Artystyczny dorobek poetycki i pisarski Marii Konopnickiej
naród polski godnie uczcił, fundując jej z okazji jubileuszu ćwierćwiecza
pracy literackiej (podobnie jak w 1900 r. Henrykowi Sienkiewiczowi)
niewielką posiadłość na Podkarpaciu, w Żarnowcu koło Krosna nad Jasiołką (
dopływem Wisłoki). Pięknie położony wśród zabytkowego, rozległego
parku dworek swymi początkami sięga czasów stanisławowskich. Z końcem
XIX wieku został gruntownie przebudowany i w chwili jego kupna stanowił
własność Jadwigi z Czeczelów Biechońskiej. Rodzina Biechońskich,
a wcześniej także hrabiów Komorowskich, pielęgnowała w swoich dobrach
tradycje patriotyczne, szczycąc się swymi członkami, uczestnikami
powstania styczniowego.
Konopnicka z wielką wdzięcznością przyjęła ofiarowany
jej przez społeczeństwo dar, wybrany spośród 40 innych obiektów położonych
w różnych częściach kraju. Był to dla niej pierwszy własny kąt, o
posiadaniu którego zawsze marzyła. Nie bez znaczenia dla nowej właścicielki
dworku były kultywowane w nim tradycje. Prawdopodobnie właśnie tutaj
ukończyła jeden z najwspanialszych swoich patriotycznych wierszy,
słynną Rotę, która z muzyką Feliksa Nowowiejskiego została po raz
pierwszy wykonana przez połączone chóry z całej Polski pod dyrekcją
kompozytora w dniu odsłonięcia w Krakowie pomnika Władysława Jagiełły
- 15 lipca 1910 r., w 500. rocznicę wiktorii grunwaldzkiej. Schorowana,
nie mogła osobiście uczestniczyć w tym narodowym święcie. Nie bez
znaczenia, zwłaszcza w tym momencie, musiało być jednak dla niej
położenie żarnowieckiego dworku w granicach ówczesnego zaboru austriackiego,
na terenie którego panowała większa autonomia, pozwalająca nawet
na tak podniosłe świętowanie, na swobodniejszą także jej własną działalność
pisarską i społeczną.
Jak czytamy na odsłoniętej w 1980 r. tablicy memoratywnej
z popiersiem poetki, umieszczonej na fasadzie dworku, Konopnicka
mieszkała w tym miejscu w latach 1903-10, a ów dar stanowił "najwyższą
nagrodę przyznawaną w okresie zaborów za wybitne zasługi". Tu spędziła
siedem ostatnich lat swego pracowitego, twórczego żywota, tu także
powstało dzieło jej życia, znaczący w literaturze polskiej epos o
życiu polskich emigrantów w Ameryce Południkowej - Pan Balcer w Brazylii.
Najchętniej przebywała w dworku w miesiącach wiosenno-letnich w towarzystwie
swej przyjaciółki - malarki Marii Dulębianki. Na zawsze opuściła
jego podwoje 15 września 1910 r., udając się do sanatorium w Kisielkach
pod Lwowem. Tam zmarła w niecały miesiąc potem, a jej doczesne szczątki
spoczęły na lwowskim cmentarzu Łyczakowskim.
Przeprowadzkę Konopnickiej do Żarnowca poprzedziły wielkie
uroczystości jubileuszowe, związane z 25-leciem jej pracy literackiej,
połączone z obchodami 60. rocznicy urodzin jubilatki. Zorganizowano
je jesienią 1902 r. Z inicjatywy serdecznej przyjaciółki poetki -
Elizy Orzeszkowej powstały w kraju liczne organizacje i komitety
jubileuszowe, choć same uroczystości mogły odbyć się jedynie we Lwowie
i w Krakowie, ponieważ władze carskie w Warszawie na ich przebieg
w stolicy nie wydały zgody. W trakcie ich trwania Konopnicka przeżywa
jeden z największych triumfów w swoim życiu. Uroczysty obchód przeobraził
się w wielką narodową manifestację.
Autorka niezwykle pięknych liryków, opartych na ludowej
nucie, dziś już klasycznej literatury dla dzieci, o nieprzemijających
wartościach, zawsze starała się swą kunsztowną sztuką, pełną wewnętrznego
żaru i współczucia dla niedoli ludu, bez reszty zatopioną w umiłowaniu
ludowego pierwowzoru i krajobrazu, towarzyszyć życiu narodu. Nic
więc dziwnego, że całe społeczeństwo - liczne organizacje społeczne,
oświatowe, stowarzyszenia i instytucje życia publicznego oraz osoby
prywatne - starało się oddać należny hołd dostojnej jubilatce. Do
dnia dzisiejszego zachowała się kolekcja darów jubileuszowych, licząca
ponad 200 obiektów. W adresie hołdowniczym przekazanym od Rektora
Uniwersytetu Jagiellońskiego czytamy m.in., że "objawy hołdu, uznania
i wdzięczności za długoletnią, wytrwałą, wierną i świetną służbę
poetycką" skłaniają, "aby i najstarsza wiekiem na ziemiach polskich
Wszechnica, jeszcze z Piastowskiej myśli zrodzona, a łaską Jagiellonów
wykarmiona, stanęła w chórze jubileuszowym i złożyła Ci dar pamiątkowy
i dziękczynienia".
Po śmierci poetki, do 1956 r., dworek był własnością
jej córki, Zofii Mickiewiczowej. W czasie II wojny światowej w opustoszałych
wnętrzach znajdował się szpital wojskowy, a nawet sztab Armii Krajowej.
Zniszczone pokoje poddano gruntownej restauracji po zapisie przez
spadkobierczynię na rzecz państwa. Decyzją ówczesnego Ministerstwa
Kultury i Sztuki, w 1957 r. dworek stał się siedzibą muzeum biograficznego
Marii Konopnickiej. W 1960 r., w 50. rocznicę śmierci poetki, otwarto
dworek dla szerokiej publiczności. Wielkie zasługi dla zrekonstruowania
pierwotnego wyglądu - zwłaszcza salonu i gabinetu poetki - położył
ówczesny kustosz zbiorów Zdzisław Łopatkiewicz z małżonką.
Obecny dyrektor Muzeum - Paweł Bukowski stanął przed
zadaniem ratowania obiektu; zadaniem niełatwym w obecnych realiach
w związku z ciągłym brakiem funduszy na niezbędne remonty, na zachowanie,
konserwację i poszerzanie kolekcji często unikalnych obiektów. W
zbiorach zachowały się m.in. rękopisy utworów Konopnickiej, autografy
listów poetki i korespondencja adresowana do niej przez takie znakomitości
na niwie polskiego pisarstwa, jak Eliza Orzeszkowa, Stefan Żeromski
czy Józef Ignacy Kraszewski. Ponadto Muzeum może poszczycić się największą
w Polsce kolekcją dzieł malarskich Marii Dulębianki i jedynym w swoim
rodzaju zbiorem stylowych kałamarzy i przyborów do pisania z przełomu
XIX i XX wieku. Niezwykle cenny jest zasób oryginalnych ilustracji
do utworów pisarki i wspomniana już kolekcja tzw. Darów Jubileuszowych.
W pomieszczeniach tzw. lamusa (dawnego spichlerza), zaadaptowanego
dla potrzeb bieżących, czynna jest ekspozycja biograficzno-literacka
poświęcona twórczości poetki pod nazwą Poleciały pieśni moje. W budynku
tym przygotowywane są także wystawy czasowe o różnorodnej tematyce.
Z okazji przypadającej w tym roku 160. rocznicy urodzin
pisarki, w ramach VIII Spotkania z Twórczością Marii Konopnickiej,
zorganizowano z inicjatywy Muzeum IV Konkurs Plastyczny na ilustrację
do utworu poetki, w dowolnej technice, dla uczniów szkół podstawowych
i gimnazjów oraz młodzieży placówek wychowania pozaszkolnego. Obecna
edycja po raz pierwszy ma zasięg międzynarodowy. Utwory Konopnickiej
były bowiem i nadal są tłumaczone na wiele języków. Ich liczba, według
ostatniego stanu badań, dochodzi do 40. Kulturotwórcza rola żarnowieckiego
obiektu, gromadzącego i aktualizującego swoje zasoby, jest nie do
przecenienia. Nagrodzone na Konkursie prace są prezentowane na wystawie
czasowej w terminie od 15 maja do 30 czerwca br.
Pomóż w rozwoju naszego portalu