Od powrotu Ojców Paulinów do klasztoru we Włodawie zostały tu także wznowione tradycje Zakonu Paulinów. Odbywają się m.in. uroczyste „Pawełki”(rozdawane są wtedy owoce pustyni),
procesje maryjne.
W tym roku również szopka we Włodawie ma szczególnie pauliński akcent. Na wzór jasnogórskiej żywej szopki, pojawiła się tam wiejska zagroda ze zwierzętami, drewnianą studnią
i wiatrakiem. Prostą i piękną szopę narodzenia Dzieciątka Jezus otacza z jednej strony kurnik, z drugiej zaś - pomieszczenie dla zwierząt. Atrakcją szopki,
nie tylko dla dzieci, jest koza Balbina. Dużym zainteresowaniem cieszą się małe króliki, drepcące wokół drewnianej taczki. O świcie „rajskie kogutki” wrzaskliwym pianiem budzą ojców,
wzywając na poranne modlitwy.
Autorem tegorocznej szopki jest br. Janusz, paulin, który dużo czasu i serca włożył w jej konstrukcję i ozdobę. Brat ma nadzieję, że w przyszłości, dzięki
życzliwości włodawian i licznych gości, uda mu się szopkę rozbudować. Jego pragnieniem jest nie tylko powiększenie szopki o nowe elementy ludowe, ale także o symbolikę.
W tym roku wymowną postacią biblijną jest Samarytanka przy drewnianej studni. Kto spotka Jezusa - Zbawiciela, ten więcej pragnąć nie będzie.
Cieszymy się, że tu, w naszej małej Włodawie nad Bugiem, mamy cząstkę wielkiego dziedzictwa z Jasnej Góry. Ufamy, że br. Januszowi uda się zrealizować swoje marzenia o wspaniałej
żywej szopce bożonarodzeniowej.
- Widząc na ulicy siostry zakonne, zawsze przechodziłam na drugą stronę. Mówiłam wtedy sama do siebie: „Nie chcę nigdy być taką wredną osobą” - dzieli się s. Rafaela, serafitka, obecnie posługująca jako zakrystianka w parafii św. Jana Chrzciciela w Orawce. Zapytaliśmy, jak wyglądała jej droga powołania i życia zakonnego.
Od 1997 r. w święto Ofiarowania Pańskiego przeżywamy również Światowy Dzień Życia Konsekrowanego. Co dla Siostry oznacza wyrażenie „osoba życia konsekrowanego”?
„Projektowana nowa regulacja określana jest mianem związku partnerskiego i dotyczyć ma po pierwsze związków, które od dawna określane są w polskiej nomenklaturze prawnej mianem konkubinatu, jako mającego cechy stałości, opartego na współżyciu stron związku kobiety i mężczyzny. Jednak, po drugie, instytucja związku partnerskiego stanowić ma jednocześnie ramy prawne dla związków dwóch osób tej samej płci” - piszą członkowie Rady Społecznej przy Arcybiskupie Poznańskim w oświadczeniu w sprawie regulacji związków partnerskich.
Według nauczania Kościoła katolickiego, małżeństwo nie jest tylko ludzką instytucją, lecz wyrazem woli Bożej i ma swój początek w akcie stworzenia człowieka. Bóg stworzył człowieka jako mężczyznę i kobietę - jako „męża” i „mężatkę” (tłum. Cylkow; Lepiej oddają to określenia mężczyzny i kobiety w innych językach: np. czeskim: muž i žena czy rosyjskim: mużczina i żenszczina.) - jedno ze względu na drugie (Rdz. 1,27). „Dlatego opuści człowiek ojca i matkę, a połączy się z żoną swoją, i będą dwoje jednym ciałem”. Jedność ciał oznacza intencję prokreacji dla stworzenia rodziny, a także wspólnotę ducha i złączenie osobistych losów. W kulturze judeochrześcijańskiej komplementarność płci i płodność należą więc do samej natury instytucji małżeństwa. Dlatego małżeństwo nie jest dostępne dla osób tej samej płci. Chrystus wyniósł małżeństwo między ochrzczonymi do godności sakramentu. Zaakcentował też jeszcze bardziej oryginalny zamysł Boży, podkreślając nierozerwalność małżeństwa: „Co więc Bóg złączył, niech człowiek nie rozdziela” (Mt 19,6).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.