Reklama

Zakończenie I Synodu Diecezji Legnickiej

„Przypatrzmy się naszemu powołaniu” - to hasło, które towarzyszyło pracom I Synodu Diecezji Legnickiej. Sobota 24 marca br. to dzień zakończenia obrad synodalnych

Niedziela legnicka 13/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od jego rozpoczęcia minęło 4,5 roku. Przez blisko pięć lat członkowie zespołów parafialnych naszej diecezji pracowali dla I Synodu Diecezji Legnickiej. Przez ten czas odbyto wiele spotkań, wiele dyskusji i katechez, a także opracowano blisko 340 wniosków, które zostały skierowane do poszczególnych komisji synodalnych. Wszystko po to, by również ich głos miał wpływ na odnowienie i poprawienie życia religijnego naszej diecezji.
Po tej kilkuletniej pracy przyszedł czas na podsumowania. A zakończenie Synodu jest takim właśnie momentem. Synod - jak się okazało - to wiele pracy ale i pewna struktura. Na samym jego początku powołano 10 Komisji synodalnych (Komisja ds. Nauki i Wychowania katolickiego, Komisja ds. Kultu Bożego, Komisja ds. Duchowieństwa, Komisja ds. Katolików świeckich, Komisja ds. Życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego, Komisja ds. Duszpasterstwa małżeństw i rodzin, Komisja ds. Młodzieży, Komisja ds. Duszpasterstwa charytatywnego, Komisja ds. Instytucjonalno-prawnych i ekonomicznych, Komisja ds. Mediów), które zajmowały się nie tylko kościelnymi, ale również i społecznymi problemami. Podejmowały tematy dotyczące m.in. małżeństw niesakramentalnych, rodzin wielodzietnych, bierzmowania młodzieży, czy uczestnictwa wiernych w niedzielnych Mszach św.
Od początku trwania Synodu odbyło się jedenaście Sesji Plenarnych, dwadzieścia trzy spotkania Komisji Głównej, szesnaście spotkań Dekanalnych Relatorów Synodalnych, blisko 170 zebrań dziesięciu specjalistycznych Komisji. W większości parafii naszej diecezji funkcjonowały Zespoły Synodalne. Jedynie w 6 parafiach (na 241) nie powołano takich Zespołów. Praca osób, które włączyły się w obrady Synodu, została udokumentowana blisko 3800 protokołami, które zostały przekazane do Sekretariatu Synodu. Warto przypomnieć, że Sekretariat od początku trwania Synodu czuwał nad całością jego prac, koordynując swe działania podczas cotygodniowych spotkań.
Kilkuletnia praca Komisji zaowocowała wydaniem statutów, instrukcji, regulaminów i wskazań, które będą stanowiły lokalne prawo diecezjalne, gdzie księża i osoby świeckie znajdą odpowiedzi na wiele nurtujących ich dzisiaj pytań, np. jak w parafii powinno przebiegać przygotowanie do sakramentu bierzmowania czy chrztu świętego, zarówno jeśli chodzi o rodziców, jak i o chrzestnych.
Wspomniane dokumenty zawarte zostały w I tomie opracowań synodalnych, który nosi tytuł: „Program odnowy religijno-moralnej”. Natomiast II tom, który zostanie wydany po zakończeniu Synodu będzie miał charakter historyczno-sprawozdawczy, zostaną w nim zawarte dekrety i materiały sprawozdawcze Komisji synodalnych.
I Synod Diecezji legnickiej zainaugurowany został 16 października 2007 r. Prace trwały 4,5 roku. Do tej pory w diecezji legnickiej obowiązywały wskazania, jakie zapadły w 1991 r. podczas Synodu Archidiecezji Wrocławskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Galbas: tak lekceważącego stosunku do Kościoła nie spotkałem w żadnym cywilizowanym kraju

2025-04-20 22:11

[ TEMATY ]

katecheza

Abp Adrian Galbas

religia w szkołach

Episkopat News

Ubolewam nad klimatem dyskusji o religii w szkole; tak lekceważącego stosunku do Kościoła nie spotkałem w żadnym cywilizowanym kraju - powiedział PAP metropolita warszawski abp Adrian Galbas. Dodał, że lekceważeni czują się nie tylko biskupi, ale też nauczyciele religii, rodzice i uczniowie.

Zapytany, czy widzi jeszcze szansę na porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski a Ministerstwem Edukacji Narodowej w kwestii organizacji lekcji religii w szkole abp. Galbas podkreślił, że chrześcijanin zawsze ma nadzieję.
CZYTAJ DALEJ

Msza św. w intencji zmarłego Papieża Franciszka

2025-04-21 12:52

[ TEMATY ]

papież Franciszek

śmierć Franciszka

PAP/EPA/TOLGA BOZOGLU

W Poniedziałek Wielkanocny o godz. 19:00 w Bazylice św. Jana na Lateranie będzie celebrowana Eucharystia w intencji zmarłego dziś Ojca Świętego. Liturgii będzie przewodniczył kard. Baldo Reina – papieski wikariusz dla rzymskiej diecezji. Do wspólnej modlitwy zaproszeni są duchowni i wszyscy wierni.

Papież Franciszek zmarł w Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia o godzinie 7.35 w Domu św. Marty. Informację o śmierci Ojca Świętego przekazał przed godz. 10.00 z kaplicy Domu św. Marty kardynał kamerling Kevin Farrell.
CZYTAJ DALEJ

Nie żyje ks. prof. Marek Jagodziński

2025-04-21 19:04

[ TEMATY ]

śmierć

śmierć księdza

Foto: ks. S. Piekielnik / www.diecezja.radom.pl

Ks. prof. Marek Jagodziński

Ks. prof. Marek Jagodziński

W wieku 69 lat zmarł dzisiaj rano w Końskich ks. prof. Marek Jagodziński, kapłan diecezji radomskiej, pracownik Katedry Teologii Prawosławnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II i członek Międzynarodowej Komisji Teologicznej. Kapłan pomagał Stolicy Świętej, w szczególności Kongregacji Nauki Wiary, w studiowaniu ważniejszych kwestii doktrynalnych.

Ks. Marek Wiesław Jagodziński urodził się 29 stycznia 1956 w Klimontowie Sandomierskim. W 1982 ukończył studia w Wyższym Seminarium Duchownym w Sandomierzu z tytułem magistra teologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i przyjął święcenia kapłańskie. W 2000 uzyskał licencjat. Doktorat obronił w 2001. Habilitował się w 2009. W 2016 otrzymał tytuł naukowy profesora nauk teologicznych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję