Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (11)

Psalm 33 (32)* Hymn ku czci Opatrzności Bożej

Niedziela Ogólnopolska 33/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1.Psalm 33, podzielony na 22 wersety, zgodnie z liczbą liter w alfabecie hebrajskim, jest pieśnią uwielbienia Pana wszechświata i historii. Radość przenika go od samego początku: "Sprawiedliwi, wołajcie radośnie na cześć Pana, prawym przystoi pieśń chwały. Sławcie Pana na cytrze, śpiewajcie Mu przy harfie o dziesięciu strunach. Śpiewajcie Jemu pieśń nową, pełnym głosem pięknie Mu śpiewajcie!" ( Ps 33, 1-3). Temu zawołaniu ("tern´ah") towarzyszy muzyka, a jest ono wyrazem wewnętrznego głosu wiary i nadziei, szczęścia i zaufania. Pieśń ta jest "nowa", nie tylko dlatego, że odnawia pewność Bożej obecności pośród stworzenia i ludzkich wydarzeń, lecz również dlatego, że uprzedza doskonałe uwielbienie, które rozlegnie się w dniu ostatecznego zbawienia, gdy królestwo Boże osiągnie swe chwalebne dopełnienie.
Św. Bazyli, patrząc na to ostateczne wypełnienie, w ten sposób tłumaczy powyższy fragment: "Zwykle mówi się ´nowe´ o czymś wyjątkowym albo o czymś, co dopiero się pojawiło. Jeżeli ze zdziwieniem i uniesieniem przewyższającym wszelkie wyobrażenie myślisz o Wcieleniu Pana, koniecznie śpiewaj pieśń nową i niezwykłą. Jeżeli myślą przebiegasz przez odrodzenie i odnowienie całej ludzkości, którą grzech uczynił starą, i ogłaszasz tajemnicę Zmartwychwstania, również wtedy śpiewasz pieśń nową i niezwykłą" (Homilia o Psalmach, 33, 2: PG 29, 327 B). Według św. Bazylego, zaproszenie Psalmisty, który mówi: "Śpiewajcie Bogu pieśń nową", dla wierzących w Chrystusa oznacza: "Oddajcie Bogu cześć nie według starego zwyczaju, ´literą´, lecz w nowości ´ducha´. Kto bowiem nie pojmuje Prawa w sposób zewnętrzny, lecz uznaje ´ducha´, ten śpiewa ´pieśń nową´" (Tamże).
2.Hymn ten zbudowany jest z trzech części, które układają się jakby w trylogię uwielbienia. W pierwszej części (Ps 33, 6-9) celebruje się stwórcze dzieło Boga. Cudowna architektura wszechświata, podobna do kosmicznej świątyni, ukształtowała się i wyrosła nie w walce między bogami, jak sugerowały to niektóre kosmogonie dawnego Bliskiego Wschodu, lecz wyłącznie na bazie skutecznego słowa Bożego. Tak poucza pierwsza strona Księgi Rodzaju: "Bóg rzekł... i tak się stało" (Rdz 1, 9). Psalmista bowiem powtarza: "On przemówił, a wszystko powstało; On rozkazał, a zaczęło istnieć" (Ps 33, 9). Modlący się kładzie szczególny nacisk na wody morskie, ponieważ w Biblii są one znakiem chaosu i zła. Świat, pomimo swych ograniczeń, jest zachowywany przy życiu przez Stwórcę, który, jak przypomina się w Księdze Hioba, nakazuje morzu, aby zatrzymało się przy brzegu: " Aż dotąd, nie dalej! Tu zapora dla twoich nadętych fal" (Hi 38, 11).
3.Bóg jest Panem ludzkiej historii, jak stwierdza się w drugiej części Psalmu 33, w wierszach 10-15. W mocnej antytezie przecistawiają się sobie zamiary mocy ziemskich i cudowne plany Boga, które kreśli On w historii. Ludzkie plany, gdy chcą być alternatywne, wprowadzają niesprawiedliwość, zło, gwałt, występując przeciwko Bożemu planowi sprawiedliwości i zbawienia. Pomimo przejściowych i pozornych sukcesów, sprowadzają się one do zwykłych machinacji, skazanych na upadek. W biblijnej Księdze Przysłów jest powiedziane syntetycznie: " Wiele zamierzeń jest w sercu człowieka, lecz wola Pana się ziści" ( Prz 19, 21). Podobnie Psalmista przypomina nam, że Bóg z nieba, swego transcendentnego mieszkania, obserwuje wszystkie drogi ludzkości, również te najbardziej błędne i absurdalne, i zna wszystkie sekrety ludzkiego serca.
"Dokądkolwiek byś poszedł, cokolwiek byś czynił, zarówno w mrokach, jak i w świetle dnia, patrzy na ciebie Boże oko" - komentuje św. Bazyli (Homilia o Psalmach, 33, 8: PG 29, 343 A). Szczęśliwy będzie lud, który przyjmując Boże Objawienie, będzie szedł za wskazaniami życiowymi, postępując jego drogami poprzez historię. Do końca przetrwa tylko jedno: "Zamiar Pana trwa na wieki; zamysły Jego serca - poprzez pokolenia" (Ps 33, 11).
4.Trzecia i ostatnia część Psalmu (Ps 33, 16-22) podejmuje z dwóch nowych punktów widzenia temat panowania Boga nad losami ludzkimi. Mocarze wezwani są przede wszystkim, aby nie łudzili się siłą militarną wojska i kawalerii. Wierni, którzy często są uciskami, głodni i stoją na krawędzi śmierci, są wezwani do ufności Panu, który nie pozwoli im upaść na dno zniszczenia. Objawia się w ten sposób również funkcja "katechetyczna" tego Psalmu. Przeradza się on w wezwanie do wiary w Boga, który nie jest obojętny wobec arogancji mocarzy i jest blisko niedoli ludzkości, podnosząc ją i podtrzymując, jeżeli ma ufność, jeżeli Jemu się powierzy, jeżeli do Niego wznosi błagania i uwielbienia.
"Pokora tych, którzy służą Bogu - wyjaśnia św. Bazyli - ukazuje, w jaki sposób pokładają oni nadzieję w Jego miłosierdziu. Kto bowiem nie ufa swoim wielkim poczynaniom ani nie oczekuje usprawiedliwienia przez swoje uczynki, ten jedyną nadzieję zbawienia pokłada w miłosierdziu Boga" (Homilia o Psalmach, 33, 10: PG 29, 347 A).
5.Psalm zamyka się antyfoną, która stanowi zakończenie znanego hymnu Te Deum: "Niech nas ogarnie łaska Twoja, Panie, według ufności pokładanej w Tobie!" (Ps 33, 22). Boża łaska i ludzka nadzieja spotykają się i nawzajem obejmują. Miłosna wierność Boga (według znaczenia oryginalnego hebrajskiego słowa, tutaj użytego, "heMsed"), podobna do płaszcza, otula nas, ogrzewa i chroni, ofiarując nam spokój i dając pewny fundament naszej wierze i naszej nadziei.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Marceli I - reorganizator prześladowanego Kościoła

[ TEMATY ]

patron

wspomnienie

wikipedia.org

Po śmierci św. Marcelina przez trzy lata – ze względu na prześladowania chrześcijan – nie można było wybrać biskupa Rzymu. Gdy prześladowania zelżały, za panowania cesarza Maksencjusza wybrano Marcelego. Zajmował się głównie reorganizacją Kościoła, był autorem systemu opieki nad cmentarzami.

Marceli I (zm. 16 stycznia 309 w Rzymie) jest męczennikiem i świętym Kościoła katolickiego, 30. papieżem w okresie od 27 maja 308 do 16 stycznia 309.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: potrzeba nowych podręczników do historii Kościoła

2025-01-15 19:52

[ TEMATY ]

podręcznik

Kard. Grzegorz Ryś

historia Kościoła

relacje z Żydami

Archidiecezja Łódzka

Kard. Grzegorz Ryś

Kard. Grzegorz Ryś

Na potrzebę powstania nowych podręczników do historii Kościoła, uwzględniających aktualne Magisterium w temacie relacji z Żydami i judaizmem wskazał kard. Grzegorz Ryś, natomiast o mocny głos polskiego episkopatu w sprawie win Kościoła i antysemityzmu zaapelowała prof. Joanna Tokarska-Bakir podczas konferencji naukowej „Żydzi i judaizm w historii Kościoła, teologii i praktyce eklezjalnej” na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu. Konferencja odbywa się w ramach XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce.

Temat „Żydzi w historii Kościoła, Kościół w historii Żydów” podjęli prof. Joanna Tokarska-Bakir (PAN) i kard. Grzegorz Ryś, a panel poprowadził i prof. Sławomir Jacek Żurek (KUL).
CZYTAJ DALEJ

Przeciwnicy budowy centrum dystrybucyjnego Lidla w Gietrzwałdzie wygrali w sądzie

2025-01-16 13:07

[ TEMATY ]

Gietrzwałd

Adobe Stock

Gietrzwałd

Gietrzwałd

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uznał, że Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Olsztynie nie dopełniło formalności podczas jednej z procedur dotyczących budowy centrum dystrybucyjnego Lidla w Gietrzwałdzie. Wyrok wywołał aplauz przeciwników inwestycji.

Środowy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie oznacza, że Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO) w Olsztynie po raz drugi będzie musiało zająć się sprawą. Dotyczy ona tego, że nie sporządzono opinii oddziaływania na środowisko inwestycji, którą na obrzeżach Gietrzwałdu zamierza wybudować Lidl.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję