Czytając jakąś powieść, spodziewamy się zwykle po niej pewnej formy rozrywki bądź też jej lektura ma nas np. zrelaksować. Biorąc do ręki codzienną gazetę, spodziewamy się znaleźć w niej bardzo konkretne i aktualne informacje. Kiedy zaś czytamy teksty naukowe, to mamy nadzieję, że zawierają one rzetelną wiedzę, bo przecież w takim celu je napisano. A zatem poszczególnym rodzajom tekstów przypisane są właściwe im zamierzenia oraz intencje ich autorów.
Dlatego też kilka kolejnych części tego cyklu, który wprowadza nas w lekturę tekstów biblijnych, będzie dotyczyło sposobu odkrycia celu danej księgi. Każdy bowiem autor natchniony, redagując jakieś pismo, tworzył je z określoną intencją, posługując się w nim takim, a nie innym gatunkiem literackim.
W pierwszym rzędzie należy znaleźć główny cel (lub cele) danej księgi jako całości. W drugim zaś - trzeba podjąć intelektualny wysiłek poszukania zamierzeń poszczególnych części tego samego utworu.
Jeśli idzie o odszukanie generalnych celów, jako przykład niech nam posłuży List do Galatów, napisany przez św. Pawła w latach pięćdziesiątych pierwszego stulecia naszej ery. Uważna lektura tego pisma prowadzi do wniosku, że ma ono na celu pouczenie i napomnienie mieszkańców rzymskiej prowincji Galacji (tereny dzisiejszej Turcji), których część przyjęła chrzest.
Apostoł Narodów chce przekonać czytelników do tego, aby nie dali się zwieść propagandzie jego przeciwników, którzy twierdzili, że przestrzeganie przepisów prawa żydowskiego (przede wszystkim obrzezania, lecz również przepisów odnoszących się do spożywania pokarmów i do innych spraw) ułatwia drogę do zbawienia. Polemizuje on z nimi odnośnie do takiego błędnego nauczania, które nie jest zgodne z jego wizją chrześcijaństwa, które zakrzewił w Galacji (por. Dz 16, 6; 18, 23).
Św. Paweł chce też, aby jego nauczanie nie tyle dotarło do jego przeciwników (byli nimi przede wszystkim Izraelici, którzy jakby połowicznie uwierzyli w Jezusa Chrystusa, przestrzegając jednocześnie przepisów Tory żydowskiej), ile pragnie, aby chrześcijanie z Galacji zapoznali się z jego argumentacją przeciwko typowo legalistycznej wizji chrześcijaństwa, propagowanej po jego odjeździe. Przyświecają mu też inne, bardziej szczegółowe cele, o których dowiemy się za dwa tygodnie.
Pomóż w rozwoju naszego portalu