Audiencja generalna, 7 stycznia 2004 r.
1. Alma Redemptoris Mater… - Wielka Matko Odkupiciela.... W ten sposób przyzywamy Maryję w okresie Bożego Narodzenia, posługując się starożytną i wymowną
antyfoną maryjną, która zawiera również te słowa: Tu quae genuisti natura mirante, Tuum Sanctum Creatorem - Tyś cudownie zrodziła Twego Świętego Stworzyciela.
Maryja, Matka Boga! Ta prawda wiary, głęboko związana ze świętami Bożego Narodzenia, jest szczególnie podkreślana w liturgii w pierwszym dniu roku, w uroczystość
Maryi, Świętej Bożej Rodzicielki. Maryja jest Matką Odkupiciela, jest niewiastą wybraną przez Boga do zrealizowania zbawczego planu, którego centrum stanowi tajemnica wcielenia Bożego Słowa.
2. Pokorna istota zrodziła Stworzyciela świata! Czas Bożego Narodzenia odnawia w nas świadomość tej tajemnicy, ukazując nam Matkę Syna Bożego, która uczestniczy w szczytowych wydarzeniach historii zbawienia. Wielowiekowa tradycja Kościoła zawsze uważała narodzenie Jezusa oraz Boskie macierzyństwo Maryi za dwa aspekty wcielenia Słowa. „Istotnie, Ten, którego poczęła jako człowieka z Ducha Świętego i który prawdziwie stał się Jej Synem według ciała - podkreśla Katechizm Kościoła Katolickiego, cytując Sobór w Efezie - nie jest nikim innym jak wiecznym Synem Ojca, drugą Osobą Trójcy Świętej. Kościół wyznaje, że Maryja jest rzeczywiście Matką Bożą (Theotokos)” (nr 495).
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
3. Z faktu, że Maryja jest „Matką Boga”, wypływają wszystkie aspekty Jej misji, które dobrze oddają tytuły, jakimi wspólnota uczniów Chrystusa czci Ją w każdej
części świata. Są to przede wszystkim tytuły: „Niepokalana” oraz „Wniebowzięta”, ponieważ nie mogła być poddana zniszczeniu, wypływającemu z grzechu pierworodnego, Ta,
która miała zrodzić Zbawiciela.
Dziewica jest również wzywana jako Matka Ciała Mistycznego, tzn. Kościoła. Katechizm Kościoła Katolickiego, odwołując się do tradycji patrystycznej, wyrażonej przez św. Augustyna, stwierdza, że Ona
„jest uznawana i czczona jako prawdziwa Matka (...) członków Chrystusa (...) ponieważ swoją miłością współdziałała w tym, by w Kościele rodzili się wierni, którzy
są członkami owej Głowy” (nr 963).
4. Całe życie Maryi jest związane w sposób ścisły z Jezusem. W Boże Narodzenie to Ona daje Jezusa ludzkości. Na krzyżu, w szczytowej chwili wypełniania zbawczej misji, to Jezus uczyni dar dla każdego człowieka w osobie swej Matki, jako cenne dziedzictwo Odkupienia. Słowa ukrzyżowanego Pana do wiernego ucznia Jana stanowią Jego testament. Powierza On swą Matkę Janowi, i równocześnie oddaje apostoła i każdego wierzącego miłości Maryi.
5. W tych ostatnich dniach okresu Bożego Narodzenia zatrzymujemy się, aby kontemplować w żłóbku milczącą obecność Dziewicy przy Dzieciątku Jezus. Tą samą miłością, tą samą
troską, jaką otaczała swego Boskiego Syna, obdarza również nas. Pozwólmy, aby to Ona prowadziła nasze kroki w nowym roku, który daje nam Opatrzność.
Te życzenia kieruję do wszystkich Was podczas pierwszej audiencji generalnej 2004 r. Wspierani i umacniani przez Jej matczyną opiekę, możemy kontemplować nowymi oczami oblicze Chrystusa
i jeszcze pewniej postępować na drogach dobra.
Jeszcze raz życzę Wam oraz Waszym bliskim błogosławionego roku.
Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE