Uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa przypada w piątek
trzeciego tygodnia po Zesłaniu Ducha Świętego, czyli po dawnej oktawie
Bożego Ciała. Święto to zostało ustanowione stosunkowo niedawno,
choć jego idea, zakorzeniona w Piśmie Świętym, sięga starożytności
chrześcijańskiej. W tym dniu czcimy miłość Boga do człowieka, która
objawiła się w Chrystusie, a najbardziej widoczna jest w Jego męce.
Symbolem tej miłości jest Serce Jezusa przebite za grzechy. Kult
rozwinął się w oparciu o słowa zapisane w Ewangelii św. Jana: "Lecz
gdy podeszli do Jezusa i zobaczyli, że już umarł, nie łamali Mu goleni,
tylko jeden z żołnierzy włócznią przebił Mu bok i natychmiast wypłynęła
krew i woda" (J 19, 33-34).
Wśród promotorów szerzących kult Najświętszego Serca
Jezusowego najważniejsze miejsce zajmuje św. Małgorzata Maria Alacoque (
+1690). Ta nieznana, pokorna zakonnica z klasztoru Nawiedzenia w
Paray-le-Monial przyczyniła się do wprowadzenia święta ku czci Najświętszego
Serca Jezusa. Miała ona między rokiem 1673 a 1675 kilka mistycznych
wizji. W 1675 r. przeżyła czwarte i najważniejsze objawienie. Klęcząc
przed Najświętszym Sakramentem w oktawie Bożego Ciała, "zobaczyła
Chrystusa, który - wskazując na swoje Serce - wypowiedział następujące
słowa: ´Oto Serce, które tak bardzo umiłowało ludzi, że niczego nie
szczędziło, by im dać dowody swej miłości. A w zamian od większości
ludzi doznaje tylko niewdzięczności przez ich nieuszanowania i świętokradztwa,
przez ich oziębłość i pogardę, z jaką się odnoszą do tego Sakramentu
Miłości. A o wiele większą boleść sprawia mi to, że nawet serca Mnie
poświęcone tak ze Mną postępują. Dlatego żądam od ciebie, żeby pierwszy
piątek po oktawie Bożego Ciała był poświęcony na szczególną uroczystość
ku uczczeniu Mojego Serca przez to, że w tym dniu wierni przystępować
będą do Komunii św., że będą składać uroczyste wynagrodzenia przez
publiczne wyznawanie win, ażeby naprawić zniewagi, jakich to Serce
doznało podczas wystawienia na ołtarzach´" (Pamiętnik Duchowy Małgorzaty
Marii Alacoque, s. 93).
Początkowo kult Serca Jezusowego napotykał na wiele trudności,
które wydawały się nie do przezwyciężenia. Stolica Apostolska przez
długie lata, mimo próśb biskupów, wielu zakonów i bractw, zachowywała
milczenie. Wreszcie prośba biskupów polskich, skierowana do papieża
Klemensa XIII w 1765 r., odniosła oczekiwany skutek. Jeszcze w tym
samym roku Stolica Apostolska pozwoliła obchodzić święto Serca Jezusowego
we wszystkich klasztorach Sióstr Wizytek, a potem rozszerzono je
na całą Polskę. W 1856 r. papież Pius IX, na prośbę biskupów francuskich,
rozszerzył je na cały Kościół (świat). Papież Leon XIII w 1889 r.
podniósł rangę święta do uroczystości. Dziesięć lat później pod wpływem
objawień danych s. Marii Droste, przełożonej klasztoru Dobrego Pasterza
w Oporto, ten sam papież wydał encyklikę Annum sacrum - Rok Święty.
Papież Pius XI w encyklice Miserentissimus Redemptor
- Najmiłosierniejszy Odkupiciel - ogłoszonej w 1928 r., wzywał wiernych
do odnowienia aktu zadośćuczynienia Sercu Jezusowemu. Przypominał
też dwie praktyki religijne: Komunię św. wynagradzającą i nabożeństwo
Godziny Świętej. Wynagrodzenie i zadośćuczynienie odgrywały zawsze
istotną rolę w czci Serca Jezusowego. Papież Pius XII, z racji stulecia
rozszerzenia święta Serca Pana Jezusa na cały świat, w 1956 r. ogłosił
encyklikę Haurietis aquas - Będziecie czerpać ze źródeł Odkupienia.
Jedną z uprzywilejowanych form kultu Najświętszego Serca
Pana Jezusa jest odmawianie lub śpiewanie litanii. O tej litanii
Ojciec Święty Jan Paweł II tak mówił: "Jest to wspaniała modlitwa,
w całości skupiona na tajemnicy wewnętrznej Chrystusa: Boga-Człowieka.
Litania do Serca Jezusa czerpie obficie ze źródeł biblijnych, a równocześnie
odzwierciedla najgłębsze doświadczenia ludzkich serc. Jest to zarazem
modlitwa uwielbienia i autentycznego dialogu. Mówimy w niej o Sercu
- a równocześnie pozwalamy sercom rozmawiać z tym jedynym Sercem,
które jest ´źródłem życia i świętości´ oraz ´pożądaniem wzgórz wiekuistych´.
Z sercem, które jest ´cierpliwe i wielkiego miłosierdzia´ oraz ´hojne
dla wszystkich, którzy Go wzywają´" (Watykan, 27 czerwca 1982 r.)
.
Nabożeństwo do Najświętszego Serca Pana Jezusa oznacza
całkowite oddanie się Chrystusowi, w odpowiedzi na miłość Jego Serca
ku nam. Słowa: "Najświętsze Serce" oznaczają osobę Chrystusa ze szczególnym
podkreśleniem Jego miłości, której symbolem jest Serce. Ojciec Święty
Jan Paweł II, nawiedzając w czerwcu 1981 r. bazylikę SacreM Coeur
na Montmartre w Paryżu, powiedział, że kontemplacja miłości Pana
Jezusa - w nabożeństwie do Najświętszego Serca - winna nas skłonić, "
aby żyć według wymagań chrztu, tego oczyszczenia naszego bytu wodą,
która wypłynęła z Serca Chrystusa i według apelu, jaki kieruje do
nas codziennie swą łaską". Nabożeństwo do Najświętszego Serca - to
nabożeństwo do samego Chrystusa. On jest przedmiotem naszej czci,
to do Niego zanosimy naszą modlitwę: "Uwielbiajmy Serce Jezusa, zranione
z miłości do nas".
Pomóż w rozwoju naszego portalu