Reklama

Katechezy o psalmach i hymnach

Hymn po Zwycięstwie

Niedziela Ogólnopolska 41/2002

AG/AP/Marianna Bertagnolli

Jan Paweł II podczas audiencji generalnej w Watykanie, 2 października 2002 r.

Jan Paweł II podczas audiencji generalnej w Watykanie, 2 października 2002 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Iz 26, 1-4. 7-9. 12 - z Jutrzni na wtorek III tygodnia

Audiencja generalna, 2 października 2002 r.

1. W Księdze proroka Izajasza odnajdujemy sygnały z wielkiej przestrzeni czasowej, przypisywane inspiracji tego wielkiego świadka Słowa Bożego, który żył w VIII wieku przed Chrystusem.
W tym ciekawym zwoju proroctw, który również Jezus rozwijał i czytał w synagodze w Nazarecie (por. Łk 4, 17-19), skupimy się na rozdziałach od 24 do 27, określanych przez znawców jako "wielka apokalipsa Izajasza". W rozdziałach 34-35 istnieje też druga, mniejsza apokalipsa. W tym opisie lat, często pełnym żarliwości i bogatym w symbole, ukazuje się wyrazisty poetycki obraz sądu Bożego nad historią i wyrażone jest oczekiwanie zbawienia przez sprawiedliwych.
2. Podobnie jak ma to miejsce w Apokalipsie św. Jana, zestawiane są dwa miasta: miasto zbuntowane, którego wcieleniem było kilka ośrodków tamtej epoki, oraz miasto święte, w którym gromadzą się wierni.
Pieśń, która była proklamowana przed chwilą, i która pochodzi z rozdziału 26. Izajasza, jest właśnie taką radosną celebracją miasta zbawienia. Jest ono mocne i radosne, ponieważ sam Pan położył jego fundamenty i wzniósł mury obronne, czyniąc z niego mieszkanie bezpieczne i spokojne (por. Iz 26,1). Teraz otwiera jego bramy, by przyjąć lud sprawiedliwy (por. w. 2), który zdaje się powtarzać słowa Psalmisty, powiadającego na progu świątyni Syjonu: "Otwórzcie mi bramy sprawiedliwości: chcę wejść i złożyć dzięki Panu. Oto jest brama Pana, przez nią wejdą sprawiedliwi" (Ps 118 [117], 19-20).
3. Jeżeli ktoś wchodzi do miasta zbawienia, musi spełniać podstawowy warunek: "mieć charakter stateczny (...) bo Tobie zaufał" (por. Iz 26, 3-4). To wiara w Boga, wiara solidna, oparta na Nim, który jest "wiekuistą Skałą" (Iz 26, 4).
To zaufanie, zawarte już w źródle hebrajskiego słowa "amen", synteza wyznania wiary w Pana, który - jak śpiewał król Dawid - jest "ostoją moją i twierdzą, na którą się chronię, tarczą moją, mocą zbawienia mego i moją obroną" (por. Ps 18 [17], 2-3; por. 2 Sam 22, 2-3).
Bóg obdarza wiernych darem pokoju (por. Iz 26, 3), darem mesjanistycznym, będącym syntezą życia w sprawiedliwości, w wolności i w radości jedności.
4. Dar ten z naciskiem podkreśla także końcowy werset Pieśni Izajasza: "Panie, użyczysz nam pokoju, bo i wszystkie nasze dzieła Tyś nam zdziałał!" (Iz 26,12). Ten właśnie werset zwrócił uwagę Ojców Kościoła: w obietnicy pokoju dopatrzyli się oni słów Chrystusa, które miały zabrzmieć kilka wieków później: "Pokój zostawiam wam, pokój mój daję wam" (J 14, 27).
W Komentarzu do Ewangelii św. Jana św. Cyryl Aleksandryjski przypomina, że ofiarowując pokój, Jezus daje swego Ducha. Nie zostawia nas sierotami, ale przez Ducha pozostaje z nami, co św. Cyryl komentuje: prorok "prosi o Ducha Bożego, za sprawą którego dopuszczeni zostaliśmy do przyjaźni z Bogiem Ojcem, my, którzy wcześniej byliśmy daleko od Niego z powodu grzechu, jaki w nas panował". Komentarz zamienia się następnie w modlitwę: "Daj nam pokój, Panie. Wówczas przyznamy, że mamy już wszystko, i zobaczymy, że niczego nie brakuje temu, kto otrzymał pełnię Chrystusa. Istnieje bowiem pełnia wszelkich dóbr, gdy Bóg mieszka w nas przez Ducha (por. Kol 1, 19)" (vol. III, Rzym 1994, s. 165).
5. Przyjrzyjmy się jeszcze raz tekstowi Izajasza. Znajdziemy tam refleksję na temat "ścieżki sprawiedliwego" (por. Iz 26, 7) oraz oświadczenie o przylgnięciu do sprawiedliwych decyzji Boga (por. Iz 26, 8-9). Dominującym obrazem jest klasyczny dla Biblii obraz drogi, jak już powiedział Ozeasz, prorok nieco wcześniejszy od Izajasza: "Któż jest tak mądry, aby to pojął (...). Bo drogi Pańskie są proste: kroczą nimi sprawiedliwi, lecz potykają się na nich grzesznicy" (Oz 14, 10).
W kantyku Izajasza jest jeszcze jeden element, który okazuje się niezwykle sugestywny także w liturgii Laudesów. Znajdujemy tam bowiem nawiązanie do świtu, wyczekiwanego po nocy spędzonej na szukaniu Boga: "Dusza moja pożąda Ciebie w nocy, duch mój - poszukuje Cię w mym wnętrzu" (Iz 26, 9).
I właśnie na progu dnia, gdy zaczyna się praca i na ulicach miasta tętni już codzienne życie, wierny musi na nowo podjąć marsz "na ścieżce Twoich sądów, o Panie" (Iz 26, 8), pokładając ufność w Nim i w Jego Słowie, które jest jedynym źródłem pokoju. Na jego ustach pojawiają się więc słowa Psalmisty, który od brzasku wyznaje swą wiarę: "Boże, Ty Boże mój, Ciebie szukam; Ciebie pragnie moja dusza (...). Skoro łaska Twoja lepsza jest od życia" (Ps 63 [62], 2, 4). Pokrzepiony na duchu może rozpocząć nowy dzień.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kto zarządza sprawami Kościoła po śmierci papieża?

2025-04-21 18:52

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

PAP/EPA/ALESSANDRO DI MEO

Po śmierci papieża Franciszka najważniejszą osobą w Watykanie został 77-letni, urodzony w Irlandii, a następnie naturalizowany w USA kardynał Kevin Farrell, który jest Kamerlingiem Świętego Kościoła Rzymskiego. Zarządza on administracją Kościoła i troszczy się o dobra i prawa doczesne Stolicy Apostolskiej w okresie wakansu.

Urodzony w Dublinie w 1947 roku należy do Zgromadzenia Legionistów Chrystusa. Ukończył uniwersytet w Salamance w Hiszpanii i Papieski Uniwersytet Gregoriański w Rzymie, a następnie Uniwersytet Notre Dame w USA.
CZYTAJ DALEJ

Co dzieje się w liturgii po śmierci papieża?

2025-04-21 13:34

[ TEMATY ]

papież Franciszek

śmierć Franciszka

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

21 kwietnia 2025 roku, o godz. 7.35, zmarł papież Franciszek. Kościół na całym świecie wchodzi w czas sede vacante – okres, w którym Stolica Apostolska jest nieobsadzona i cały Lud Boży oczekuje na wybór nowego Następcy św. Piotra.

W tym czasie warto zwrócić uwagę na kilka spraw w liturgii. Przede wszystkim, w modlitwie eucharystycznej nie wymienia się imienia papieża. Zamiast tego, kapłan wspomina jedynie biskupa diecezjalnego: „…razem z naszym biskupem N.” – pomijając słowa o papieżu.
CZYTAJ DALEJ

Wierni wspominają Franciszka: przywrócił skromność, promował wspólnotę, pokazywał, że Chrystus żyje

2025-04-22 07:24

[ TEMATY ]

Argentyna

śmierć Franciszka

PAP/EPA/STRINGER

Franciszek walczył przeciwko nierówności i wykluczeniu, kładł nacisk na skromność i troskę o potrzebujących, zbliżył Kościół do ludzi, pokazywał, że Chrystus żyje – powiedzieli PAP uczestnicy mszy w intencji zmarłego papieża w katedrze w La Placie w Argentynie.

Podczas mszy pożegnalnej w poniedziałek wieczorem czasu miejscowego (w nocy z poniedziałku na wtorek czasu polskiego) katedra, jedna z największych w Ameryce Południowej, wypełniła się po brzegi wiernymi. Wielu siedziało na podłodze, ponieważ w ławach nie było już miejsc.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję