Reklama

Kościół

Włochy: w bazylice Matki Bożej Większej odsłonięto tablicę ku czci św. Cyryla i Metodego – dar Ukraińców

W niedzielę 14 listopada w papieskiej bazylice większej Matki Bożej Większej (Santa Maria Maggiore) w Rzymie odsłonięto i poświęcono tablicę pamiątkową ku czci Apostołów Słowian – świętych Cyryla i Metodego. Płytę, wykonaną w języku ukraińskim i symbolizującą wdzięczność narodu ukraińskiego dla ich dokonań, poświęcili archiprezbiter bazyliki kard. Stanisław Ryłko i arcybiskup większy kijowsko-halicki Swiatosław Ryłko.

[ TEMATY ]

Włochy

Matka Boża Śnieżna

wikipedia.org

Bazylika Matki Bożej Śnieżnej

Bazylika Matki Bożej Śnieżnej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uroczystość rozpoczęła się nabożeństwem do Matki Bożej w głównej kaplicy świątyni, w której znajduje się łaskami słynący cudowny obraz "Salus Populi Romani" (Zbawienie Ludu Rzymskiego). Witając na początku wszystkich przybyłych gospodarz bazyliki zwrócił uwagę na "historyczne znaczenie umieszczenia tablicy pamiątkowej ku czci świętych braci w tej najstarszej bazylice świata zachodniego, w której w odległym 868 roku papież Hadrian II pobłogosławił księgi liturgiczne w języku słowiańskim".

Reklama

Kardynał podziękował również abp. Szewczukowi za podarowanie bazylice kopii ikony "Zbawienia Ludu Rzymskiego", która "oznacza wdzięczność waszego narodu Najświętszej Maryi Pannie i stanie się pomostem waszej jedności duchowej z tą starożytną świątynią, tak miłą i drogą Ojcu Świętemu Franciszkowi".

Podziel się cytatem

Zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK) ze swej strony wskazał na dwa symboliczne gesty, które obaj apostołowie narodów słowiańskich wykonali w 868 roku i które zapoczątkowały istnienie całej cywilizacji chrześcijańskiej. Za pierwszy taki gest mówca uznał "znalezienie szczątków świętego papieża Klemensa, który oddał życie za Chrystusa na terenie dzisiejszego Krymu". Relikwie te "wróciły do domu, gdy sprowadzono je do Rzymu, jako owoc działalności misyjnej obu braci". Drugim ważnym gestem było przetłumaczenie ksiąg liturgicznych na język cerkiewnosłowiański, przygotowane przez nich dla ich misji, które Hadrian II zatwierdził i pobłogosławił "w tej bazylice".

Oba te wydarzenia historycy współcześni uważają za "znak szczególnego związku między Kościołami Wschodu i Zachodu, były to gesty komunii przez wcielenie Słowa Bożego w mowę naszego narodu, której strzeżemy po dziś dzień" – powiedział abp Szewczuk.

Reklama

Zaznaczył, że teraz, "wspominając z wdzięcznością ten ważny fakt historyczny również mamy zamiar uczynić dwa gesty", z których pierwszym jest podarowanie bazylice kopii obrazu "Salus Populi Romani" i pozostawienie jej tutaj, "jak to zrobili obaj święci, gdy przywieźli tu relikwie św. Klemensa i księgi liturgiczne". Arcybiskup przypomniał, że Franciszek przed każdą swą podróżą apostolską modli się tutaj. Przy okazji przypomniał, że Ukraina czeka na przyjazd Ojca Świętego "i wierzymy, że zanim przyjedzie do nas, przyjdzie tu, aby na stole Bogurodzicy złożyć cierpienia i oczekiwania naszego narodu".

Reklama

Drugim gestem jest pobłogosławienie tablicy pamiątkowej w języku ukraińskim ku czci twórców piśmiennictwa słowiańskiego. "Ich misja przyniosła niezwykle duże duchowe owoce wiary naszemu narodowi, której nie potrafiły zniszczyć prześladowania w czasach terroru komunistycznego" – stwierdził hierarcha.

