Reklama

Katechezy o psalmach i hymnach

Dobry Pasterz: Bóg wszechmocny i Najmądrzejszy

Niedziela Ogólnopolska 48/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Iz 40, 10-17 - z Jutrzni na czwartek III tygodnia
Audiencja generalna, 20 listopada 2002 r.

1. W Księdze Izajasza, wielkiego proroka żyjącego w VIII wieku przed Chrystusem, zawarte są również głosy innych proroków, jego uczniów i kontynuatorów. Tak jest w przypadku tego, którego bibliści nazwali "Drugim Izajaszem" - proroka powrotu Izraela z niewoli babilońskiej, co miało miejsce w VI wieku przed Chrystusem. Jego dzieło wypełnia rozdziały od 40. do 55. Księgi Izajasza; właśnie z pierwszego z nich pochodzi proklamowana przed chwilą pieśń należąca do Liturgii Godzin.
Składa się ona z dwóch części: pierwsze dwa wersety pochodzą z zakończenia przepięknej przepowiedni pocieszającej, zapowiadającej powrót wygnańców do Jerozolimy pod przewodem samego Boga (por. Iz 40, 10-11). Następne wersety stanowią początek wykładu apologetycznego, który wysławia wszechwiedzę i wszechmoc Boga, z drugiej strony zaś poddaje ostrej krytyce twórców bożków.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

2. Na początku tekstu liturgicznego pojawia się mocna postać Boga, który powraca do Jerozolimy, poprzedzany przez swe trofea, podobnie jak Jakub wracał do Ziemi Świętej poprzedzany przez swe stada (por. Rdz 31,17; 32, 17). Trofeami Boga są wypędzeni Żydzi, których wyrwał On z rąk ich zdobywców. Bóg przedstawiony więc został jako "pasterz" (por. Iz 40, 11). Często w Biblii i w innych tradycjach starożytnych obraz ten wyraża ideę przewodnika i władcy, tu jednak mamy obraz pełen uczuciowości i delikatności, pasterz bowiem jest również opiekunem swoich owiec (por. Ps 23 [22]). Troszczy się o stado, nie tylko karmiąc owce i pilnując, by się nie rozpierzchły, ale także pochylając się z czułością nad jagniętami i ich matkami (por. Iz 40, 11).

3. Po ukazaniu Boga jako Króla i Pasterza znajdujemy refleksję nad Jego działaniem jako Stworzyciela wszechświata. Nikt nie może się z Nim równać w tym ogromnym dziele: na pewno nie człowiek ani tym bardziej bożki. Prorok stawia wiele pytań retorycznych, zawierających już odpowiedź. Są one wypowiadane w formie swego rodzaju procesu: nikt nie może mierzyć się z Bogiem i przypisywać sobie Jego wszechmocy czy nieograniczonej mądrości.
Nikt nie jest w stanie ogarnąć niezmierzonego wszechświata stworzonego przez Boga. Prorok daje do zrozumienia, że ludzkie narzędzia są po prostu nieprzydatne do tego celu. Z drugiej strony - Bóg jest samotnym Stwórcą; nikt nie był w stanie Mu pomóc czy też doradzić w tak ogromnym przedsięwzięciu, jakim było stworzenie wszechświata (por. Iz 40, 13-14).
W swojej 18. Katechezie na temat chrztu św. Cyryl Jerozolimski, opierając się na naszej Pieśni, wzywa, by nie mierzyć Boga miarą naszej ludzkiej ograniczoności: "Dla ciebie, człowieku, tak mały i słaby, odległość z Gocji do Indii, z Hiszpanii do Persji jest wielka, ale dla Boga, który trzyma w ręku świat cały, każda kraina jest bliska" (Le catechesi, Roma 1993, s. 408).

4. Po wysławieniu wszechmocy Boga wobec stworzenia prorok ukazuje Jego panowanie nad historią, tzn. nad narodami, nad ludzkością całej ziemi. Mieszkańcy znanych obszarów, ale także odległych terenów, które Biblia nazywa dalekimi "wyspami", są mikroskopijną rzeczywistością wobec nieskończonej wielkości Pana. Obrazy są jasne i wyraźne: "narody są jak kropla wody u wiadra", "pyłek na szali" i "ziarnko prochu" (por. Iz 40, 15).
Nikt nie byłby w stanie przygotować ofiary godnej tego wielkiego Pana i króla: nie wystarczyłyby wszystkie święte ofiary ziemi ani cedrowe lasy Libanu na ogień dla całopalenia (por. Iz 40, 16). Prorok uzmysławia człowiekowi jego ograniczenia w obliczu nieskończonej wielkości i wszechmocy Boga. Wniosek jest zwięzły: "Niczym są przed Nim wszystkie narody, znaczą dla Niego tyle, co nicość i pustka" (Iz 40, 17).

5. Wierny jest zatem już od początku dnia wezwany do wysławiania wszechmocnego Pana. Św. Grzegorz z Nyssy, kapadocki Ojciec Kościoła (IV wiek), tak rozważał słowa Pieśni Izajasza: "Kiedy więc słyszymy słowo wszechmocny, myślimy o tym, że Bóg utrzymuje wszystkie rzeczy przy życiu, zarówno te obdarzone rozumem, jak i te, które należą do stworzenia materialnego. Dlatego też trzyma On okrąg ziemi, dlatego ma w ręku krańce ziemi, dlatego mierzy wodę dłonią, dlatego też ma On w sobie samym całe rozumne stworzenie: aby wszystkie rzeczy trwały przy życiu, trzymane mocą potęgi, która je obejmuje" (Teologia trinitaria, Mediolan 1994, s. 625).
Św. Hieronim ze swej strony staje zdumiony w obliczu innej zaskakującej prawdy: prawdy o Chrystusie, który "istniejąc w postaci Bożej, (...) ogołocił samego siebie, przyjąwszy postać sługi, stawszy się podobnym do ludzi" (Flp 2, 6-7). Ten Bóg nieskończony i wszechmocny - pisze on - stał się mały i ograniczony. Św. Hieronim kontempluje Go w stajence betlejemskiej i woła: "Oto Ten, który w jednej pięści mieści wszechświat, zamknięty w ciasnym żłobie" (List 22, 39, w: Opere scelte, I, Turyn 1971, s. 379).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Testament, ogłoszony przez Watykan w dniu śmierci papieża, nosi datę 29 czerwca 2022 r.

2025-04-21 20:21

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

Czując, że zmierzch mojego ziemskiego życia się zbliża, z wiarą spoglądam ku Życiu Wiecznemu - napisał papież Franciszek w swoim testamencie, datowanym 29 czerwca 2022 roku. Zawiera on jedynie dyspozycje dotyczące miejsca pochówku w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie.

„Przez całe życie powierzałem moją posługę kapłańską i biskupią Matce naszego Pana, Najświętszej Maryi Panny. Dlatego proszę, aby moje doczesne szczątki złożono w papieskiej bazylice Santa Maria Maggiore (Najświętszej Maryi Panny Większej), gdzie będą oczekiwać na Dzień Zmartwychwstania. Chciałbym, aby moja ostatnia ziemska podróż zakończyła się w tym starożytnym sanktuarium maryjnym, do którego zawsze udawałem się na modlitwę przed i po każdej podróży apostolskiej, powierzając Niepokalanej Matce wszystkie moje intencje i dziękując Jej za macierzyńską opiekę” - wyjaśnił papież.
CZYTAJ DALEJ

10 najważniejszych wydarzeń pontyfikatu

2025-04-21 10:50

[ TEMATY ]

papież Franciszek

śmierć Franciszka

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

Zmarł papież Franciszek. Odszedł o godz. 7.35 do Pana. Miał 88 lat. Argentyński kardynał Jorge Mario Bergoglio, który od 13 marca 2013 był 266. biskupem Rzymu, miał w chwili wyboru 76 lat i do tego czasu przez 16 lat był metropolitą swego rodzinnego miasta - Buenos Aires. Publikujemy 10 kluczowych wydarzeń pontyfikatu.

26 listopada 2013 r. odbyła się prezentacja adhortacji „Evangelii gaudium”. Stanowi ona podsumowanie zgromadzenia zwyczajnego Synodu Biskupów nt. nowej ewangelizacji, które odbyło się w Watykanie w dniach 7-28 października 2012 r. Zarazem jest to dokument programowy pontyfikatu Franciszka, o czym pisze sam papież.
CZYTAJ DALEJ

Watykan/ Biuro prasowe: pogrzeb papieża między piątkiem a niedzielą

2025-04-21 19:29

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

PAP/EPA/MOHAMMED BADRA

Pogrzeb papieża Franciszka odbędzie się między piątkiem a niedzielą - przekazało biuro prasowe Watykanu. Decyzja w sprawie daty pogrzebu ma zapaść podczas pierwszej kongregacji kardynałów, czyli ich zgromadzenia. Odbędzie się ono we wtorek rano.

Przypomniano, że zgodnie z normami konstytucji apostolskiej "Universi Dominici Gregis" Jana Pawła II z 1996 roku pogrzeb papieża ma odbyć się między czwartym a szóstym dniem od śmierci.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję