Nakładem Płockiego Instytutu Wydawniczego ukazała się kolejna
książka biskupa płockiego prof. Stanisława Wielgusa. Publikacja poświęcona
jest tematyce filozoficznej i nosi tytuł "Z obszarów średniowiecznej
myśli islamskiej, żydowskiej i chrześcijańskiej".
Jak zaznacza we wstępie Autor, publikacja jest zbiorem
kilku wykładów, wygłoszonych w ostatnich latach na różnych sympozjach
bądź w ramach zajęć uniwersyteckich. Książka podejmuje dość szeroką
problematykę, dotyczy bowiem nie tylko myśli chrześcijańskiej, ale
również zagadnień poruszanych przez średniowiecznych myślicieli islamskich
i żydowskich. Z publikacji można dowiedzieć się, że te trzy z pozoru
odległe od siebie filozofie bazują na tych samych źródłach starożytnych,
do których należą przede wszystkim dzieła Arystotelesa i neoplatoników.
Jak wynika z dzieła, średniowieczni filozofowie islamscy, żydowscy
i chrześcijańscy posługiwali się także wspólnie wypracowaną metodologią
i podejmowali te same tematy, pisząc głównie o Bogu, człowieku i
kosmosie.
Jak stwierdza bp Stanisław Wielgus, średniowieczni filozofowie,
mimo że wyznawali odmienne religie, "wypracowali spójne i cenne dziedzictwo
intelektualne". Według Autora, stało się ono punktem wyjścia "zarówno
dla nowożytnej myśli filozoficznej, jak również nowożytnego, opartego
na matematycznym rozumowaniu przyrodoznawstwa".
Publikacja składa się z 6 części. Obok prezentacji zagadnień
związanych ze średniowieczną filozofią żydowską i islamską oraz ich
wpływem na myśl chrześcijańską czytelnik znajdzie m.in. rozdziały
poświęcone kabale czy rozważania o znaczeniu prawa dla średniowiecznych
społeczeństw. Niezmiernie ciekawy, także ze współczesnej perspektywy
jednoczącej się Europy, wydaje się rozdział, traktujący o wpływie
polskich uczonych średniowiecznych na kształtowanie się prawa narodów
i związanych z nim praw człowieka.
Można znaleźć tu wiele interesujących spostrzeżeń, jak
chociażby to, że wiele rozwiązań, proponowanych np. przez żyjącego
w XV w. Pawła Włodkowica, przewyższa dojrzałością intelektualną propozycje
działającego 200 lat później Grocjusza, uznawanego za twórcę nowożytnego
prawa narodów.
Warto zatem sięgnąć po tę lekturę, która wprowadza nas
w przebogaty świat myśli filozoficznej różnych kultur, nie zawsze
dobrze znanych przez przeciętnego czytelnika. Przystępny język i
zwięzła, syntetyczna forma, zastosowane w opisie zagadnień, z całą
pewnością pomogą w lepszym zrozumieniu treści zawartych w dziele.
Pomóż w rozwoju naszego portalu