Podziel się cytatem

Wskazał też na dramatyczną sytuację w swoim kraju, na Białorusi i w Polsce, "gdzie nawet osobę emigranta wykorzystuje się do sprowokowania agresji i nienawiści". "Właśnie dlatego powinniśmy uciekać się do Bogurodzicy w swych modlitwach o uzdrowienie ran przeszłości i teraźniejszości" – zakończył swą wypowiedź zwierzchnik UKGK.

Po nabożeństwie kardynał i arcybiskup poświęcili razem kopię ikony, po czym do zebranych zwrócił się kanonik tej bazyliki, emerytowany ukraiński biskup greckokatolicki Irynej Biłyk, pomysłodawca całego przedsięwzięcia. Podziękował on kard. Ryłce za wsparcie tej inicjatywy i abp. Szewczukowi za pomoc w jej urzeczywistnieniu. Wyraził także wdzięczność ofiarodawcom, którym kardynał-archiprezbiter wręczył medale pamiątkowe.

Druga część wydarzenia odbyła się w kaplicy Cesi, w której umieszczono wspomnianą tablicę poświęconą Apostołom Słowian. Po modlitwie poświęcenia studenci Papieskiego Kolegium Ukraińskiego św. Jozafata odśpiewali hymn ku ich czci.

W uroczystości wzięli udział m.in. ambasador Ukrainy we Włoszech Jarosław Melnyk, chargé d'affaires ambasady tego kraju przy Stolicy Apostolskiej Serhij Kozaczewśkyj i kilku innych dyplomatów akredytowanych w Watykanie, kanonicy bazyliki, przedstawiciele urzędów kurialnych oraz duchowieństwa i społeczności UKGK we Włoszech.

2021-11-15 20:58

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Góra Igliczna. 41. rocznica koronacji cudownej figurki Matki Bożej

[ TEMATY ]

góra Igliczna

Matka Boża Śnieżna

Sanktuarium na Górze Iglicznej

Polowa Msza święta odpustowa

Polowa Msza święta odpustowa

Na obchody kolejnej rocznicy koronacji figurki NMP Przyczyny Naszej Radości, przybyło dwóch biskupów zakonników.

Wierni z całej Polski przybyli w niedzielę 23 czerwca, aby wziąć udział w tej wyjątkowej Mszy Świętej, której przewodniczył o. bp Jacek Kiciński, klaretyn. Kazanie wygłoszone przez biskupa pomocniczego z Wrocławia było głębokim i poruszającym świadectwem wiary. W homilii ojciec bisku podkreślił znaczenie Maryi w życiu każdego chrześcijanina oraz jej rolę jako matki i orędowniczki. Podczas uroczystości obecny był również bp Antoni Bonifacy Reimann, polski franciszkanin, który na co dzień pełni swoją misję w odległej Boliwii. Przy ołtarzu stanęli także kustosz sanktuarium oraz kapłani z dekanatu Bystrzyca Kłodzka.
CZYTAJ DALEJ

Święty Albert Wielki

Niedziela Ogólnopolska 14/2010, str. 4-5

[ TEMATY ]

św. Albert Wielki

Kempf EK/pl.wikipedia.org

Grobowiec mieszczący relikwie Alberta Wielkiego w krypcie St. Andreas Kirche w Kolonii

Grobowiec mieszczący relikwie Alberta Wielkiego w krypcie St. Andreas Kirche w Kolonii
Drodzy Bracia i Siostry, Jednym z największych mistrzów średniowiecznej teologii jest św. Albert Wielki. Tytuł „wielki” („magnus”), z jakim przeszedł on do historii, wskazuje na bogactwo i głębię jego nauczania, które połączył ze świętością życia. Już jemu współcześni nie wahali się przyznawać mu wspaniałych tytułów; jeden z jego uczniów, Ulryk ze Strasburga, nazwał go „zdumieniem i cudem naszej epoki”. Urodził się w Niemczech na początku XIII wieku i w bardzo młodym wieku udał się do Włoch, do Padwy, gdzie mieścił się jeden z najsłynniejszych uniwersytetów w średniowieczu. Poświęcił się studiom „sztuk wyzwolonych”: gramatyki, retoryki, dialektyki, arytmetyki, geometrii, astronomii i muzyki, tj. ogólnej kultury, przejawiając swoje typowe zainteresowanie naukami przyrodniczymi, które miały się stać niebawem ulubionym polem jego specjalizacji. Podczas pobytu w Padwie uczęszczał do kościoła Dominikanów, do których dołączył później, składając tam śluby zakonne. Źródła hagiograficzne pozwalają się domyślać, że Albert stopniowo dojrzewał do tej decyzji. Mocna relacja z Bogiem, przykład świętości braci dominikanów, słuchanie kazań bł. Jordana z Saksonii, następcy św. Dominika w przewodzeniu Zakonowi Kaznodziejskiemu, to czynniki decydujące o rozwianiu wszelkich wątpliwości i przezwyciężeniu także oporu rodziny. Często w latach młodości Bóg mówi do nas i wskazuje plan naszego życia. Jak dla Alberta, także dla nas wszystkich modlitwa osobista, ożywiana słowem Bożym, przystępowanie do sakramentów i kierownictwo duchowe oświeconych mężów są narzędziami służącymi odkryciu głosu Boga i pójściu za nim. Habit zakonny otrzymał z rąk bł. Jordana z Saksonii. Po święceniach kapłańskich przełożeni skierowali go do nauczania w różnych ośrodkach studiów teologicznych przy klasztorach Ojców Dominikanów. Błyskotliwość intelektualna pozwoliła mu doskonalić studium teologii na najsłynniejszym uniwersytecie tamtych czasów - w Paryżu. Św. Albert rozpoczął wówczas tę niezwykłą działalność pisarską, którą miał odtąd prowadzić przez całe życie. Powierzano mu ważne zadania. W 1248 r. został oddelegowany do zorganizowania studium teologii w Kolonii - jednym z najważniejszych ośrodków Niemiec, gdzie wielokrotnie mieszkał i która stała się jego przybranym miastem. Z Paryża przywiózł ze sobą do Kolonii swego wyjątkowego ucznia, Tomasza z Akwinu. Już sam fakt, że był nauczycielem św. Tomasza, byłby zasługą wystarczającą, aby żywić głęboki podziw dla św. Alberta. Między obu tymi wielkimi teologami zawiązały się stosunki oparte na wzajemnym szacunki i przyjaźni - zaletach ludzkich bardzo przydatnych w rozwoju nauki. W 1254 r. Albert został wybrany na przełożonego „Prowincji Teutońskiej”, czyli niemieckiej, dominikanów, która obejmowała wspólnoty rozsiane na rozległym obszarze Europy Środkowej i Północnej. Wyróżniał się gorliwością, z jaką pełnił tę posługę, odwiedzając wspólnoty i wzywając nieustannie braci do wierności św. Dominikowi, jego nauczaniu i przykładom. Jego przymioty i zdolności nie uszły uwadze ówczesnego papieża Aleksandra IV, który zapragnął, by Albert towarzyszył mu przez jakiś czas w Anagni - dokąd papieże udawali się często - w samym Rzymie i w Viterbo, aby zasięgać jego rad w sprawach teologii. Tenże papież mianował go biskupem Ratyzbony - wielkiej i sławnej diecezji, która jednak przeżywała trudne chwile. Od 1260 do 1262 r. Albert pełnił tę posługę z niestrudzonym oddaniem, przywracając pokój i zgodę w mieście, reorganizując parafie i klasztory oraz nadając nowy bodziec działalności charytatywnej. W latach 1263-64 Albert głosił kazania w Niemczech i Czechach na życzenie Urbana IV, po czym wrócił do Kolonii, aby podjąć na nowo swoją misję nauczyciela, uczonego i pisarza. Będąc człowiekiem modlitwy, nauki i miłości, cieszył się wielkim autorytetem, gdy wypowiadał się z okazji różnych wydarzeń w Kościele i społeczeństwie swoich czasów: był przede wszystkim mężem pojednania i pokoju w Kolonii, gdzie doszło do poważnego konfliktu arcybiskupa z instytucjami miasta; nie oszczędzał się podczas II Soboru Lyońskiego, zwołanego w 1274 r. przez Grzegorza X, by doprowadzić do unii Kościołów łacińskiego i greckiego po podziale w wyniku wielkiej schizmy wschodniej z 1054 r.; wyjaśnił myśl Tomasza z Akwinu, która stała się przedmiotem całkowicie nieuzasadnionych zastrzeżeń, a nawet oskarżeń. Zmarł w swej celi w klasztorze Świętego Krzyża w Kolonii w 1280 r. i bardzo szybko czczony był przez swoich współbraci. Kościół beatyfikował go w 1622 r., zaś kanonizacja miała miejsce w 1931 r., gdy papież Pius XI ogłosił go doktorem Kościoła. Było to uznanie dla tego wielkiego męża Bożego i wybitnego uczonego nie tylko w dziedzinie prawd wiary, ale i w wielu innych dziedzinach wiedzy; patrząc na tytuły jego licznych dzieł, zdajemy sobie sprawę z tego, że jego kultura miała w sobie coś z cudu, i że jego encyklopedyczne zainteresowania skłoniły go do zajęcia się nie tylko filozofią i teologią, jak wielu mu współczesnych, ale także wszelkimi innymi, znanymi wówczas dyscyplinami, od fizyki po chemię, od astronomii po mineralogię, od botaniki po zoologię. Z tego też powodu Pius XII ogłosił go patronem uczonych w zakresie nauk przyrodniczych i jest on też nazywany „Doctor universalis” - właśnie ze względu na rozległość swoich zainteresowań i swojej wiedzy. Niewątpliwie metody naukowe stosowane przez św. Alberta Wielkiego nie są takie jak te, które miały się przyjąć w późniejszych stuleciach. Polegały po prostu na obserwacji, opisie i klasyfikacji badanych zjawisk, w ten sposób jednak otworzył on drzwi dla przyszłych prac. Św. Albert może nas wiele jeszcze nauczyć. Przede wszystkim pokazuje, że między wiarą a nauką nie ma sprzeczności, mimo pewnych epizodów, świadczących o nieporozumieniach, jakie odnotowano w historii. Człowiek wiary i modlitwy, jakim był św. Albert Wielki, może spokojnie uprawiać nauki przyrodnicze i czynić postępy w poznawaniu mikro- i makrokosmosu, odkrywając prawa właściwe materii, gdyż wszystko to przyczynia się do podsycania pragnienia i miłości do Boga. Biblia mówi nam o stworzeniu jako pierwszym języku, w którym Bóg, będący najwyższą inteligencją i Logosem, objawia nam coś o sobie. Księga Mądrości np. stwierdza, że zjawiska przyrody, obdarzone wielkością i pięknem, są niczym dzieła artysty, przez które, w podobny sposób, możemy poznać Autora stworzenia (por. Mdr 13, 5). Uciekając się do porównania klasycznego w średniowieczu i odrodzeniu, można porównać świat przyrody do księgi napisanej przez Boga, którą czytamy, opierając się na różnych sposobach postrzegania nauk (por. Przemówienie do uczestników plenarnego posiedzenia Papieskiej Akademii Nauk, 31 października 2008 r.). Iluż bowiem uczonych, krocząc śladami św. Alberta Wielkiego, prowadziło swe badania, czerpiąc natchnienie ze zdumienia i wdzięczności w obliczu świata, który ich oczom - naukowców i wierzących - jawił się i jawi jako dobre dzieło mądrego i miłującego Stwórcy! Badanie naukowe przekształca się wówczas w hymn chwały. Zrozumiał to doskonale wielki astrofizyk naszych czasów, którego proces beatyfikacyjny się rozpoczął, Enrico Medi, gdy napisał: „O, wy, tajemnicze galaktyki... widzę was, obliczam was, poznaję i odkrywam was, zgłębiam was i gromadzę. Z was czerpię światło i czynię zeń naukę, wykonuję ruch i czynię zeń mądrość, biorę iskrzenie się kolorów i czynię zeń poezję; biorę was, gwiazdy, w swe ręce i drżąc w jedności mego jestestwa, unoszę was ponad was same, i w modlitwie składam was Stwórcy, którego tylko za moją sprawą wy, gwiazdy, możecie wielbić” („Dzieła”. „Hymn ku czci dzieła stworzenia”). Św. Albert Wielki przypomina nam, że między nauką a wiarą istnieje przyjaźń, i że ludzie nauki mogą przebyć, dzięki swemu powołaniu do poznawania przyrody, prawdziwą i fascynującą drogę świętości. Jego niezwykłe otwarcie umysłu przejawia się także w działalności kulturalnej, którą podjął z powodzeniem, a mianowicie w przyjęciu i dowartościowaniu myśli Arystotelesa. W czasach św. Alberta szerzyła się bowiem znajomość licznych dzieł tego filozofa greckiego, żyjącego w IV wieku przed Chrystusem, zwłaszcza w dziedzinie etyki i metafizyki. Ukazywały one siłę rozumu, wyjaśniały w sposób jasny i przejrzysty sens i strukturę rzeczywistości, jej zrozumiałość, wartość i cel ludzkich czynów. Św. Albert Wielki otworzył drzwi pełnej recepcji filozofii Arystotelesa w średniowiecznej filozofii i teologii, recepcji opracowanej potem w sposób ostateczny przez św. Tomasza. Owa recepcja filozofii, powiedzmy pogańskiej i przedchrześcijańskiej, oznaczała prawdziwą rewolucję kulturalną w tamtych czasach. Wielu myślicieli chrześcijańskich lękało się bowiem filozofii Arystotelesa, filozofii niechrześcijańskiej, przede wszystkim dlatego, że prezentowana przez swych komentatorów arabskich, interpretowana była tak, by wydać się, przynajmniej w niektórych punktach, jako całkowicie nie do pogodzenia z wiarą chrześcijańską. Pojawiał się zatem dylemat: czy wiara i rozum są w sprzeczności z sobą, czy nie? Na tym polega jedna z wielkich zasług św. Alberta: zgodnie z wymogami naukowymi poznawał dzieła Arystotelesa, przekonany, że wszystko to, co jest rzeczywiście racjonalne, jest do pogodzenia z wiarą objawioną w Piśmie Świętym. Innymi słowy, św. Albert Wielki przyczynił się w ten sposób do stworzenia filozofii samodzielnej, różnej od teologii i połączonej z nią wyłącznie przez jedność prawdy. Tak narodziło się w XIII wieku wyraźne rozróżnienie między tymi dwiema gałęziami wiedzy - filozofią a teologią - które we wzajemnym dialogu współpracują zgodnie w odkrywaniu prawdziwego powołania człowieka, spragnionego prawdy i błogosławieństwa: i to przede wszystkim teologia, określona przez św. Alberta jako „nauka afektywna”, jest tą, która wskazuje człowiekowi jego powołanie do wiecznej radości, radości, która wypływa z pełnego przylgnięcia do prawdy. Św. Albert Wielki potrafił przekazać te pojęcia w sposób prosty i zrozumiały. Prawdziwy syn św. Dominika głosił chętnie kazania ludowi Bożemu, który zdobywał swym słowem i przykładem swego życia. Drodzy Bracia i Siostry, prośmy Pana, aby nie zabrakło nigdy w Kościele świętym uczonych, pobożnych i mądrych teologów jak św. Albert Wielki, i aby pomógł on każdemu z nas utożsamiać się z „formułą świętości”, którą realizował w swoim życiu: „Chcieć tego wszystkiego, czego ja chcę dla chwały Boga, jak Bóg chce dla swej chwały tego wszystkiego, czego On chce”, tzn. aby upodabniać się coraz bardziej do woli Boga, aby chcieć i czynić jedynie i zawsze to wszystko dla Jego chwały.
CZYTAJ DALEJ

Rozpoczęła się konferencja Synodalność w Kościele

2024-11-16 10:00

[ TEMATY ]

konferencja

Białystok

teologia

mat. prasowy

Katedra Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Białymstoku, uwzględniając współczesne społeczno-kulturowe okoliczności życia i szeroko zakrojony program odnowy Kościoła przez papieża Franciszka zainicjowany otwarciem XVI Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów w dniu 9 października 2021 r. w Rzymie, a 17 października 2021 r. we wszystkich diecezjach świata pod hasłem: „Ku Kościołowi synodalnemu: komunia uczestnictwo i misja” zaprasza na konferencję międzynarodową: Synodalność w Kościele. Fundamenty biblijno-historyczno-teologiczno-prawne w dniu 16 listopada 2024 r. do Centrum Wystawienniczo-Konferencyjnego w Białymstoku, ul. Kościelna 1A.

Transmisję można oglądać poniżej:
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję