Chrześcijaństwo w Chinach kwitnie - twierdzi „Los Angeles Times”. Oficjalne dane rządzącej komunistycznej partii mówią o 21 mln katolików i protestantów żyjących na terenie Państwa Środka. Dane organizacji niezależnych szacują, że w Chinach jest już 70 mln wszystkich chrześcijan. To 5 proc. populacji i druga grupa wyznaniowa po buddystach. Komunistyczna Partia Chin ma tylko trochę więcej członków - podkreśla dziennik z Kalifornii. Nawet biorąc pod uwagę tylko oficjalne dane, liczba chrześcijan wzrosła w ostatnich dziesięciu latach o 50 proc.
Skąd taka popularność chrześcijaństwa w największym pod względem ludności państwie świata? Pierwsza przyczyna leży w bardziej miękkiej polityce władz. Czym ta zmiana jest spowodowana? Zdaniem autora tekstu, chrześcijaństwo jest potrzebne rządzącej partii. Po to, żeby swoim systemem wartości postawić tamę postępującej, wraz rozwojem wolnego rynku, moralnej degrengoladzie Chińczyków.
Po drugie - do tej pory nauka Chrystusa była przepowiadana przez obcych, najczęściej pochodzących z Europy, misjonarzy, którzy wraz z nauką Chrystusa przynosili obcą kulturę, przeciwko czemu Chińczycy się buntowali. Teraz Ewangelię głoszą rdzenni misjonarze, przez co łatwiej im zdobywać nowych wyznawców. Są bardziej wiarygodni dla swoich pobratymców.
Po trzecie wreszcie - dotychczas istniejące w Państwie Środka wspólnoty chrześcijańskie rekrutowały się z mieszkańców wsi. Dziś to się zmienia. Ewangelia trafiła do miast. Coraz częściej interesują się nią elity. Coraz więcej chrześcijan to intelektualiści, którzy dobrze pamiętają masakrę na Placu Niebiańskiego Spokoju z 1989 r.Chrześcijaństwem interesują się również przemysłowcy, którzy na własnej skórze przekonują się o negatywnych skutkach ekonomii wypranej z etyki. Chrześcijanami zostają też członkowie rządzącej partii komunistycznej.
Czy chrześcijaństwo czeka w Chinach świetlana przyszłość? Za wcześnie, aby o tym przesądzać. Władza ze swym aparatem represji nadal jest silna i gdy tylko uzna, że Ewangelia zagraża jej panowaniu, może wrócić do jeszcze całkiem niedawno na szeroką skalę stosowanych wobec chrześcijan metod represji.
Patrzę na dzisiejszą Rzeczpospolitą z dumą. W ostatnich kilkunastu latach znajdują w niej dom, opiekę duchową i materialną ludzie różnych wyznań. To Rzeczpospolita wolności, solidarności i szacunku - powiedział we wtorek prezydent Andrzej Duda do przedstawicieli Kościołów i związków wyznaniowych na spotkaniu noworocznym w Pałacu Prezydenckim w Warszawie.
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Kościoła katolickiego w Polsce, Kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej, przedstawiciele społeczności żydowskiej, wspólnoty muzułmańskiej, a także przedstawiciele Naczelnego Kościoła Zielonoświątkowego w RP, Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w RP, przedstawiciele ordynariatów polowych Wojska Polskiego oraz delegacja Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych.
Kompleksowe badania religijności w archidiecezji wrocławskiej
Archidiecezja wrocławska jako jedyna diecezja w Polsce przeszła kompleksowe badania religijności. Na ich podstawie powstał profesjonalny raport stworzony przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego oraz fundację Obserwatorium Społeczne. - Chcę zerwać z sytuacją, kiedy uogólniamy i oceniamy Kościół na podstawie dwóch lub trzech opinii. Takie podejście dotyczy niestety wielu spraw. Potrzebujemy konkretnych danych, by móc reagować - mówi abp Józef Kupny, metropolita wrocławski, który zlecił badania.
Eksperci z całej Polski analizowali badania z raportu „Archidiecezja Wrocławska w tyglu przemian ostatnich dekad", zlecone przez abp. Kupnego. Przyznają, że obecnie nie mamy innych aktualnych badań, które tak głęboko opisują religijność Polaków, jak te wykonane w archidiecezji wrocławskiej.
Rektor seminarium wraz z klerykami na polach festiwalu
99 proc. włoskich alumnów ma profil w mediach społecznościowych. Tymczasem kiedy wstępowali do seminarium, nie miał go co dziesiąty kandydat do kapłaństwa (9,1 proc.). Wyniki trzyletnich badań ujawnił Fabio Bolzetta, przewodniczący Stowarzyszenia Włoskich Katolickich Stron Internetowych (WeCa).
Wynika z nich, że dla 88 proc. kleryków konta w mediach społecznościowych „mogą być narzędziami użytecznymi w duszpasterstwie” i zamierzają ich używać w pełnieniu swojej przyszłej posługi. Najczęściej korzystają oni z WhatsAppa (96,2 proc.), Facebooka (74,2 proc.), Instagrama (70,8 proc.), YouTube’a (67,5 proc.) i TikToka (15,3 proc.).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.