Reklama

W Kościele

Z dziejów nuncjatury w Polsce

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pontyfikat Papieża Jana Pawła II spowodował głębokie zainteresowanie więzami łączącymi w ciągu wieków Stolicę Apostolską z Polską. Jednym z istotnych przejawów tej więzi była nuncjatura apostolska w Polsce, działająca od czasów reformacji, najpierw w Krakowie, a w późniejszych wiekach w Warszawie. Od połowy XVI wieku nuncjusze apostolscy na stałe pełnili misję dyplomatyczną na dworach królów polskich. W ostatnich latach tej problematyce swoje badania naukowe i publikacje poświęcił o. prof. dr hab. Henryk Damian Wojtyska CP, twórca serii wydawniczej „Acta Nuntiaturae Poloniae”. W kręgu badaczy nad dziejami nuncjatury w Polsce w Instytucie Historii Kościoła Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego odbył studia, zakończone stopniem naukowym doktora historii Kościoła, ks. Tadeusz Fitych - autor prezentowanej książki o nuncjuszu Giovannim Battiście Lancellottim (1622-27).
Ks. dr Tadeusz Fitych, mimo młodego wieku, jest dobrze znany wśród historyków Kościoła w Polsce i poza jej granicami. Przygotowany gruntownie do pracy naukowej w ośrodku lubelskim, prowadził w okresie kilkunastu lat wnikliwe poszukiwania w archiwach kościelnych we Włoszech i w Niemczech, a także w Polsce. Jako temat swoich zainteresowań wybrał dzieje nuncjatury apostolskiej w Polsce. Przebywając za granicą od 1978 r., permanentnie pogłębiał swoją wiedzę historyczną na uniwersytetach w Rzymie, Trydencie, Florencji, Perugii i Neapolu oraz w Augsburgu i Regensburgu. Mimo pełnienia wielu bardzo odpowiedzialnych stanowisk kościelnych, m.in. audytora na Synodzie Biskupów (1990 r.) i sekretarza przewodniczącego Rady Konferencji Episkopatów Europy (1993-2001), kontynuował swoją działalność naukową. Aktualnie jest pracownikiem naukowym w Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu. Owocem tej działalności naukowej stało się ponad 200 artykułów naukowych z zakresu historii Kościoła, w tym znaczna część została poświęcona dziejom nuncjatury w Polsce.
Wśród przyczyn wyboru tej problematyki do swojego opracowania Autor wymienił fakt, iż w pierwszej połowie XVII wieku nuncjatury apostolskie były już w pełni zorganizowane i stąd zaistniała możliwość porównania polskiej nuncjatury z innymi wówczas działającymi. Był to także ważny okres w dziejach Kościoła katolickiego w Polsce: zwycięstwo katolicyzmu, rozwój życia zakonnego, wzrost pobożności ludowej, a na arenie międzynarodowej - sojusze z Habsburgami oraz zagrożenie wojenne ze strony Turcji i Szwecji. Wreszcie Rzeczpospolita w tym czasie posiadała bardzo dobrze rozwinięte służby dyplomatyczne, wśród których kontakty ze Stolicą Apostolską istniały na najwyższym poziomie. W takich okolicznościach papież Grzegorz XV wyznaczył na stanowisko nuncjusza w Rzeczypospolitej Obojga Narodów biskupa diecezji Nola w południowych Włoszech - Giovanniego Battistę Lancellottiego. Pochodził on ze sławnego rodu rzymskiego. Będąc biskupem diecezji w Nola, pełnił obowiązki dyplomaty papieskiego w nuncjaturze warszawskiej. O jego działalności biskupiej we Włoszech, a także służbie dyplomatycznej w Polsce niewiele było wiadomo zarówno we Włoszech, jak i poza granicami tego państwa, w tym także w Polsce. Bardzo obfita dokumentacja jego działalności zwłaszcza w okresie nuncjatury w Polsce pozostawała nieznana. Dokumenty źródłowe były przechowywane w różnych archiwach, głównie kościelnych, we Włoszech i w Niemczech oraz w Polsce. W tych okolicznościach studium nad nimi stało się bardzo interesujące i zapowiadało pierwsze i całościowe opracowanie tego zagadnienia. Jako zagadnienie priorytetowe w swoich badaniach naukowych Autor uznał strukturę nuncjatury G. B. Lacellottiego w Polsce. W skład tego zagadnienia wchodziła osobowość samego nuncjusza oraz jego kompetencje w tej dziedzinie i zadania, które miał realizować w Polsce. Nadto Autor zajął się dworem nuncjusza, składającym się z ok. 25 osób, a na końcu faktyczną działalnością dyplomatyczną nuncjusza w stosunku do Państwa Polskiego oraz Kościoła katolickiego w Polsce. Przedstawienie tak ujętej problematyki działalności nuncjatury i nuncjusza Lancellottiego wymagało gruntownej i wieloaspektowej analizy zachowanych źródeł archiwalnych.
Podziw i uznanie dla Autora budzi szczegółowość i kompetencja przedstawianych spraw. Bez wątpienia nowością w publikacji jest m.in. przedstawienie funkcjonowania kurierów nuncjusza ze Stolicą Apostolską. Bardzo cenne w rozprawie są aneksy zamieszczone w końcowej części publikacji, głównie kalendarium G. B. Lancellottiego oraz dokumenty z czasów jego nuncjatury. Dzięki tak przedstawionej treści rozprawy i przyjętej metodzie opracowania publikacja ks. dr. Tadeusza Fitycha spełnia wszystkie wymogi rozprawy naukowej, co potwierdza nadto recenzja naukowa ks. prof. dr. hab. Antoniego Kiełbasy z Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu. Jedynie wydaje się, że dobrze byłoby, gdyby Autor bardziej szczegółowo przedstawił sytuację religijną w Polsce w ostatnich latach rządów króla Zygmunta III Wazy.
W swojej rozprawie Autor wykorzystał ogromną ilość źródeł rękopiśmiennych i drukowanych oraz opracowań. Bibliografie podał na 80 stronach. Bogata dokumentacja naukowa w przypisach została podana zgodnie z zasadami metodologicznymi. Piękny język polski i przejrzystość argumentacji sprawiają, że czytelnik ze zrozumieniem i bez zmęczenia śledzi treść i analizy źródeł przedstawione przez Autora.
Publikacja ks. dr. Tadeusza Fitycha nie tylko w sposób istotny wzbogaca dotychczasową wiedzę dotyczą dziejów polskiej nuncjatury, ale jednocześnie wskazuje na nowe aspekty badawcze w tej dziedzinie. Jest to rozprawa ze wszech miar godna nie tylko przeczytania, ale głębokiego studium.

Ks. Tadeusz Fitych, Struktura i funkcjonowanie nuncjatury Giovanniego Battisty Lancellottiego (1622-1627), Opole 2005, s. 886+15 nlb., Wyd. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pierwsze obrazy Ojca Świętego leżącego w Casa Santa Marta

2025-04-22 09:26

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

Grzegorz Gałązka

W kaplicy Domu Świętej Marty w Watykanie wystawiono otwartą trumnę z ciałem papieża Franciszka. Przybyli tam na modlitwę najbliżsi współpracownicy papieża. Przy trumnie pełni straż Gwardia Szwajcarska.

Foto: Vatican Media
CZYTAJ DALEJ

Co dzieje się w liturgii po śmierci papieża?

2025-04-21 13:34

[ TEMATY ]

papież Franciszek

śmierć Franciszka

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

21 kwietnia 2025 roku, o godz. 7.35, zmarł papież Franciszek. Kościół na całym świecie wchodzi w czas sede vacante – okres, w którym Stolica Apostolska jest nieobsadzona i cały Lud Boży oczekuje na wybór nowego Następcy św. Piotra.

W tym czasie warto zwrócić uwagę na kilka spraw w liturgii. Przede wszystkim, w modlitwie eucharystycznej nie wymienia się imienia papieża. Zamiast tego, kapłan wspomina jedynie biskupa diecezjalnego: „…razem z naszym biskupem N.” – pomijając słowa o papieżu.
CZYTAJ DALEJ

Jak wyglądały ostatnie godziny Papieża Franciszka?

2025-04-22 13:07

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

Włodzimierz Rędzioch

Gestem podniesionej ręki rankiem w Poniedziałek Wielkanocny Papież Franciszek pożegnał się ze swym osobistym asystentem medycznym, potem zapadł w śpiączkę i odszedł. Nie cierpiał – relacjonują osoby, które były do ostatnich chwil przy Franciszku w momencie jego śmierci. Wcześniej dziękował za powrót na Plac Świętego Piotra.

Wśród ostatnich słów Ojca Świętego znalazło się podziękowanie dla osobistego asystenta medycznego, Massimiliano Strappettiego, za to, że zachęcił go do odbycia ostatniego przejazdu papamobile, w niedzielę, po błogosławieństwie Urbi et Orbi. „Dziękuję, że zabrałeś mnie z powrotem na Plac” – powiedział Franciszek.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję