13 maja odbył się pierwszy koncert, składający się na cykl
Katedralnych Koncertów Organowych, organizowanych we Włocławku już
po raz trzynasty. Wcześniej w bazylice odprawione było nabożeństwo
majowe, po zakończeniu którego wiele osób pozostało w świątyni. Napływały
także osoby z zewnątrz. Proboszcz katedralny - ks. prał. Stanisław
Waszczyński wręczał zebranym zaproszenia i zachęcał do udziału w
następnych spotkaniach z muzyką.
Witając wszystkich, Ksiądz Proboszcz przypomniał, że
13 maja przypada tragiczna rocznica zamachu na życie Ojca Świętego,
a 18 maja rocznica Jego urodzin, dlatego koncert został zadedykowany
Janowi Pawłowi II.
"Słuchając tej muzyki - mówił ks. prał. Waszczyński -
pomyślmy o Ojcu Świętym, dziękując Mu za lata pontyfikatu i wprowadzenie
w Trzecie Tysiąclecie". Ksiądz Proboszcz nie omieszkał też podziękować
wykonawcy koncertu, prof. Romanowi Peruckiemu, za przyjęcie zaproszenia,
a Zarządowi Miasta Włocławka za współudział w finansowaniu koncertów.
Roman Perucki ukończył Akademię Muzyczną im. Stanisława
Moniuszki w Gdańsku, w klasie organów. Od 1984 r. jest profesorem
w tej Akademii, a w latach 1996-99 był prorektorem ds. artystycznych.
W Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku prowadzi klasę organów. Koncertował
w wielu krajach Europy i świata, jest jurorem międzynarodowych koncertów
organowych. Dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji
oraz nagrań płytowych. Obecnie artysta jest dyrektorem naczelnym
Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku oraz głównym organizatorem Międzynarodowego
Festiwalu Muzyki Organowej w katedrze oliwskiej. "Prof. Roman Perucki
- powiedział Ksiądz Proboszcz - zna wszystkie instrumenty muzyczne
w... diecezji gdańskiej". Jest też pierwszym organistą katedry oliwskiej;
jego wielką miłością są słynne tamtejsze organy (zbudowane w latach
1763-88 przez J. Wulfa z Ornety).
Nasze włocławskie organy katedralne zostały do koncertów
przygotowane bardzo starannie: przeprowadzono przegląd i konserwację,
aby muzyka brzmiała najpełniej, najpiękniej. "Zapomnijmy o kłopotach
- mówił dalej Ksiądz Proboszcz - otwórzmy dusze i serca, niech ta
piękna muzyka, która za chwilę będzie rozbrzmiewać, wypełni je całkowicie"
.
Ks. Janusz Drewniak, wikariusz katedralny, przed każdym
z wykonywanych dzieł podawał informację o twórcy i krótki rys historyczny,
wprowadzający słuchaczy w klimat wykonywanego utworu. Zaprezentowano
ich pięć. Na początek wysłuchaliśmy cyklu utworów wchodzących w skład
gdańskiej tabulatury organowej (zbioru utworów przeznaczonych do
wykonywania instrumentalnego, zanotowanych specjalnym systemem znaków)
z 1591 r., składającego się z ośmiu utworów anonimowego kompozytora.
Następnym wykonanym podczas koncertu dziełem było siedem opracowań
chorałów Jana Sebastiana Bacha (1685-1750). Podstawę do tych opracowań
stanowiła melodia wzięta z chorału protestanckiego. Opracowania takie
tworzył Bach przez całe życie, co w rezultacie dało liczbę około
150 dzieł.
Polskim organistą i kompozytorem żyjącym w latach 1866-1924
był Mieczysław Surzyński. W Konserwatorium Warszawskim prowadził
klasę organów, a następnie kontrapunktu. Jego dzieła to koncerty
organowe, preludia, fugi i in. W interpretacji R. Peruckiego słuchaliśmy
Sonaty d-moll op. 34.
Jako czwarty utwór zaprezentowano dzieło angielskiego
kompozytora Ralpha Williamsa Vaughana (1872-1958) - organisty, pedagoga
i dyrygenta, a także badacza i zbieracza angielskiego folkloru, ucznia
m.in. Maurycego Rawela. Pasja folklorystyczna wywarła silny wpływ
na twórczość kompozytora - nawiązując do angielskiej pieśni ludowej,
tworzył on muzykę o obliczu narodowym. Jest autorem koncertów fortepianowych,
sonat, symfonii, opracowań pieśni ludowych i in. R. Perucki wykonał
jego Rhosymedre, pieśń o urzekającej melodii.
Ostatnim wykonywanym utworem był Mozart Changes fur Orgel
- węgierskiego muzykologa i kompozytora Zoltana Gardonyi´ego (ur.
1906 r.), byłego profesora Akademii Muzycznej w Budapeszcie. Od 1972
r. Gardonyi mieszka w Niemczech. W dorobku posiada liczne utwory
na fortepian i organy, chóralne utwory religijne, serenady, suity,
oratorium Syn marnotrawny. W trakcie wykonywania przez artystę dzieła
Mozart Changes fur Orgel, półmroczne dotychczas wnętrze katedry zaczęło
się rozjaśniać - podświetlony został ołtarz i stopniowo rozświetlała
się nawa główna.
Gdy przebrzmiały brawa, Ksiądz Proboszcz zaprosił wszystkich
przed katedrę, gdzie Artysta otrzymał kwiaty i podziękowania. Koncert
w mistrzowskim wykonaniu R. Peruckiego dostarczył słuchaczom wielu
wzruszeń, zwłaszcza ze względu na to, że dedykowany był Ojcu Świętemu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu