Reklama

Ku jakiej Europie...

Udział Kościoła w tworzeniu kultury europejskiej

Jan Paweł II ma głęboką świadomość wkładu Kościoła w kulturę europejską, o czym mówi od początku pontyfikatu w wielu swych wystąpieniach. Poświęcił temu także cykl ostatnich przemówień wygłaszanych na „Anioł Pański”. Analizując jego nauczanie, można stwierdzić, że ukazuje on wkład Kościoła w wiele dziedzin życia, co współcześni publicyści, niestety, najczęściej pomijają milczeniem.

Niedziela Ogólnopolska 42/2003

Podczas audiencji generalnej 1 października 2003 r.

Podczas audiencji generalnej 1 października 2003 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podstawową wartością, która jest darem Kościoła dla Europy i świata, jest wizja osoby ludzkiej i rodziny. Kościół ukazał to przez naukę o godności człowieka i przykład życia. Nauka o tym, kim jest człowiek i skąd płynie jego godność, ma swoje zakorzenienie w Bogu. Z tego samego źródła płynie praktyka: „Miłuj bliźniego swego jak siebie samego!” (Rz 13, 9). Dzieje Apostolskie są wspaniałym przykładem miłości bliźniego. Praktycznym wymiarem tej miłości była i jest działalność dobroczynna Kościoła. Zakony i bractwa chrześcijańskie zajmowały się pomocą biednym i opieką nad chorymi. Finansowały budowę szpitali i przytułków. Zajmowały się ich administrowaniem i utrzymaniem. Kościół stworzył w ramach organizacji diecezjalnej, parafialnej i zakonnej sieć wyspecjalizowanych zakładów. Choć jest to zobowiązanie administracji państwowej, Kościół pełnił i pełni zadanie to z poświęceniem.
Wkładem Kościoła do kultury europejskiej jest to, że stawał on w obronie każdego człowieka, szczególnie ludzi uciśnionych, głosząc równość wszystkich wobec prawa. To nauczanie społeczne Kościoła „rodzi się w świetle Słowa Bożego”. Celem jest realizacja sprawiedliwości. Jan Paweł II stwierdza, że „nie ma prawdziwego rozwiązania kwestii społecznej poza Ewangelią”, i mówi to z całą mocą pasterskiego przekazu.
Według Jana Pawła II, Kościół wnosi w kulturę europejską celowość życia człowieka i ukazuje jego ostateczny sens. Pisał on już o tym w encyklice Redemptor hominis i wraca do tego tematu w wielu wystąpieniach dotyczących Europy. Jest to szczególny dar dla kultury każdej epoki, także dla współczesnej kultury europejskiej. Naruszony został bowiem sens tej celowości zaistnienia. Zamiast uznania celowości życia człowieka - istnieje ślepa wiara w postęp. Logika i kultura: „zużyj i wyrzuć” wchodzi w porządek produkcji, przenika organizację społeczeństwa, pociągając za sobą degradację osoby i jej wartości. Człowiek staje się rzeczą, towarem. Jan Paweł II, świadomy tych zagrożeń, ukazuje sens ludzkiego życia od strony wiary, miłości i nadziei, odwołując się do Ewangelii i do korzeni kultury europejskiej.
Bardzo istotny jest też wkład Kościoła katolickiego we właściwy stosunek do ludzkiej pracy. Nauka zawarta w Biblii znalazła swój praktyczny wyraz w regule św. Benedykta - patrona Europy, który połączył obowiązek pracy z modlitwą, uczył szacunku dla każdej pracy ludzkiej. Wychowanie benedyktyńskie dało ludziom formację, którą można nazwać europejską. Tej problematyce Jan Paweł II poświęcił wiele uwagi. Wniósł przy tym nowe spojrzenie na pracę w stosunku do swych poprzedników i do Soboru Watykańskiego II. Ta nowość wyraża się choćby w stwierdzeniu, że „praca ludzka stanowi istotny klucz - i to chyba najistotniejszy do całej kwestii społecznej”. Ojciec Święty podkreśla też, że nie można posiadać dla posiadania lub wbrew czy przeciw pracy. To nauczanie jest dziś szczególnie potrzebne.
Zdaniem Jana Pawła II, wkład Kościoła w rozwój nauki, sztuki i literatury jest niepodważalny. Chrystianizacja i jednoczenie Europy metodą benedyktyńską polegały na przekazywaniu wszechstronnego wykształcenia przy zachowaniu dziedzictwa antyku. Wywodząc się z tej formacji, Kościół stworzył różne typy szkół. Pod jego opieką powstało wiele uniwersytetów, stał się twórcą i promotorem uniwersytetów. To Kościół przez tworzenie szkół i upowszechnianie wiedzy ukazał, że nauka winna stać się dobrem całego społeczeństwa. Rozwinął swoiste systemy filozoficzne i teologiczne. Tworzył naukowe podstawy życia społeczno-politycznego. Według Jana Pawła II, obecne zadanie Kościoła wobec nauki i uniwersytetów jest podwójne. Po pierwsze - aprobata dla metod naukowych i osiągnięć badawczych. Po drugie - dążenie do harmonii pomiędzy wiedzą i wiarą. Papież mówi także do uczonych: „Nie lękajcie się przyjąć Chrystusa”.
Kościół ma również swój wybitny i wyjątkowy udział w tworzeniu i wspieraniu sztuki i literatury. Mówi o tym Jan Paweł II w wielu przemówieniach, a przede wszystkim w Liście do artystów. Widzi sztukę jako powołanie, odkrywanie i ukazywanie piękna, a zarazem jako odpowiedzialność za wychowanie innych.
Papież podkreśla, że w Europie Kościół pierwszych wieków tworzył sztukę i literaturę, a malarstwo można spotkać już w katakumbach. Literatura powstała w formie listów, traktatów czy komentarzy biblijnych i hymnów związanych z liturgią. Kiedy Kościół zyskał pełną swobodę, zaczął korzystać ze sztuki starożytnej i tworzyć własną architekturę, rzeźby, muzykę, śpiew, malarstwo. Ten niepowtarzalny klimat kultury chrześcijańskiej ofiarował Europie i światu. Kościół jest jednak nie tylko strażnikiem przeszłości, ale troszczy się o budowanie przyszłości. Dlatego powiększa dziedzictwo dóbr kultury, odpowiadając na potrzeby wszystkich epok i wszystkich kultur.
Jan Paweł II jest przekonany, że sztuka jest humanizowaniem świata, prawdziwa sztuka jednoczy ludzi.
Kościół katolicki ma także swój udział w tworzeniu klimatu pokoju w kulturze europejskiej. Pismo Święte przedstawia Boże przesłanie pokoju. Jest on wielkim dobrem, o które chrześcijanie mają się starać we wzajemnych relacjach, także w odniesieniu do innych ludzi. „Pokój jest jednym z najważniejszych osiągnięć kultury, zasługuje na poświęcenie mu całej energii intelektualnej i duchowej”. Według Jana Pawła II, zależy on od sprawiedliwości i prymatu ducha w życiu społecznym. Swoim nauczaniem Papież wnosi w kulturę przepowiadanie i zadanie pokoju. Wzywa do działania na rzecz pokoju ludzi różnych religii. Jest niestrudzonym rzecznikiem jedności między religiami i między narodami.
Można też mówić o wyjątkowych zasługach osobistych Jana Pawła II - jako głowy Kościoła katolickiego - w tworzeniu kultury europejskiej. Zajmuje się on tą problematyką więcej niż jego poprzednicy. Sam mówi o sobie: „Czuję ciążącą na mnie odpowiedzialność za umocnienie stosunków Stolicy Apostolskiej ze wszystkimi kulturami (...) W tym celu postanowiłem ustanowić i powołać do życia Radę ds. Kultury, która będzie zdolna ożywiać Kościół w stale odnawianym spotkaniu zbawczego orędzia Ewangelii z wielością kultur, pośród różnorodności ludów”.
Jan Paweł II uważa, że najważniejszy wkład Kościoła w kulturę to przepowiadanie prawdy i zabezpieczenie transcendentalnego charakteru osoby ludzkiej. Mimo że Kościół zwraca się do wielu narodów i kultur, nie dąży do ich jednoczenia. Wychodząc naprzeciw temu, co nazywa się „duchem czasu”, usiłuje łączyć tradycję i postęp w kulturze. Jest pokorny, ale i krytyczny.
Udział Kościoła katolickiego w tworzeniu kultury europejskiej jest wielką rolą obecności Kościoła w świecie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ktoś podszywa się pod kard. Grzegorza Rysia. Kuria ostrzega

Na Facebooku pojawił się profil o nazwie "Grzegorz Wojciech Ryś", który podszywa się pod ks. kardynała Grzegorza Rysia - poinformowała w sobotę Archidiecezja Łódzka. To już kolejna próba wykorzystania wizerunku metropolity łódzkiego w internecie - bez jego wiedzy i zgody.

"Na Facebooku pojawił się profil o nazwie +Grzegorz Wojciech Ryś+, który podszywa się pod ks. kardynała Grzegorza Rysia. Informujemy, że kard. Grzegorz Ryś nie prowadzi prywatnego profilu na Facebooku, a wspomniana strona nie jest przez niego autoryzowana ani administrowana. Prosimy o zgłaszanie tego profilu do Facebooka, aby zapobiec dezinformacji i ewentualnym nadużyciom" - ogłosiła w sobotę wieczorem Archidiecezja Łódzka w swoich mediach społecznościowych.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Brat Albert pokonał depresję

2025-04-11 07:58

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

mat. prasowy

Ciekawym porównaniem jest proces tworzenia fortepianów Steinway, które powstają po długim i skomplikowanym procesie, pełnym wyzwań. Podobnie jak drewno, które musi przejść przez wiele prób, aby stać się instrumentem muzycznym o doskonałym brzmieniu, tak i nasze życie, poddane cierpieniu, może stać się źródłem piękna i dobra. Przykłady wielkich artystów i myślicieli, którzy zmagali się z problemami psychicznymi, pokazują, że cierpienie może być drogą do głębszego zrozumienia i twórczości.

Przykład życia Adama Chmielowskiego, znanego jako Brat Albert, ilustruje jak cierpienie może prowadzić do odkrycia głębszego sensu życia. Choć jego życie było pełne trudności, w tym utraty rodziców i zmagania z chorobą psychiczną, to właśnie przez te doświadczenia odkrył swoje powołanie do służby najbiedniejszym. Jego decyzja o porzuceniu kariery malarskiej na rzecz pomocy innym pokazuje, jak cierpienie może być przekształcone w coś pięknego i wartościowego.
CZYTAJ DALEJ

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy po raz trzynasty

2025-04-13 17:31

[ TEMATY ]

Częstochowa

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty

Jansa Góra

Karol Porwich

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy

Jeden zaczął na komarku po dziadku, inny na junaku po ojcu. Przyznają, że „z motoru się nie wyrasta”, trzeba jeździć bezpiecznie i cieszyć się życiem. Na Jasnej Górze odbył się 13. Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy zorganizowany przez Częstochowskie Towarzystwo Motocyklowe.

Idea zjazdów nawiązuje do tradycji przedwojennych regionu. To pierwsza grupa, która rozpoczęła w kwietniu sezon w częstochowskim sanktuarium. Kolejna zjedzie 27 kwietnia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję