Reklama

Zmartwychwstanie fundamentem nadziei na życie w Bogu

Czy śmierć kończy ludzkie życie? Czy po niej nie ma już nic? A może jednak coś lub Ktoś nas oczekuje? Te i inne pytania stawiają sobie ludzie w praktyce od zarania swoich dziejów. Warto zatem podczas radosnych obchodów świąt Zmartwychwstania Pańskiego spróbować pokrótce udzielić na nie odpowiedzi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Biblijnie rzecz ujmując, zagadnienie śmierci i tego, co nas po niej czeka, wyrażone jest obrazami, które niełatwo w dzisiejszych czasach zrozumieć. Dlatego też ciągle na nowo trzeba nam je badać, ponieważ, jak pisze św. Paweł w Pierwszym Liście do Koryntian: „Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno; wtedy zaś [ujrzymy] twarzą w twarz. Teraz poznaję po części, wtedy zaś będę poznawał tak, jak sam zostałem poznany” (13, 12). Samo natomiast umieranie jest jakby czymś całkowicie naturalnym i jest wpisane w niekończącą się linię raz zapoczątkowanego życia. Mało tego. Śmierć wiąże się z naszym grzechem (por. Rz 5, 12) i w Bożej wizji świata jest ona po prostu nieprzyjacielem człowieka (por. 1 Kor 15, 26). Tak naprawdę nie powinno jej w ogóle być, gdyż od początku sprzeciwia się ona wszechogarniającej nas tęsknocie za życiem na wieki.
Owo pragnienie towarzyszy wszystkim istniejącym do tej pory cywilizacjom. Niektóre z nich wyobrażały sobie to życie jako powtórne narodziny, grzebały więc swoich zmarłych w pozycji embrionalnej, aby łatwiej przychodziło im się po raz kolejny na świat. Grecy mieli swój Hades, Żydzi zaś Szeol. A cóż takiego ma do zaoferowania chrześcijaństwo?

„Pełnia czasu” w Chrystusie (por. Ga 4, 4)

Reklama

Chrześcijaństwo ma do zaoferowania osobę Jezusa z Nazaretu, Bożego Syna, obiecanego Mesjasza i Syna Człowieczego, który przyjdzie w swej chwale sądzić ludy na końcu czasów, choć dokładnie nie wiemy, kiedy to się stanie (por. choćby Mk 13, 32 czy 1 Tes 5, 1 i 2 Tes 2, 1nn.). Właśnie On mówi o sobie: „Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem. Kto we Mnie wierzy, choćby i umarł, żyć będzie. Każdy, kto żyje i wierzy we Mnie, nie umrze na wieki (J 11, 25-26).
Od pojawienia się Chrystusa śmierć nie jest jakimś nieodwołalnym i bezsensownym końcem człowieka. Dzięki Jego zmartwychwstaniu nie oznacza ona przeszywającej do głębi serce tragedii wiecznego rozstania, lecz jest zwyczajnym powrotem do domu Ojca, pragnieniem powrotu do źródła życia (por. Flp 1, 23 czy 2 Kor 5, 8). Wyraz temu przekonaniu dał przed niespełna trzema laty sługa Boży Jan Paweł II, którego świadkiem umierania był cały świat. Właśnie osoba Jezusa i samo wydarzenie wskrzeszenia Go przez Boga stają się fundamentem naszej chrześcijańskiej nadziei na wieczność. Prawdziwie i pięknie zarazem pisze o tym Benedykt XVI w najnowszej encyklice „Spe salvi”.
Cały natomiast Nowy Testament - a w szczególny sposób opisy ukazywań się i pojawień Zmartwychwstałego obecne w Ewangeliach - wskazuje jednoznacznie, że nie kto inny, lecz właśnie Bóg jest przyszłością człowieka. „W Nim bowiem żyjemy, poruszamy się i jesteśmy” - jak mówił św. Paweł na ateńskim rynku (por. Dz 17, 28). Można powiedzieć, że życie wieczne z Bogiem już się dla nas rozpoczęło, ponieważ w Chrystusie Go oglądamy (por. J 12, 45) i przez Chrystusa zostaliśmy niejako wskrzeszeni do nowego życia na wyżynach nieba (por. Ef 2, 4-7). Warto w tym miejscu zaznaczyć, że „Niedziela” w najbliższych tygodniach podejmie szerzej tematykę życia wiecznego i tego, co nas czeka po śmierci (np. zagadnienie nieba, piekła i czyśćca, a także Bożego sądu) w ramach cyklu: „Wierzę w życie wieczne”. Dlatego też w tym tekście ograniczę się tylko do sprawy zmartwychwstania ciała. Przekonanie o tym stanowi bowiem fundament naszej wiary. „Jeśli nie ma zmartwychwstania, to i Chrystus nie zmartwychwstał. A jeżeli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie, próżna jest także wasza wiara” (1 Kor 15, 13n).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zmartwychwstanie ciał

Jakie będzie to nasze zmartwychwstałe ciało? Św. Paweł podpowiada, że ze zmartwychwstaniem jest podobnie jak z ziarnem zasianym w glebę. „Zasiewa się zniszczalne - powstaje zaś niezniszczalne; sieje się niechwalebne - powstaje chwalebne; sieje się słabe - powstaje mocne; zasiewa się ciało zmysłowe - powstaje ciało duchowe” (1 Kor 15, 42). Nie jest bowiem łatwo w prosty sposób wyjaśnić sprawę zmartwychwstania ciała po naszej biologicznej śmierci.
„Ciało zmartwychwstałe nie musi się oczywiście składać z takich samych materialnych elementów jak ciało, które mamy obecnie. Wiemy przecież dobrze, że chociaż substancje wchodzące w skład naszego ciała i tak wymieniają się całkowicie z upływem lat, pozostajemy jednak tym samym osobnikiem. Można zatem spokojnie podzielić pogląd, że wystarczy, jeśli nasze odnowione «ja» zjednoczy się z materią - po to, aby stał się ten sam człowiek. Nie należy tego rozumieć jako obietnicy, że otrzymamy jakieś ciało idealne. Chodzi raczej o zupełnie nową formę życia. Mówiąc, że ciało również zostanie wyzwolone, chcemy powiedzieć, że będzie ono istnieć poza wszelką zniszczalnością. Zostanie uwolnione od zwykłych uwarunkowań materii, będzie niezależne od przestrzeni i czasu, rozciągłości i siły ciążenia - którym podlegamy. To właśnie chcą wyrazić relacje o zmartwychwstałym Chrystusie” (Ferdinand Krenzer, „Taka jest nasza wiara”, s. 345). Czy tak będzie? Przekonamy się o tym po przejściu na drugą stronę życia.

Troska o życie

Współcześnie wydajemy się bardzo troszczyć o nasze życie (np. poprzez propagowanie zdrowego stylu odżywiania czy uprawianie sportu). Ograniczamy jednak jego wymiar wyłącznie do doczesności. Na dodatek, m.in. na skutek zgubnego wpływu wielu gier komputerowych, gdzie bohaterowie mają po kilka żyć do dyspozycji, deprecjonuje się rolę śmierci i tego, co po niej nastąpi.
Może zatem warto w tym wielkanocnym czasie dokonać głębokiej refleksji nad naszą egzystencją w kontekście Jezusowych obietnic życia wiecznego. Może warto zastanowić się nad celami, które stawiamy sobie w życiu do zrealizowania. Nie jest wykluczone, że wiele z nich okaże się zupełnie bez wartości. Być może szczera rozmowa sam na sam z Bogiem w świetle Jego słowa zawartego na kartach Biblii pozwoli nam na zupełnie inne spojrzenie na nasze życie. Spojrzenie bowiem na siebie z Boskiej perspektywy ukaże nam diametralnie inny obraz nie tylko obecnego życia, ale i jego kontynuacji w Bogu. Co nas tam czeka? Niech odpowie na to pytanie św. Paweł: „Ani oko nie widziało, ani ucho nie słyszało, ani serce człowieka nie zdołało pojąć, jak wielkie rzeczy przygotował Bóg tym, którzy Go miłują” (1 Kor 2, 9).

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmarł ks. Tomasz Burghardt

2025-04-17 15:01

https://ostfriesland.parafialnastrona.pl/wydarzenia-i-galerie

16 kwietnia zmarł ks. Tomasz Burghardt. Kapłan zmarł w 59. roku życia oraz 31. roku kapłaństwa.

