Sztuka: architektura, rzeźba, malarstwo, w historii cywilizacji
człowieka związana była od zawsze z religią. Najwspanialsze dzieła
sztuki powstawały przede wszystkim w związku z kultem, w mniejszym
stopniu z domem władcy, którego władza - w powszechnym mniemaniu
- pochodziła od Boga. Te więzi zaczęły słabnąć dopiero w XIX w. O
ile architektura sakralna, związana z religią katolicką tego czasu,
nadal odgrywała ważną rolę obok budowli świeckich, to rzeźba i malarstwo
tę wiodącą pozycję straciły. W Polsce zmniejszyła się podówczas rola
Kościoła jako mecenasa sztuki, głownie pod wpływem negatywnej polityki
prowadzonej przez zaborców.
XIX-wieczne malarstwo powstaje głównie w kręgu szkół
artystycznych. Akademia decyduje o tym, co jest dobre w sztuce, a
co mniej wartościowe, jakie tematy są ważne i wzniosłe, a jakie podrzędne
i trywialne. To temat dzieła sztuki określał jego rangę i wartość,
a wyznaczała ją następująca kolejność: malarstwo historyczne (religijne,
alegoryczne, mitologiczne), pejzaż, portret, malarstwo rodzajowe,
martwa natura.
Największym przedstawicielem malarstwa historycznego
w Polsce jest Jan Matejko, który cały swój talent i całe swoje życie
poświęcił krzewieniu wartości patriotycznych i religijnych. Malarstwo
religijne reprezentowane jest przez dwa nurty. Z jednej strony jest
to sztuka o charakterze świeckim i nie mająca kultowego przeznaczenia.
Wykonywano ją z myślą o wystawach, tzw. "Salonach". Temat religijny
był tylko pretekstem do namalowania obrazu, wykreowania wizji artystycznej
malarza. Henryk Siemiradzki przedstawił męczeństwo pierwszych chrześcijan
w obrazie Pochodnie Nerona czyli świeczniki chrześcijaństwa; obraz
podarowany przez artystę społeczeństwu polskiemu stał się przyczyną
powołania Muzeum Narodowego w Krakowie. "Zaprowadzenie chrześcijaństwa
R. P. 966" to temat obrazu Jana Matejki. Powstają jednocześnie liczne
obrazy z życia Jezusa Chrystusa i Matki Bożej tworzone w oparciu
o własne potrzeby i przeżycia, których treści odbiegają od ewangelicznych
przekazów. Często się zdarza, że sceny z życia świętych mają całkiem
nie religijne znaczenie. Popularne tematy jak kuszenie św. Antoniego
czy obrazy związane z Marią Magdaleną służą za pretekst do przedstawienia
wątków erotycznych.
Odmienny, ale i skromniejszy, jest drugi nurt. Jest to
malarstwo kościelne. Dokonania epoki renesansu i baroku stanowią
wspaniały, ale i zamknięty rozdział. Związane jest to m.in. z przejęciem
mecenatu przez państwo i zamożne mieszczaństwo. Brak badań nad tą
sztuką nie pozwala w pełni dokonać jego oceny i wartości. Najczęściej
są to obrazy związane z Męką Pana Jezusa, wizerunkami Matki Bożej
i świętych, którym były dedykowane poszczególne ołtarze. Tym razem
już dbano, aby przekaz ikonograficzny treści dzieła był zgodny z
ewangelią. Postacie świętych opatrywano odpowiednimi atrybutami,
po których je rozpoznawano. Wykonywali je często znakomici artyści.
Na terenie diecezji płockiej można odnaleźć wiele dzieł wybitnych
malarzy akademickich, których twórczość jest dziś mało znana albo
całkowicie zapomniana. Obrazy Wojciecha Gersona znajdują się m.in.
w Siecieniu, Drobinie i Pułtusku. Niektóre jego obrazy uległy zniszczeniu
w trakcie pożaru czy rozbiórki świątyń, np. w Gostyninie czy Gąbinie.
Piotr Kaczorowski namalował dla płockiej katedry Serce Pana Jezusa (
Muzeum Diecezjalne w Płocku), oraz Matkę Boską Siedmiu Boleści, a
dla kościoła w ProboszczewicachŚw. Floriana i Św. Katarzynę. Dla
tej samej świątyni Antoni Murzynowski wykonał Matkę Boską Łaskawą
i Św. Józefa. Tych obrazów jest bardzo dużo, są wśród nich dzieła
słabsze, ale też i dzieła wybitne. Jakość obrazu zależała od autora
i jego ceny. Wpływ na cenę miała ranga malarza, rozmiar płótna i
liczba przedstawionych osób.
W XIX w. ważną rolę odegrały liczne bractwa jak Arcybractwo
Nieustającej Adoracji Najświętszego Sakramentu, które zajmowało się
działalnością charytatywną, pośrednictwem pomiędzy niezamożnymi parafiami
a wytwórcami i artystami wykonującymi różnego rodzaju sprzęty kościelne.
Pośrednicząc w wykonywaniu sztuki kościelnej, nadzorowały jednocześnie,
aby treści, przekazywane przez dzieła sztuki były zgodne z nauką
Ewangelii.
Pomóż w rozwoju naszego portalu