Kaplica Matki Bożej na Jasnej Górze, przez wieki nazywana Jej
pałacem, komnatą bądź salą tronową - to oddzielny kościół, wbudowany
między bazylikę (kościół klasztorny) a gmach klasztoru. Kościół ten,
mimo swej okazałości nazywany kaplicą, powstawał w trzech etapach.
Najpierw powstała (druga zresztą z kolei w tym samym miejscu) Kaplica
Cudownego Obrazu, późnogotycka, otwierająca się ongiś na krużganek
klasztorny. Pielgrzymi przychodzili tu z kościoła klasztornego (bazyliki),
a wychodzili przez klasztorny krużganek. Było to bardzo kłopotliwe
zarówno dla pielgrzymów, jak i dla zakonników. Toteż w drugim etapie
budowy tego "pałacu", w latach 1641-44, w miejscu krużganku wzniesiono
korpus nawowy o charakterze kościoła bazylikowego z emporami. Dotychczasowa
kaplica dla rozszerzonej budowli zaczęła pełnić funkcję prezbiterium,
i tak też jest nazywana dziś. W tym samym czasie przed owym korpusem
nawowym zbudowano dwukondygnacyjny otwarty krużganek. Trzeci etap
budowy Kaplicy Matki Bożej to przebudowa owego krużganku na zamkniętą
oszkloną tzw. przybudówkę w 1929 r.
Kaplica Matki Bożej ubogacała się przez wieki niezwykłymi
elementami wyposażenia artystycznego oraz skromnymi darami ubogich
pielgrzymów. Należy tu wspomnieć ufundowanie przez Jerzego Ossolińskiego
w latach 1645-50, istniejącego do dziś, hebanowo-srebrnego ołtarza
dla Obrazu Matki Bożej w prezbiterium kaplicy oraz stiukowo-malarską
dekorację nawy głównej korpusu nawowego z 1689 r. Stiuki te reprezentują
najwyższy poziom europejski i były wykonane najprawdopodobniej przez
artystów włoskich.
Zrozumiałe jest, że wnętrze kaplicy - przede wszystkim
ze względu na ciągłą obecność tłumów pielgrzymów - przez wieki musiało
podlegać różnym działaniom restauratorskim i konserwatorskim. Pragnąłbym
zwrócić tu uwagę zwłaszcza na dwa fakty: konserwację górnej części
prezbiterium w latach 1944-45, kiedy to odkryto fragmenty bardzo
interesującej polichromii z pierwszych lat XVII wieku (m.in. Pokłon
pasterzy z przepiękną postacią Matki Bożej), oraz wielkie dzieło
kompleksowej konserwacji korpusu nawowego, podjęte i przeprowadzone
w latach 2001-2002. Przywrócono wówczas pierwotne piękno tej wspaniałej
części kaplicy oraz wykonano niemożliwą dotąd dokumentację fotograficzną.
W wyniku tych działań konserwatorskich powstał bezprecedensowy w
swej wartości album Kaplica Matki Bożej, autorstwa o. Jana Golonki
OSPPE i Jerzego Żmudzińskiego. Obejmuje on dokumentację fotograficzną
całej kaplicy, dokładne opisy, wreszcie - historię dokonywanych w
kaplicy restauracji.
Jeżeli czcimy Matkę Bożą w Jej Jasnogórskim Obrazie i
odczuwamy Jej realną obecność w tym miejscu, nie może nam być obojętne,
co Ją otacza.
W historii sztuki przyjęta jest zasada, że do pełnego
poznania dzieła konieczne jest spełnienie trzech warunków: autopsja (
ogląd), studium fotografii oraz dokładny opis. Wspomniany album znakomicie
pozwala nam na spełnienie dwóch ostatnich warunków, byśmy nie ograniczali
się tylko do pierwszego, gdyż wówczas zbyt wiele rzeczy ważnych nam
umyka.
Pomóż w rozwoju naszego portalu