Kapłan urodził się 26 lipca 1965 roku we Wrocławiu. Święcenia kapłańskie przyjął 22 maja 1993 roku z rąk kard. Henryka Gulbinowicza. Po święceniach został skierowany na swoją pierwszą placówkę wikariuszowską do parafii pw. Podwyższenia Krzyża św. w Środzie Śląskiej [1993-1996], następnie był wikariuszem w parafii pw. św. Franciszka z Asyżu we Wrocławiu [1996-1997], by następnie trafić do parafii pw. Narodzenia NMP w Lądku Zdrój [1997-2000]. Kolejna placówką wikariuszowską była parafia pw. św. Józefa w Bierutowie [2000-2001] oraz parafia pw. św. Karola Boromeusza w Wołowie [2001-2002]. W 2002 roku ks. Tomasz trafił do parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Oławie [2002-2005]. W latach 2005-2010 został mianowany dyrektorem Caritas Archidiecezji Wrocławskiej. Po 2010 roku pełnił posługę w Niemczech. Najpierw do 2013 roku w Polskiej Misji Katolickiej w Münster, a po 2013 roku aż do dziś był proboszczem w czterech katolickich niemieckojęzycznych Parafiach: Geeste, Dalum, Groß Hesepe i Osterbrock w Dekanacie Emsland Mitte oraz Duszpasterzem dla Katolików Języka Polskiego w Ostfriesland i Emsland.
CZYTAJ DALEJ

Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa według świętego Łukasza

Niedziela Ogólnopolska 12/2016, str. 32-33

[ TEMATY ]

Ewangelia

Niedziela Palmowa

Piotr Drzewiecki

+ – słowa Chrystusa
E. – słowa Ewangelisty
I. – słowa innych osób pojedynczych
T. – słowa kilku osób lub tłumu

E. Starsi ludu, arcykapłani i uczeni w Piśmie powstali i poprowadzili Jezusa przed Piłata. Tam zaczęli oskarżać Go: T. Stwierdziliśmy, że ten człowiek podburza nasz naród, że odwodzi od płacenia podatków Cezarowi i że siebie podaje za Mesjasza-Króla. E. Piłat zapytał Go: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział mu: + Tak, Ja nim jestem. E. Piłat więc oświadczył arcykapłanom i tłumom: I. Nie znajduję żadnej winy w tym człowieku. E. Lecz oni nastawali i mówili: T. Podburza lud, szerząc swą naukę po całej Judei, od Galilei, gdzie rozpoczął, aż dotąd. E. Gdy Piłat to usłyszał, zapytał, czy człowiek ten jest Galilejczykiem. A gdy się upewnił, że jest spod władzy Heroda, odesłał Go do Heroda, który w tych dniach również przebywał w Jerozolimie.
CZYTAJ DALEJ

Zwycięstwo ukrzyżowanego – Liturgia Wielkiego Piątku w świdnickiej katedrze

2025-04-18 22:07

[ TEMATY ]

Świdnica

Wielki Piątek

bp Adam Bałabuch

Świdnica ‑ Katedra

ks. Mirosław Benedyk

Bp Adam Bałabuch podczas adoracji Krzyża w świdnickiej katedrze

Bp Adam Bałabuch podczas adoracji Krzyża w świdnickiej katedrze

Wielki Piątek to dzień ciszy, zadumy i kontemplacji męki naszego Pana Jezusa Chrystusa. W katedrze świdnickiej 18 kwietnia liturgii Męki Pańskiej przewodniczył biskup pomocniczy Adam Bałabuch, który także wygłosił homilię. W modlitwie Kościoła uczestniczyli biskup świdnicki Marek Mendyk, biskup senior Ignacy Dec oraz duszpasterze parafii katedralnej.

Centralnym momentem liturgii była adoracja Krzyża – znaku naszego zbawienia, do którego wprowadził zebranych biskup Adam Bałabuch słowami pełnymi wiary i nadziei. – Stajemy dziś w zadumie pod Chrystusowym krzyżem, na którym dopełniło się Jego pragnienie zbawienia każdego człowieka. Tu dopełnia się także moje zbawienie – powiedział biskup. Przypomniał, że ostatnie słowa Jezusa zapisane przez św. Jana: „Wykonało się”, oznaczają wypełnienie Bożego planu odkupienia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję