Młodzi ludzie w Italii są „global boysami”, ci „nowi badacze” ruszają w świat zglobalizowany. Prawie 73% młodzieży miało okazję wyjechać za granicę dzięki procesowi integracji europejskiej, programom wymiany młodzieżowej i programom współpracy międzyszkolnej oraz dzięki większej chęci podróżowania. Jest to więc pokolenie w trakcie przemian. „Młodzież «e-generation» ma wszystko i dostęp do wszystkiego, i to na najwyższym poziomie” - mówi prezes Błękitnej Linii (Telefono Azzurro) Ernesto Caffo.
Religijność włoskiej młodzieży
Reklama
10 mln młodych Włochów uważa się za chrześcijan katolików. Stanowi to ok. 70% włoskiej młodzieży. Takie dane wynikają z badań przeprowadzonych z inicjatywy Centrum Orientacji Pastoralnej (COP) przez Instytut Iard „Franco Brambilla” wśród 3 tys. młodych ludzi w wieku 15-34 lat. Z analizy danych podzielonych według kategorii płci, wieku i miejsca zamieszkania wynika, że katolikami deklaruje się: 73% młodych kobiet, 66% mężczyzn, 75% najmłodszych spośród badanych - w wieku 15-17 lat i 72% 30-34-latków. Najwyższy procent katolików jest na południu kraju - 80%, a najniższy we Włoszech Środkowych - 59%. Najczęściej w obrzędach religijnych uczestniczą 15-17-latkowie (28%).
Wśród innych elementów, których dotyczyło badanie, znajduje się rola osobistej modlitwy w życiu młodzieży. Jeden na pięciu młodych modli się codziennie, podczas gdy jeden na czterech badanych nie modli się wcale. Praktyki religijne wśród młodzieży włoskiej stają się coraz bardziej subiektywne i koncentrują się na modlitwie indywidualnej, oddalając się od spotkań i obrzędów wspólnotowych. Najbardziej skłonne do modlitwy osobistej są kobiety, natomiast 32% chłopców nie modli się wcale. Badania pokazują też dużą rolę kobiet w przekazywaniu wiary młodym pokoleniom. 37% badanych uważa matkę za najważniejszą postać w procesie dojrzewania ich stosunku do religii.
Formy religijności wśród młodzieży - jak wynika z komentarza do badań - jawią się „pofragmentowane i nastawione na religijność z doskoku”, podczas gdy znacząca liczba młodych ludzi, którzy uważają siebie za chrześcijan, z religii zaczerpnęła jedynie nazwę. Z drugiej strony istnieje także grupa katolików praktykujących, dla których określenie się chrześcijanami wiąże się z konkretnymi wyborami życiowymi.
Na podstawie odpowiedzi młodych Instytut Iard określił jedenaście typów przeżywania wymiaru religijnego przez młodzież. Są to: agnostycy, niewierzący, wierzący w Boga bliżej niesprecyzowanego, mniejszości religijne, chrześcijanie niesprecyzowani, katolicy dalecy, katolicy okazjonalni, katolicy obrzędowcy, katolicy wewnętrzni, katolicy umiarkowani, katolicy żarliwi. Z badań wynika, że pragnienie duchowości i wiary jest obecne wśród młodych, jednak w tradycyjnych formach uczestnictwa w życiu religijnym nie potrafi ono znaleźć satysfakcjonującej odpowiedzi. Jeśli Kościół nie potrafi rozmawiać, prowadzić dialogu, wychodzić do młodzieży z propozycjami - ostrzegają analitycy - grozi mu, że stanie się „instytutem kultury”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Obyczajowość
58,2% młodych ludzi popiera rozwód, 39,9% ma odmienne zdanie. Sztuczne zapłodnienie dzieli badaną grupę w proporcji 47,9% - za i 46,6% - przeciw. W sprawie aborcji młodzi wykazują więcej wrażliwości: przeciwnych jest 52,2%, za - 43%. Kara śmierci akceptowana jest przez jednego na czterech badanych, natomiast w sprawie eutanazji poglądy nie są zbyt jasne. Podczas gdy duża grupa młodych - 40% jest za, to 21,4% młodych ludzi oświadczyło, że nie wie, o co w tym wszystkim chodzi. 76% młodzieży odczuwa przykrość, kiedy widzi na ulicach żebrzących rówieśników. W odróżnieniu jednak od badanej grupy młodych, duży procent młodzieży ogarnia podejrzliwość (19,8%) lub obojętność (9,1%).
Jeśli chodzi o wartości, to przyjaźń jest na pierwszym miejscu dla 97% młodych ludzi, następnie rodzina - dla 96%, miłość - dla 92%, pieniądze i sukces. Na końcu klasyfikacji znajduje się religia, która jest ważna tylko dla 55,1% młodych ludzi. Prawie wszyscy badani uważają, że ich rodzice są gotowi do poświęceń dla nich, a ok. trzech na czterech uważa ich za wzór do naśladowania. 73,4% młodzieży czuje się rozumiana przez rodziców (wartość procentowa spada wraz z wiekiem), 88,1% nie uważa, że rodzice są za bardzo nieobecni.
Jeśli chodzi o obecność obcokrajowców we Włoszech, to tylko 31,6% uważa, że powinni być przyjęci i otrzymać te same prawa co Włosi. To odróżnia ich od grupy dzieci, spośród których 52,8% wyraziło absolutną dyspozycyjność i otwarcie. Prawie jedna osoba na cztery całkowicie nie akceptuje obecności imigrantów i uważa, że powinni być wydaleni z terytorium włoskiego.
Wśród trudnych tematów główne miejsce zajmuje używanie narkotyków i spożywanie alkoholu. Badana młodzież pije alkohol prawie regularnie. Siedmiu na dziesięciu młodych ludzi piło swoją pierwszą lampkę wina przed 15. rokiem życia. Wobec palenia marihuany znacząca część badanej grupy ma pozytywny stosunek. Jeden na trzech uważa, że w przyjmowaniu lekkich narkotyków nie ma nic złego i że marihuana nie szkodzi, jeśli nie przesadza się z ilością.
Mody i wzory
Dużo uwagi włoska młodzież poświęca wyglądowi. Młodzi są pewni siebie i swobodni, często dysponują ogromnymi sumami pieniędzy, które wydają w coraz liczniej powstających specjalnie dla nich sklepach. Wiedzą dobrze, jak chcą się ubierać, co kupować, jaki jest ich styl i jak go kreować.
Ponad 35,7% dziewcząt nosi przynajmniej jeden kolczyk (piercing), podczas gdy wśród chłopców jest ich 14,8%. Przeważająca grupa - 40,6% uważa, że jest to wyraz mody. Dla jednego z dziesięciu badanych jest to wyraz transgresji. 57,8% maluje się często lub zawsze. Dla większości make-up (makijaż) stanowi czynność codzienną. 96,4% młodzieży posiada telefon komórkowy. 86,7% korzysta z odtwarzacza DVD, bardzo powszechna jest też nagrywarka (69,9%). Więcej niż połowa badanych posiada odtwarzacz MP3. 50,2% ma kamerę cyfrową, a 48% - nagrywarkę DVD. Duży procent młodzieży korzysta z internetu - 81,1%. Połowa badanych ogląda telewizję 1-3 godziny dziennie, a ponad 68,3% ogląda programy oznaczone czerwonym znaczkiem.