorych, który służy do udzielania sakramentu namaszczenia chorych i konsekrował Krzyżmo, używane przy udzielaniu chrztu, bierzmowania i święceń kapłańskich. Przed zakończeniem Mszy św. w imieniu nowo wyświęconych diakonów słowa podziękowania wypowiedział diakon Zdzisław Szostak (znany współpracownik " Niedzieli Lubelskiej", laureat ogólnopolskiej nagrody "Mater Verbi") . Po uroczystym błogosławieństwie i pamiątkowych zdjęciach rodziny diakonów, ich krewni i znajomi mogli złożyć przed Katedrą życzenia.

Redakcja i Czytelnicy "Niedzieli Lubelskiej" dołączają się do wszystkich wypowiedzianych życzeń oraz towarzyszą diakonom i kapłanom nie tylko w Dniu ich Święta głęboką modlitwą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wspomnienie męczeństwa Pierwszych Męczenników Polskich

Niedziela szczecińsko-kamieńska 24/2003

[ TEMATY ]

święty

męczennicy

Albertus teolog/pl.wikipedia.org

W 1001 r. przebywał w Pereum cesarski krewny Bruno z Kwerfurtu. Pełen zapału, żył Bruno myślą o pracy misyjnej w Polsce i jej krajach ościennych, o czym musiała być mowa w czasie niedawnej wizyty cesarza u Bolesława Chrobrego. Niewątpliwie Bruno skłonił św. Romualda, który myśl misyjną podejmował kilkakrotnie w życiu, do wysłania na północ małej ekipy misjonarskiej. Wybrani zostali do niej Benedykt i Jan, cesarz zaś wyposażył ich w księgi i naczynia liturgiczne, może także w inne środki na drogę. Gdy w początkach 1002 r. przybyli do Polski, na dworze Bolesława Chrobrego zdziwienia nie wywołali, bo rzecz omówiona musiała być już wcześniej, być może w czasie zjazdu gnieźnieńskiego. Jakkolwiek by było, książę dał im miejsce na erem, a zapewne i środki utrzymania oraz jakieś świadczenia w naturze. Spierano się później, gdzie to miejsce było, ale dziś przyjmuje się powszechnie, iż osiedlili się na terenie obecnego Wojciechowa pod Międzyrzeczem. Na to wskazywałaby analiza nielicznych źródeł pisanych. Tam to nowo przybyli mnisi-pustelnicy podjęli swój zwyczajny tryb życia, dzielony pomiędzy pracę, modlitwę i studium. Ponieważ przybyli do Polski w celach misyjnych, rozpoczęli także przygotowania do tej akcji, przede wszystkim zaś zaczęli przyjmować do swego nielicznego grona młodzieńców z kraju, do którego przybyli. Na początku zjawiło się kilku: Izaak, Mateusz i Barnaba. Dwaj pierwsi byli rodzonymi braćmi, a pochodzić musieli z rodziny dobrze już schrystianizowanej, skoro także dwie ich siostry zostały mniszkami. Niektórzy przypuszczają, że wywodzili się z jakiegoś możnego rodu, albo nawet ze środowiska dworskiego, nic jednak dokładniejszego na ten temat nie wiemy. W obejściu klasztornym była również jakaś służba dodana im przez księcia, zapewne jakiś włodarz, samą jednak społeczność eremicką uzupełniał młody chłopiec Krystyn (Chrystian), pochodzący z tej okolicy. Pełnił obowiązki kucharza, może nawet był bratem-laikiem, w każdym razie był serdecznie oddany sprawie, której służył. W świecie tymczasem dokonały się niemałe zmiany. Ze śmiercią Ottona III (1002 r.) inny obrót przybrały nie tylko sprawy polityczne; zahamowaniu ulec musiała także realizacja planów misyjnych. Bruno, którego eremici spodziewali się w związku z tymi planami, nie przybywał, Bolesław Chrobry wyprawił się do Pragi, między nim a nowym cesarzem narastał konflikt. W takim stanie rzeczy Benedykt postanowił pojechać po instrukcje do Rzymu, ale w Pradze Chrobry zawrócił go z drogi i zezwolił tylko na to, aby do Włoch wysłać Barnabę. Wrócił wtedy Benedykt do eremu, a pieniądze (10 funtów srebra), które książę wręczył mu uprzednio, chcąc go użyć do spełnienia misji politycznej, oddał do książęcej kasy. Z początkiem listopada 1003 r. eremici spodziewali się powrotu Barnaby, a wraz z nim wieści, a może nawet decyzji co do podjęcia zamierzonych prac misyjnych. Tymczasem wysłannik nie wracał i oczekiwania się przeciągały. 10 listopada 1003 r., przed północą, podchmieleni chłopi, bodaj z samym włodarzem książęcym na czele, dokonali na nich rabunkowego napadu, spodziewając się znaleźć u ubogich eremitów darowane im przez księcia srebro. Jan, Benedykt, Izaak, Mateusz i Krystyn zginęli od miecza 11 listopada 1003 r. Papież Jan XVIII, któremu ocalały Barnaba w jakiś czas później zdał sprawę z wszystkiego, kanonizował ich niejako viva voce: "bez wahania kazał ich zaliczyć w poczet świętych męczenników i cześć im oddawać".
CZYTAJ DALEJ

Św. Jozafat Kuncewicz, biskup i męczennik

[ TEMATY ]

święci

pl.wikipedia.org

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski na Międzynarodowym Kongresie dla Małżeństwa i Rodziny: Potrzeba nowego, prawdziwie chrześcijańskiego humanizmu

2024-11-13 18:32

Archidiecezja Krakowska

- Potrzeba nowego, prawdziwie chrześcijańskiego humanizmu i w nowym kontekście współczesności odczytania wołania Jana Pawła II z Mszy św. inaugurującej jego pontyfikat 22 października 1978 r.: „Otwórzcie, otwórzcie na oścież drzwi Chrystusowi” - mówił abp Marek Jędraszewski. Metropolita krakowski przewodniczył Mszy św. w kościele księży misjonarzy na Stradomiu podczas III Międzynarodowego Kongresu dla Małżeństwa i Rodziny, który w dniach 13-15 listopada odbywa się w Krakowie.

Otwierając Kongres abp Jędraszewski zauważył, że krakowskie wydarzenie jest „twórczą aktualizacją wobec dzisiejszych wyzwań kulturowych” problematyki zarysowanej przez św. Jana Pawła II w Liście do Rodzin, który został opublikowany 30 lat temu, gdy Kościół obchodził Rok Rodziny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję