Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Pieśń radości i zwycięstwa

Niedziela Ogólnopolska 8/2003

Grzegorz Gałązka

Na audiencji generalnej 12. lutego br. wystąpił przed Ojcem Świętym Zespół Pieśni i Tańca "Lublin" im. Wandy Kaniorowej

Na audiencji generalnej 12. lutego br. wystąpił przed Ojcem Świętym Zespół Pieśni i Tańca Lublin im. Wandy Kaniorowej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 118 [117] - z Jutrzni na niedzielę IV tygodnia
Audiencja generalna, 12 lutego 2003 r.

1. We wszystkie najważniejsze święta starożytny judaizm - szczególnie podczas obchodów Paschy - śpiewał Psalmy od 113 [112] do 118 [117]. Ta seria hymnów pochwalnych i dziękczynnych nazywana była Hallellem egipskim, ponieważ w Psalmie 114 [113 A] przywołane zostało, w formie poetyckiej, wyjście Izraela z ziemi ucisku, z Egiptu faraonów, oraz cudowny dar Bożego przymierza. Ostatnim Psalmem, który zamyka ten Hallel egipski, jest właśnie Psalm 118 [117], którego przed chwilą wysłuchaliśmy i teraz podejmiemy w medytacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

2. Pieśń ta wskazuje na wykorzystywanie języka liturgicznego w świątyni jerozolimskiej. W jej treści zauważamy jakby przesuwała się procesja liturgiczna, rozpoczynająca się wśród "namiotów ludzi sprawiedliwych" (w. 15), to znaczy w domach ludzi wierzących. Wychwalają oni Bożą opiekę, zdolną strzec wszystkiego, co jest sprawiedliwe i pełne zaufania, również gdy doświadcza się ataku złośliwych wrogów. Obraz, jakiego używa Psalmista, jest bardzo znaczący: "Otoczyły mnie w krąg jak pszczoły, paliły jak ogień ciernie, lecz starłem je na proch w imię Pańskie" (por. Ps 118 [117], 12).
Wobec tego niebezpieczeństwa, którego lud Boga uniknął, zanosi on "okrzyki radości i wybawienia" (por. w. 15) na cześć "prawicy Pańskiej wysoko wzniesionej, która moc okazuje" (por. w. 16). Mamy zatem świadomość, że nigdy nie jesteśmy sami, zdani na łaskę burzy, którą powodują ludzie źli. Ostatnie słowo zawsze należy do Boga, który dopuszcza doświadczenie swego wiernego, ale nigdy nie skazuje go na śmierć (por. w. 18).

3. Wydaje nam się, że w tej chwili procesja osiąga cel, o którym mówi Psalmista, przywołując obraz "bramy sprawiedliwości" (por. w. 19), to znaczy świętej bramy świątyni Syjonu. Procesji towarzyszy bohater, któremu Bóg dał zwycięstwo. Prosi on, aby otworzono mu bramy, gdyż chce "złożyć dzięki Panu" (por. w. 19). Razem z nim "wchodzą sprawiedliwi" (por. w. 20). Aby wyrazić trudne doświadczenie, które przeżył, oraz uwielbienie, którego był świadkiem, porównuje siebie do "kamienia odrzuconego przez budujących", który później "stał się kamieniem węgielnym" (por. w. 22).
Chrystus przytacza ten obraz oraz te słowa, gdy na końcu opowieści o zabójcach w winnicy ogłosi swoją mękę i swoją chwałę (por. Mt 21, 42).

4. Odnosząc ten Psalm do samego siebie, Chrystus otwiera nam drogę chrześcijańskiej interpretacji tego Psalmu ufności i wdzięczności wobec Pana za Jego hesed, to znaczy za Jego pełną miłości wierność, której echo słyszymy w całym Psalmie (por. Ps 118 [117], 1-4. 29).
Ojcowie Kościoła przyjęli tu dwa symbole. Jest to przede wszystkim "brama sprawiedliwości", którą św. Klemens Rzymski w swoim Liście do Koryntian tak komentuje: "Liczne są otwarte bramy, lecz brama sprawiedliwości jest w Chrystusie. Błogosławieni są ci, którzy przez nią wchodzą i kierują swoje kroki ku świętości i sprawiedliwości, wszystko czyniąc w pokoju" (48, 4: I Padri Apostolici, Rzym 1976, s. 81).

5. Inny symbol, ściśle złączony z poprzednim, to skała. Zakończmy więc te rozważania słowami św. Ambrożego z jego Interpretacji Ewangelii według św. Łukasza. Komentując wyznanie wiary Piotra w Cezarei Filipowej, przypomina on, że "Chrystus jest skałą" oraz że "także swojemu uczniowi Chrystus nie odmówi tego imienia, aby również on był Piotrem (skałą) i miał jak skała moc wytrwania i niezachwianą wiarę".
Św. Ambroży wprowadza więc wezwanie: "Podejmij wysiłek, abyś ty również był skałą. Nie szukaj jednak tego poza sobą, szukaj w sobie. Twoją skałą są twoje uczynki, twoją skałą jest twoje myślenie. Na tej skale zbudowany jest twój dom, aby nie zniszczyła go żadna plaga złych duchów. Jeżeli będziesz skałą, będziesz w Kościele, ponieważ Kościół zbudowany jest na skale. Jeżeli będziesz w Kościele, bramy piekieł nigdy cię nie zwyciężą" (VI, 97-99: Opere esegetiche, IX/II, Mediolan - - Rzym 1978, Saemo 12, s. 85).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

10 najważniejszych wydarzeń pontyfikatu

2025-04-21 10:50

[ TEMATY ]

papież Franciszek

śmierć Franciszka

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

Zmarł papież Franciszek. Odszedł o godz. 7.35 do Pana. Miał 88 lat. Argentyński kardynał Jorge Mario Bergoglio, który od 13 marca 2013 był 266. biskupem Rzymu, miał w chwili wyboru 76 lat i do tego czasu przez 16 lat był metropolitą swego rodzinnego miasta - Buenos Aires. Publikujemy 10 kluczowych wydarzeń pontyfikatu.

26 listopada 2013 r. odbyła się prezentacja adhortacji „Evangelii gaudium”. Stanowi ona podsumowanie zgromadzenia zwyczajnego Synodu Biskupów nt. nowej ewangelizacji, które odbyło się w Watykanie w dniach 7-28 października 2012 r. Zarazem jest to dokument programowy pontyfikatu Franciszka, o czym pisze sam papież.
CZYTAJ DALEJ

Czy w Poniedziałek Wielkanocny udział we Mszy św. jest obowiązkowy?

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Poniedziałek Wielkanocny

Karol Porwich/Niedziela

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę. Czy Poniedziałek Wielkanocny jest świętem nakazanym?

Poniedziałek Wielkanocny nie jest świętem nakazanym. Wierni nie są więc zobowiązani do uczestnictwa we Mszy świętej oraz powstrzymywania się od prac niekoniecznych, jednak polscy biskupi zachęcają do udziału w liturgii również w te dni. Wielkanoc to najważniejszy czas w całym roku dla nas, katolików! Dlatego też zachęcamy, aby uczestniczyć we Mszy św. nie tylko w Niedzielę Wielkanocną, ale również w Poniedziałek Wielkanocny.
CZYTAJ DALEJ

Czy w piątek po Wielkanocy obowiązuje post?

2025-04-22 07:15

[ TEMATY ]

post

monticellllo/pl.fotolia.com

W piątek 25 kwietnia katolików nie obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych. Powodem jest trwająca w Kościele katolickim oktawa Wielkanocy. Każdy jej dzień, podobnie jak niedziela Zmartwychwstania Pańskiego, ma rangę uroczystości.

Po reformie przeprowadzonej przez papieża Piusa XII, kontynuowanej przez papieża Jana XXIII, w Kościele katolickim przetrwały jedynie dwie oktawy: Bożego Narodzenia i Wielkiejnocy. Jedynie ta druga ma tzw. pierwszą rangę, czyli znosi wszystkie inne święta i posty, zachowując charakter uroczystości liturgicznej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję