Reklama

Uniwersalizm katolicki a tradycja narodowa

Niedziela lubelska 40/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tak został zatytułowany jeden z paneli, który miał miejsce w niedzielę 17 września. Uczestniczyli w nim: prof. Stefan Sawicki - teoretyk i historyk literatury z KUL, ks. Adam Boniecki - redaktor naczelny Tygodnika Powszechnego, Grzegorz Górny z Frondy, Grzegorz Przebinda - rusycysta z UJ i prof. Władysław Panas - teoretyk literatury z KUL.

W swoim wystąpieniu prof. S. Sawicki stwierdził, że zbawienie dotyczy pojedynczej osoby, a nie zbiorowości. Jednak misja Kościoła wiąże się ze wspólnotowością. Zbawienie człowieka dokonuje się we wspólnocie. "Naród jest jedną z makrowspólnot, silnie obecną w dotychczasowych dziejach zbawienia. "Tradycja narodowa zawiera tendencje do odrębności, które równoważy chrześcijaństwo przez uniwersalizm przypominając, że każdy naród jest częścią rodziny ludzkiej. Uniwersalizm chrześcijański jest czym innym niż kosmopolityzm, internacjonalizacja czy globalizacja. Spotkanie chrześcijaństwa z tradycją narodową jest trudne. Jako błąd ze strony wspólnot narodowych prof. Sawicki wskazał tendencje do " unarodowienia ewangelicznego przesłania". Zaś błędem chrześcijaństwa jest aktywizm. Interakcja między chrześcijaństwem a tradycją narodową trwa na obszarze kultury. Chrześcijaństwo ubogaca kulturę narodową, a ona umożliwia jego wartości. Chrześcijaństwo przez szczególną więź - "obcowanie świętych" umacnia tradycję kulturową. Dzięki "obcowaniu świętych" tradycja się uobecnia. Jako wyjątkowy przykład połączenia chrześcijaństwa z tradycją narodową został ukazany C. K. Norwid, który mógłby być patronem naszej obecności w Europie.

Ks. A. Boniecki na wstępie przypomniał, że rozważany problem pojawił się już u początków Kościoła - stosunek do tradycji żydowskiej (Sobór Jerozolimski). Jan Paweł II rozwinął ideę inkulturacji. Katolicki uniwersalizm nie niszczy tradycji narodowych, lecz je ubogaca, a czasem nawet oczyszcza z elementów negatywnych, ale w historii zdarzało się, że w praktyce nie zawsze był aż tak uniwersalny (niszczenie kultur pogańskich). Generalnie jednak zdał egzamin. Właśnie dzięki chrześcijańskim misjonarzom zachowane są tradycje plemion w Afryce. Panelista mówił o niezrozumieniu dla bł. abp. Jerzego Matulajtisa, który w swej posłudze w Wilnie łączył tradycje narodowe z uniwersalizmem. Jako niezwykły przykład połączenia uniwersalizmu z tradycją narodową wskazał ks. Boniecki Jana Pawła II, który wiele uwagi poświęca Polakom i nie ma kompleksu z racji polskości. Dziś tradycje narodowe stoją w konfrontacji nie z uniwersalizmem chrześcijańskim, ale z "uniwersalizmem konsumpcyjnym". Naturze człowieka bardziej jednak odpowiada uniwersalizm chrześcijański niż uniwersalizm konsumentów.

Jako kolejny głos zabrał G. Górny, który na początku podkreślił, że celem człowieka jako dziecka Bożego jest zjednoczenie w miłości z Ojcem. Bóg jest twórcą narodów, nadał sens historii. Naród wybrany został stworzony przez Boga. Dziś przedstawiciele myśli politycznej uznają, że nie należy mieszać porządku nadprzyrodzonego z doczesnym, bo takie myślenie nie odpowiada epoce sekularyzacji. Ale to Bóg pomieszał te porządki. Narodowość jest dana, ale i zadana. Każdy naród jest wybrany, ale dla różnej misji. Tu panuje uniwersalizm, a nie ekskluzywizm. Jan Paweł II mówił, że bez Chrystusa nie można zrozumieć dziejów Polski. Tu jest teologia narodu, której punkt wyjścia jest personalistyczny. G. Górny podkreślił, że postulat prywatyzacji wiary jest pierwszym krokiem do jej zaniku. Chrystus ukazał, że obcowanie z Bogiem dokonuje się w zakorzenieniu w Tradycji. Narodowość trzeba pielęgnować, żeby nie powstał z niej nacjonalizm. Narodowość to dar od Boga, który można rozmnożyć lub zaprzepaścić.

Kolejny mówca, G. Przebinda, skupił się na stosunku Jana Pawła II do Rosji. Zaznaczył, że Papież spotykał się wiele razy z Rosjanami, także z dysydentami. Mówił też o zainteresowaniu Dostojewskim i innymi myślicielami rosyjskimi, zwłaszcza W. Sołowiowem. Jan Paweł II często mówi o "dwóch płucach Europy". To, co Ojciec Święty czyni w stosunku do Rosji jest ziarnem, które wyda plon.

Jako ostatni wystąpił prof. W. Panas. Stosunek uniwersalizmu katolickiego do tradycji narodowej oparty jest na trwałym fundamencie. Zmianie ulegają jednak okoliczności realizacji tej zasady. Trzeba bronić uniwersalizmu i tradycji narodowej. Panelista zaryzykował stwierdzenie, że być może w przyszłości Kościół będzie jedyną poważną instancją troszczącą się o tradycje narodowe w imię uniwersalizmu. Lecz czy poszczególne wspólnoty będą się troszczyć o uniwersalne wartości chrześcijańskie. Są bowiem tendencje, aby bronić się przez zamknięcie w etnicznej twierdzy. Wyjściem, według prof. Panasa, jest " takie pojmowanie narodowej tradycji, w których troska i pamięć o własnej tradycji łączy się z troską i pamięcią o innych".

Po wystąpieniach Gości rozpoczęła się gorąca dyskusja dotycząca poruszanej problematyki. Mówiono o tym, że przesłanie ewangeliczne jest ponadnarodowe. Padło stwierdzenie, że nie można mówić o teologii narodu. Odnosząc się do tego G. Górny stwierdził, że teologia narodu jest spojrzeniem na naród w świetle Objawienia; jeśli my się tym nie zajmiemy oddamy te sprawy nacjonalistom. Przywoływano też postać Prymasa Tysiąclecia i jego sposób łączenia uniwersalizmu Ewangelii z tradycją polską. Ks. Boniecki przypomniał słowa Prymasa, który uważał, że jeśli nie skupimy naszego społeczeństwa wokół symbolu narodowego i religijnego, to zniszczy nas nacjonalizm niemiecki i rosyjski. Zastanawiano się też nad przykładami osób z naszej historii, które łączyły tradycję narodową i uniwersalizm. Przesłaniem niech będą słowa G. Górnego: "Najważniejsze sprawy na świecie rozgrywają się bowiem w tajnikach ludzkiej duszy, w zakamarkach ludzkich serc" .

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bonifratrzy wybrali nowego generała. Brat Pascal pochodzi z Benina

2024-11-07 13:31

[ TEMATY ]

bonifratrzy

generał

brat Pascal Ahodegnon

Jasna Góra

Brat Pascal Ahodegnon

Brat Pascal Ahodegnon

W Częstochowie zakończyła się 70. Kapituła Generalna Zakonu Szpitalnego św. Jana Bożego. Dokonano na niej wyboru nowego przełożonego generalnego bonifratrów. Został nim 53-letni brat Pascal Ahodegnon z Beninu w zachodniej Afryce.

Brat Pascal Ahodegnon wstąpił do bonifratrów w 1994, a śluby wieczyste złożył w 2003 roku. Studiował medycynę i chirurgię w Mediolanie. Od 2012 roku była radcą generalnym zakonu.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna za dusze czyśćcowe

[ TEMATY ]

nowenna

dusze czyśćcowe

Adobe Stock

Nowennę za dusze czyśćcowe można odprawiać w dowolnym czasie w celu uproszenia nieba dla nich oraz jakiejś łaski przez ich wstawiennictwo. Można ją odprawić po śmierci bliskiej nam osoby albo w rocznicę jej śmierci. Szczególnie zaleca się odprawienie nowenny przed liturgicznym wspomnieniem Wszystkich Wiernych Zmarłych (2 listopada), wówczas rozpoczynamy ją 24 października.

AUTOR: Zgromadzenie Sióstr Wspomożycielek Dusz Czyśćcowych: wspomozycielki.pl; apdc.wspomozycielki.pl
CZYTAJ DALEJ

Bp Kleszcz: by i nam pękało serce, gdy widzimy, że ktoś odbiera godność drugiemu człowiekowi!

2024-11-07 20:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

- Gdy będziemy szli pod pomnik Pękniętego Serca, to pamiętajmy, że Panu Bogu też pękło serce. On nie mógł patrzeć na cierpienie dzieci. My również starajmy się być na tyle wrażliwi, żeby i nam pękało serce, gdy widzimy, że ktoś odbiera godność drugiemu człowiekowi - szczególnie temu bezbronnemu! - mówił bp Kleszcz.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję