Reklama

Piotr - skała, na której Chrystus zbudował Kościół

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Audiencja generalna, 7 czerwca 2006 r.

Drodzy Bracia i Siostry!

Powracamy do cotygodniowych katechez, które rozpoczęliśmy tej wiosny. W ostatniej z nich, piętnaście dni temu, mówiliśmy o Piotrze jako pierwszym Apostole. Dziś chcemy powrócić jeszcze raz do tej wielkiej i ważnej postaci Kościoła. Ewangelista Jan, opowiadając o pierwszym spotkaniu Jezusa z Szymonem, bratem Andrzeja, odnotowuje szczególne wydarzenie: Jezus, „wejrzawszy na niego, powiedział: «Ty jesteś Szymon, syn Jana; ty będziesz nazywał się Kefas» - to znaczy: Piotr” (J 1, 42). Jezus nie miał zwyczaju zmieniać imion swoim uczniom. Jeżeli pominiemy określenie „synowie gromu”, skierowane w konkretnej sytuacji do synów Zebedeusza (por. Mk 3, 17) i nigdy więcej nieużyte, to widzimy, że nie nadał On nigdy nowego imienia żadnemu ze swoich uczniów. Uczynił to jedynie w przypadku Szymona, nazywając go Kefas - imieniem, które było później przetłumaczone na grecki jako Petros, a po łacinie Petrus. Zostało ono przetłumaczone właśnie dlatego, że nie było to tylko imię, ale posłanie, które Petrus otrzymał w ten sposób od Pana. Nowe imię Petrus powraca później wiele razy w Ewangelii i ostatecznie zastąpi pierwotne imię Szymona.
Fakt ten nabiera szczególnego znaczenia, jeżeli weźmie się pod uwagę, że w Starym Testamencie zmiana imienia poprzedzała zwykle powierzenie jakiejś misji (por. Rz 17, 7; 32, 28 i nn.). Istotnie, wolę Jezusa, aby dać Piotrowi specjalne miejsce w Kolegium Apostolskim, widzimy w licznych miejscach: w Kafarnaum Mistrz zatrzymuje się w domu Piotra (por. Mk 1, 29); gdy tłum gromadzi się nad brzegiem jeziora Genezaret, z dwóch przycumowanych barek Jezus wybiera barkę Szymona (por. Łk 5, 3); gdy w szczególnych okolicznościach Jezus chce, żeby towarzyszyli Mu trzej uczniowie, Piotr jest zawsze wymieniany jako pierwszy z tej grupy: tak było w przypadku wskrzeszenia córki Jaira (por. Mk 5, 37; Łk 8, 51), podczas przemienienia (por. Mk 9, 2; Mt 17, 1; Łk 9, 28) i w końcu podczas agonii w ogrodzie Getsemani (por. Mk 14, 33; Mt 16, 37). I dalej: do Piotra zwracają się poborcy podatku na świątynię, a Mistrz płaci tylko za siebie i za Piotra (por. Mt 17, 24-27); Piotrowi jako pierwszemu Jezus umywa nogi podczas Ostatniej Wieczerzy (por. J 13, 6) i tylko za niego modli się, aby nie ustała jego wiara i by mógł później utwierdzać w niej innych uczniów (por. Łk 22, 30-31).
Sam Piotr zresztą jest świadom tej szczególnej swojej pozycji: to on często w imieniu innych Apostołów prosi o wyjaśnienie trudnej przypowieści (por. Mt 15, 15) albo pyta o dokładny sens przykazania (por. Mt 18, 21) czy też formalnej obietnicy nagrody (por. Mt 19, 27). W szczególności to on zaradza zakłopotaniu w trudnych sytuacjach, interweniując w imieniu wszystkich. Tak też było, gdy Jezus, zasmucony z powodu niezrozumienia przez tłum, po mowie o „chlebie życia”, pyta: „Czy i wy chcecie odejść?”, odpowiedź Piotra jest jasna: „Panie, do kogóż pójdziemy? Ty masz słowa życia wiecznego” (por. J 6, 67-69). Podobnie zdecydowane jest wyznanie wiary, które również w imieniu Dwunastu czyni on w pobliżu Cezarei Filipowej. Gdy Jezus pyta: „A wy, za kogo Mnie uważacie?”, Piotr odpowiada: „Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego” (Mt 16, 15-16). Jezus wypowiada wówczas uroczystą deklarację, która definiuje raz na zawsze rolę Piotra w Kościele: „Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr [czyli Opoka] i na tej opoce zbuduję Kościół mój (…). I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie” (Mt 16, 18-19). Trzy metafory, do których Jezus się ucieka, są bardzo jasne same w sobie: Piotr będzie skalnym fundamentem, na którym opierać się będzie budowla Kościoła; on będzie miał klucze królestwa niebieskiego, aby otwierać je tym, których uzna za sprawiedliwych, w końcu on będzie mógł związywać albo rozwiązywać, w tym sensie, że będzie mógł pozwalać albo zakazywać tego, co uzna za konieczne dla życia Kościoła, który jest i pozostanie Kościołem Chrystusowym. Jest zawsze Kościołem Chrystusa, a nie Piotra. Ten opis plastycznymi obrazami uwydatnia to, co późniejsza refleksja określi terminem „prymatu jurysdykcji”.
Szczególna pozycja, jaką Jezus postanowił przyznać Piotrowi, umacnia się również po zmartwychwstaniu: Jezus każe niewiastom zanieść wiadomość Piotrowi, niezależnie od innych Apostołów (por. Mk 16, 7); do niego oraz do Jana biegnie Maria Magdalena, aby poinformować o kamieniu odsuniętym u wejścia do grobu (por. J 20, 2), i Jan zwolni kroku, gdy obaj przybiegną do pustego grobu (por. J 20, 4-6); to Piotr będzie pierwszym spośród Apostołów świadkiem ukazania się Zmartwychwstałego (por. Łk 24, 34; 1 Kor 15, 5). Ta jego rola, podkreślana z takim zdecydowaniem (por. J 20, 3-10), oznacza ciągłość między pierwszym miejscem, jakie miał w grupie Apostołów, a pierwszeństwem, jakie będzie miał we wspólnocie zrodzonej z wydarzeń paschalnych, jak zaświadcza to Księga Dziejów Apostolskich (por. 1, 15-26; 2, 14-40; 3, 12-26; 4, 8-12; 5, 1-11. 29; 8, 14-17; 10 i nn.). Jego postawa uznawana jest za tak zdecydowaną, że znajduje się w centrum uwagi oraz krytyki (por. Dz 11, 1-18; Ga 2, 11-14). Podczas tzw. Soboru Jerozolimskiego Piotr odgrywa rolę kierowniczą (por. Dz 15 oraz Ga 2, 1-10). To właśnie z racji bycia świadkiem autentycznej wiary sam Paweł przyznaje mu pierwszeństwo (por. 1 Kor 15, 5; Ga 1, 18; 2, 7 i nn.). Fakt, że różne teksty kluczowe odnoszące się do Piotra mogą być sprowadzone do kontekstu Ostatniej Wieczerzy, podczas której Chrystus zleca Piotrowi posługę umacniania braci (por. Łk 22, 31 i nn.), ukazuje, jak Kościół, który rodził się z pamiątki paschalnej, sprawowanej w Eucharystii, ma w posłudze powierzonej Piotrowi jeden ze swych konstytutywnych elementów.
To związanie prymatu Piotra z Ostatnią Wieczerzą, z momentem ustanowienia Eucharystii, która jest Paschą Pana, wskazuje również na ostateczne znaczenie tego Prymatu: Piotr po wszystkie czasy musi być stróżem wspólnoty z Chrystusem, musi prowadzić do komunii z Chrystusem; musi troszczyć się o to, aby się nie zerwała sieć, i tym samym aby mogła trwać powszechna jedność. Tylko razem możemy być z Chrystusem, który jest Panem wszystkich. Odpowiedzialność Piotra polega na zagwarantowaniu komunii z Chrystusem przez miłość do Niego, prowadząc do realizacji tej miłości w życiu codziennym.
Módlmy się, aby prymat Piotra, powierzony biednym osobom ludzkim, mógł zawsze być wykonywany zgodnie z pierwotną wolą Pana i mógł być coraz bardziej uznawany w swym prawdziwym znaczeniu przez braci, którzy jeszcze nie są z nami w pełnej jedności.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

Audiencja generalna

Benedykt XVI o tradycji nabożeństw czerwcowych

O prymacie Piotrowym jako konstytutywnym elemencie hierarchicznej struktury Kościoła mówił Benedykt XVI podczas audiencji ogólnej 7 czerwca br. na Placu św. Piotra w Watykanie. Zwracając się do Polaków, powiedział: „Pozdrawiam serdecznie obecnych tu pielgrzymów polskich - mówił Ojciec Święty. - Wyrażam radość, że w Polsce zachowujecie tradycję nabożeństw czerwcowych ku czci Bożego Serca. To Serce jest symbolem miłości Jezusa do Ojca i do każdego z nas. Niech Wasza modlitwa wynagradza Chrystusowi ludzkie zaniedbania i grzechy. Niech uprasza nawrócenie serc i pokój w świecie. Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus”.
Na owacje ze strony Polaków Ojciec Święty odpowiedział: „Dziękuję”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kijów: prezydent Zełenski wdzięczny Stolicy Apostolskiej za pomoc w uwolnieniu dwóch duchownych

2024-07-01 18:12

[ TEMATY ]

duchowni

Wołodymyr Zełenski

Karol Porwich/Niedziela

Wołodymyr Zełenski

Wołodymyr Zełenski

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski pogratulował księżom Bohdanowi Helecie i Iwanowi Lewickiemu, zwolnionym z niewoli rosyjskiej i podziękował Stolicy Apostolskiej za pomoc w ich uwolnieniu. Ukraiński przywódca uczynił to 29 czerwca podczas Narodowego Międzywyznaniowego Śniadania Modlitewnego, które po raz pierwszy w historii odbyło się pod patronatem prezydenta Ukrainy.

„16 listopada 2022 r. okupanci pojmali ich i od tego czasu przetrzymywali w niewoli. Dzięki wysiłkom naszego zespołu i mediacji Watykanu, za którą jestem szczególnie wdzięczny, zostali uwolnieni. Wierzyliśmy, że będzie to możliwe. Byliśmy w to zaangażowani” - powiedział Zełenski w swoim przemówieniu.

CZYTAJ DALEJ

Dobrze być księdzem, niezależnie od sytuacji

2024-07-01 10:12

[ TEMATY ]

świadectwo

kapłaństwo

prześladowania

Biuro Prasowe PKWP Polska

Świadectwo prześladowanych kapłanów.
„Kiedy zostałem porwany, wydawało mi się, że mam za sobą ostatnią modlitwę w życiu” – mówi jeden z kapłanów, do którego w trakcie wizyty w Nigerii dotarła Pomoc Kościołowi w Potrzebie. O. James spotkał się z torturami. O. John został zaatakowany w swoim domu. O. Raymond wyjaśnia, że niezależnie od liczb najgorszy jest fakt, że w kraju wciąż mordowani są chrześcijanie. Z nigeryjskimi księżmi rozmawiał ks. prof. Waldemar Cisło.

Raporty, które przygotowuje Pomoc Kościołowi w Potrzebie, wskazują, że Nigeria jest jednym z najbardziej niebezpiecznych krajów dla księży. W tym roku już kilku z nich zostało uprowadzonych. W 2023 roku organizacja odnotowała 28 takich przypadków. Nie wszystkich udaje się uwolnić. Od dawna nie ma żadnych informacji o trzech kapłanach. Ks. John Bako Shekwolo zaginął w 2019 roku. Ojcowie Joseph Igweagu i Christopher Ogide w 2022 r.

CZYTAJ DALEJ

2 lipca: Kto dziś gra i o której godzinie? 1/8 finału Euro 2024

2024-07-02 06:37

[ TEMATY ]

Euro 2024

PAP/EPA/ABEDIN TAHERKENAREH

Turcja w 1/8 finału Euro 2024 spotka się z Austrią

Turcja w 1/8 finału Euro 2024 spotka się z Austrią

2 lipca 2024 r. - kolejny dzień piłkarskich zmagań podczas ME 2024! Kto dziś gra? 1/8 finału Euro 2024.

Po bardzo zaciętym, obfitującym w zwroty akcji meczu Turcja pokonała grające przez większą część spotkania w osłabieniu Czechy 2:1 i z drugiego miejsca w grupie - za Portugalią - awansowała do 1/8 finału, w którym spotka się z Austrią. Mecz był bardzo zacięty, ale to Turcy z minuty na minutę uzyskiwali coraz większą przewagę. W efekcie w 51. minucie Hakan Calhanoglu strzałem z ostrego kąta pokonał Jindricha Stanka, który na domiar chwilę wcześniej przy poprzedniej interwencji doznał kontuzji barku. Mecz stał się jeszcze bardziej ostry, mnożyły się faule, a rumuński sędzia momentami tracił panowanie nad sytuacją na boisku. Rozdał mnóstwo kartek, także osobom na ławkach rezerwowych obu zespołów. Czesi zdołali trafić po raz drugi do tureckiej bramki, jednak gol nie został uznany z powodu wcześniejszego faulu. Już w doliczonym czasie gry wynik ustalił Cenk Tosun i Turcy po ostatnim gwizdku mogli cieszyć się z awansu. Po meczu doszło jeszcze do przepychanek na boisku, a arbiter ukarał kolejnych zawodników, w tym czerwoną kartką Czecha Chory'ego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję