Malowana dwustronnie płócienna tkanina z przedstawieniem pasyjnym, która będzie wisieć w kościele w Łodygowicach aż do Wielkanocy, ma wymiary 400 x 400 cm. W ub.r. została poddana zabiegom konserwatorskim, ponieważ kolory straciły intensywność, a płótno było pogięte, poplamione i miejscami przedarte.
– Taka zasłona służyła do zasłaniania ołtarza głównego w czasie Wielkiego Postu. Dla niektórych była wezwaniem do abstynencji i umartwienia lub też „postu oczu”, podobnie jak nieużywanie instrumentów muzycznych było rodzajem „postu uszu” – podkreśla diecezjalny konserwator architektury i sztuki sakralnej ks. dr Szymon Tracz.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Dzieło powstało w 1832 r. w warsztacie cechowym malarza Antoniego Krząstkiewicza/Chrząstkiewicza w Żywcu. Z jednej strony znajduje się 9 prostokątnych kwater otoczonych obramowaniem w barwie złotej. W centralnej części widnieje namalowana scena ukrzyżowania Chrystusa, w dolnej części po bokach – modlitwa w Ogrojcu i zdrada Judasza, a nad nimi – stawianie krzyża i zdjęcie z krzyża. Nad centralną sceną widać Ostatnią Wieczerzę, a obok sceny – pokutującego św. Piotra i pokutującą św. Marię Magdalenę.
Z drugiej strony tkaniny znajduje się wizerunek krzyża z narzędziami Męki Pańskiej.
Zasłony z przedstawieniem ukrzyżowania zachowały się m.in. w kościołach w Skoczowie, Starym Bielsku i Polance Wielkiej.
Prace konserwatorskie zrealizowano w ramach projektu unijnego pn. Beskidzkie Muzeum Sakralnej Architektury Drewnianej Diecezji Bielsko-Żywieckiej – udostępnienie dziedzictwa kulturowego Podbeskidzia poprzez nadanie nowych funkcji kulturalnych drewnianym obiektom zabytkowym w ramach programu VIII Oś priorytetowa Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwoju zasobów kultury Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (umowa o dofinansowanie nr POIS.08.02.00-00-0006/18-00).