Reklama

Kościół

Warszawa: międzyreligijna modlitwa o pokój

W rocznicę międzyreligijnych spotkań w Asyżu, dziś w Warszawie w gmachu Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej miała miejsce międzyreligijna modlitwa o pokój. Uczestniczyli w niej przedstawiciele różnych wyznań chrześcijańskich oraz judaizmu i islamu. Wydarzenie odbyło się pod patronatem Polskiej Rady Ekumenicznej oraz kard. Kazimierza Nycza.

[ TEMATY ]

modlitwa

pokój

modlitwa o pokój

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Inicjatorem tego spotkania, zainspirowanego zwołaną przez Jana Pawła 27 października 1986 roku II międzyreligijną asyską modlitwą o pokój, jest Centrum Myśli Jana Pawła II, instytucja kultury m.st. Warszawy. Gospodarzem natomiast - Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.

Reklama

W modlitwie udział wzięli: kard. Kazimierz Nycz (Kościół rzymskokatolicki), ks. Doroteusz Sawicki (polski autokefaliczny Kościół prawosławny), bp Marek Maria Karol Babi (Kościół starokatolicki mariawitów), ks. Łukasz Ostruszka (przedstawiciel rodziny ewangelickich Kościołów RP), a także rabin Michael Schudrich, imam Jabbar Koubaisy i reprezentantka wspólnoty Sant’Egidio Magdalena Wolnik. Obecni byli również przedstawiciele władz Warszawy.

Podziel się cytatem

Zebranych powitał rektor ChAT, abp Jerzy Pańkowski. Wspominając, że ubiegłoroczna inicjatywa nie ziściła się przez pandemię, wyraził radość z możliwości osobistego spotkania w tym roku. Wskazał na wagę wspólnej, międzyreligijnej modlitwy o pokój i podzielił się wspomnieniem uczestnictwa w spotkaniu w Asyżu, na które zaprosił św. Jan Paweł II w 2003 r.

– Modlitwa o pokój na duże znaczenie, zwłaszcza dziś gdy wojna, cierpienie drugiego, brak zainteresowania jego losem staje się tematem powszednim - mówił rektor ChAT. – Pokój zewnętrzny jest bardzo ważny, ale wizja modlitwy o pokój zakłada też pokój wewnętrzny. Gdybyśmy wszyscy mieli w sercach pokój, nie byłoby niepokoju na zewnątrz. Gdybyśmy mieli pokój w sercach, inaczej pracowalibyśmy dla pokoju na zewnątrz. Najsilniejszym środkiem do pokoju jest modlitwa – podkreślił abp Pańkowski.

Przedstawiciele religii i wyznań poprowadzili krótką modlitwę o pokój zgodnie ze swoimi tradycjami, po czym odczytywali fragmenty Psalmu 62 w liturgicznych językach. Wybrzmiał m. in. po hebrajsku, łacinie czy staro-cerkiewno-słowiańskim.

W modlitewnych wezwaniach obecna była również sytuacja na granicy polsko-białoruskiej i cierpiący tam migranci.

Pieśni z tradycji Kościołów wschodnich wykonał chór ChAT.

Reklama

Prezydent Rafał Trzaskowski w liście do zebranych na modlitwie przypomniał, że pokój, również między religiami, jest mocno wpisany w historię stolicy Polski: "Podwaliny Warszawy, którą cenimy dziś za otwartość, powstały już w 1573 roku. Podpisana w Warszawie Konfederacja dała Polsce pokój, którego zabrakło w tym czasie w targanej wojnami religijnymi Europie. Nasi przodkowie ślubowali wtedy 'Spólnie za nas i za potomki nasze na wieczne czasy pod obowiązkiem przysięgi, pod wiarą, czcią i sumnieniem naszym, iż którzy jestechmy różni w wierze, pokój miedzy sobą zachować'. Odwołuję się do tego faktu historycznego, bo uważam, że tam są korzenie współczesnej Warszawy – stolicy, w której każdy mieszkaniec jest ważny, wraz ze wszystkim tym, co go konstytuuje, swoim doświadczeniem, wyznaniem, religią, przekonaniami lub brakiem wyznania. Stolicy, w której mieszkanki i mieszkańcy mają możliwość rozwoju i wpływu na swoje otoczenie".

– Dialog, zrozumienie, spotkanie, empatia są jednymi z gwarantów pokoju. Dzisiejsza wspólna modlitwa jest tego najlepszym wyrazem, za co serdecznie Państwu dziękuję, czując, że oddajemy tę niezwykle istotną dla nas wszystkich intencję pokoju w najlepsze ręce. Słusznie zauważył Jan Paweł II w Asyżu w 1986 roku “Wyzwanie, jakim jest pokój, przekracza różnice religijne”. Warszawa jest „miastem dla wszystkich”, a to spotkanie pokazuje, jak łatwo przychodzi nam, warszawiankom i warszawiakom, współdziałać w słusznej sprawie. W takich inicjatywach jak ta, widzę siłę, wartość i ducha wspólnoty mieszkańców Warszawy. Wspólnoty wysiłków, zarówno religijnych, jak i samorządowych w celu budowy pokoju, a ostatecznie szacunku i możliwości wzrastania każdego człowieka – napisał prezydent Trzaskowski.

W rozmowie z KAI naczelny rabin Polski Michael Schudrich wyjaśniał ideę takich międzyreligijnych spotkań: "Modlitwa to rozmowa z Bogiem. My na ziemi nie możemy dokładnie zrozumieć, co to znaczy 'Bóg', kim On jest. To wykracza poza nasze możliwości. Jedyne, co mamy, to próbować zrozumieć poprzez to, co znamy. Każdy zna rodzinę i tak patrzymy na Boga - jako ojca, matkę. Zauważmy, że dla naszych ziemskich rodziców na ziemi największa radość jest wtedy, gdy widzą, jak ich dzieci są razem, razem się w zgodzie bawią, spędzają czas. Gdy się modlimy do Boga razem, też dajemy Mu radość. I ta radość wraca do nas, dając nam mądrość i siłę by czynić świat lepszym".

2021-10-27 19:40

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Podaj rękę Ukrainie

Niedziela lubelska 13/2022, str. V

[ TEMATY ]

modlitwa o pokój

Paweł Wysoki

Ks. Stefan Batruch (z lewej) apelował o wspólną modlitwę chrześcijan

Ks. Stefan Batruch (z lewej) apelował o wspólną modlitwę chrześcijan

Chrześcijanie tradycji wschodniej i zachodniej są jednakowo wezwani do miłowania i porzucenia drogi przemocy.

W niedzielę, 20 marca, w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą wybrzmiało wezwanie do wspólnej modlitwy i czynów miłosierdzia wobec bliźnich, do propagowania zwycięstwa dobra nad złem. Mszy św. o pokój i wzajemne braterstwo w kazimierskiej farze przewodniczył proboszcz ks. Tomasz Lewniewski. Liturgię celebrował ks. mitrat Stefan Batruch, proboszcz parafii greckokatolickiej w Lublinie. Po Eucharystii odbył się koncert charytatywny „Podaj rękę Ukrainie”, przygotowany pod kierunkiem Roberta Grudnia.
CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”. Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”
CZYTAJ DALEJ

„Solus cum Deo solo” – Ciemnica na Jasnej Górze

2025-04-18 16:19

[ TEMATY ]

Jasna Góra

ciemnica

BPJG

Ciemnica na Jasnej Górze.

Ciemnica na Jasnej Górze.

STOP! Zatrzymaj się na chwilę i, zgodnie z zawołaniem Ojców Paulinów „Solus cum Deo solo”, pobądź z Jezusem zanim ruszysz w dalszą drogę! Ciemnica, czyli Ołtarz Wystawienia, to upamiętnienie Jezusa uwięzionego. Tu przechowywany jest Najświętszy Sakrament od zakończenia Mszy Wieczerzy Pańskiej do Liturgii Męki Pańskiej. Tu można Go adorować.

- Ołtarz adoracji i miejsce kontemplacji. Człowiek przychodzi do Ciemnicy, do miejsca w kolorze męczeństwa i tam z Panem Jezusem może na spokojnie porozmawiać o dniach, które nadchodzą w Triduum – powiedział o Ołtarzu Wystawienia br. Dawid Respondek, jasnogórski dekorator. Ciemnica to upamiętnienie Jezusa aresztowanego i uwięzionego. To tu przechowywany jest Najświętszy Sakrament od zakończenia Mszy Wieczerzy Pańskiej do Liturgii Męki Pańskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję