248. Konferencja Plenarna Episkopatu Polski obradująca w Łodzi
od 21 do 22 czerwca 1991 r. zatwierdziła i wydała instrukcję w sprawie
formacji i sposobu wykonywania posługi nadzwyczajnego szafarza Komunii
św. Można powiedzieć, że biskupi na nią czekali. A ponieważ była
dość szczegółowa i można ją było wprowadzać w życie, zaraz wyznaczali
kandydatów wybranych na nadzwyczajnych szafarzy Komunii św. Po jakimś
czasie prasa zainteresowana życiem Kościoła zamieszczała informacje,
że biskup tej a tej diecezji upoważnił określoną liczbę mężczyzn
do wykonywania funkcji liturgicznej udzielania Komunii św. Jesienią
1992 r. rozeszła się też wiadomość, że jeden z biskupów poza kilkudziesięcioma
mężczyznami powołał do spełniania posługi nadzwyczajnego szafarza
Komunii św. kilkanaście zakonnic. Było to wyjście poza uchwałę Konferencji
Episkopatu Polski, ale zgodnie z prawem powszechnym. Być może chodziło
o zbadanie, jak to przyjmą wierni. Okazuje się bowiem, że wcale nie
wszyscy wierni przyjmują dobrze fakt udzielania Komunii św. przez
wiernych świeckich w parafii. Niektórym to się podoba.
Sytuacja w Polsce w odróżnieniu od wielu innych Kościołów,
szczególnie Europy Zachodniej, z pewnością nie wymaga jeszcze stałej
obecności nadzwyczajnych szafarzy Komunii św. we wspólnotach parafialnych,
niemniej jednak mogą mieć miejsce sytuacje, w których takowa obecność
będzie niezbędna, np. w parafiach, gdzie duszpasterzem jest jeden
starszy kapłan, a z racji Wielkanocy czy Bożego Narodzenia bardzo
wielu wiernych przystępuje do Komunii św. Potrzebę takiego szafarza
dostrzegają również uchwały II Synodu Plenarnego, które jednoznacznie
w rozdziale dziesiątym zatytułowanym: Liturgia Kościoła po Soborze
Watykańskim II stwierdzają: mężczyźni świeccy, którzy ukończyli przynajmniej
25 lat, cieszący się dobrą opinią, posiadają odpowiednie przymioty
i są przygotowani do swych zadań poprzez odpowiednią formację, mogą
być przyjęci do posługi stałego akolity [...]. Do posługi nadzwyczajnego
szafarza Komunii św. mogą być dopuszczone inne osoby, w zależności
od potrzeb poszczególnych wspólnot kościelnych (nr 84). Synod Plenarny
zatem rozwiązuje kwestie wiernego świeckiego jako nadzwyczajnego
szafarza Komunii św. stosownie do prawa powszechnego i instrukcji
Konferencji Episkopatu Polski z dnia 2 maja 1990 r., które decyzję
o powierzeniu tej funkcji wiernym świeckim w danej diecezji pozostawiają
ordynariuszowi miejsca. Może się to odbywać przez udzielenie wiernym
świeckim posługi akolitatu, która upoważnia do pełnienia tej funkcji
w określonych prawem sytuacjach bez stosownego już pozwolenia ordynariusza
lub też poprzez dopuszczenie do tej funkcji wiernego świeckiego.
Na tej też podstawie w naszych parafiach spotykamy takich nadzwyczajnych
szafarzy Komunii św.
Pomóż w rozwoju naszego portalu