Reklama

Betlejem - tam, gdzie uśmiechnął się Bóg

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tuż przed 23.00 autobusem z Biblical Institute w Jerozolimie docieram do Betlejem. Wysiadam tuż pod meczetem. Jest 24 grudnia 1998 r. Do Pasterki pozostała jeszcze godzina, ale już teraz trzeba ustawić się w kolejce, by przejść kontrolę wojskową przed dostaniem się do wnętrza. Muzyka kolęd rozlegająca się z głośników miesza się z wyciekającymi z ochrypłych mikrofonów nawoływaniami muezinów. Na niebie co chwilę rozbłyska kolejna salwa sztucznych ogni. Mszy św. przewodniczy Michel Sabbah, arcybiskup Jerozolimy. Obecny jest Arafat. W pewnym momencie kaznodzieja sięga po epizod z okresu po wojnie sześciodniowej. W październiku 1973 r., dokładnie w Jom Kippur, połączone siły armii syryjskiej i egipskiej zaatakowały Izrael. Stało się to rankiem, gdy większość Żydów modliła się w synagogach. W ciągu pierwszych godzin walki zginęło najwięcej ludzi. Kilka dni później pewien Żyd przyszedł do rabina i powiedział: „Na wiadomość o wojnie zatrzasnąłem modlitewnik i wyszedłem z synagogi. Pomyślałem sobie, że jeśli Bóg w Jom Kippur pozwala na śmierć młodych ludzi, to nie zamierzam tu siedzieć i śpiewać Mu psalmów pochwalnych. Teraz mi przeszło i wstyd mi tego, co zrobiłem. Zgrzeszyłem, wychodząc z nabożeństwa”. Rabin odpowiedział: „Nie masz powodu czuć się winny. To, że wyszedłeś z synagogi, było najprawdopodobniej jedną z najszczerszych modlitw tego dnia. Bóg nie jest tak mało odporny, byś mógł Go zranić swym gniewem. Sądzę, że jest tak samo jak ty i ja wzburzony, że umierają niewinni ludzie i że szanuje uczciwy gniew bardziej niż bezmyślnie klepane modlitwy”. Słuchając tych rozważań, uświadamiam sobie, że to tu, w górach Judy, pewnej nocy pod rozgwieżdżonym niebem rozegrała się ta niezwykła w swej prostocie scena. Bóg uśmiechnął się do człowieka i otworzył niebo. Narodził się Jezus. Ciepło matczynych dłoni pokonało chłód skalnej groty. A później wszystko potoczyło się już szybko: śpiewy aniołów, pokłon pasterzy, jasna łuna na niebie i dary wędrujących królów. Bóg zamieszkał wśród ludzi. W ten chłodny, jak na Izrael, ale ciepło odczuwany w sercu czas Bożego Narodzenia przypomina mi się scena z „Quo vadis”: W rzymskim ogrodzie, pośród zieleni i fontann, Ligia opowiada Winicjuszowi o swym Bogu - opowiada o Jezusie, który narodził się, aby człowiekowi przywrócić szczęście. Po chwili namysłu zakochany Winicjusz odpowiada: „Mogę wybudować ołtarz twemu Bogu w każdym gaju tego miasta, mogę postawić Mu świątynię w każdym ogrodzie Rzymu - ale wyrzuć Go ze swego serca”. I myślę sobie, że tylko od nas - od naszych pragnień, postanowień i dążeń - zależy, czy Jezus narodzi się i pozostanie w nas. Nam nie objawił się anioł z nieba. Nie prowadziła nas gwiazda. Nie widzieliśmy łuny na niebie, która oświetlała drogę pasterzom, i nie słyszeliśmy czystego śpiewu chórów anielskich. Dziś w Betlejem towarzyszy nam inna muzyka - radosne bicie w piersi. Dziś prowadzi nas inne światło - to wewnętrzne, bo serce ludzkie w naturalny sposób lgnie tam, gdzie panuje miłość, dobroć i pokój. Obraz ten zakłócają jedynie czołgi z lufami wycelowanymi w bazylikę i meczet...
Napięcie pomiędzy Żydami i Arabami widoczne jest na każdym kroku. Udając się niemal codziennie na Uniwersytet Hebrajski, muszę zahaczyć o arabską dzielnicę w okolicach Damascus Gate, skąd za dwa szekle biorę szerut na uczelnię. Szerut to taki minivan. Czeka na postoju tak długo, aż wypełnią się wszystkie miejsca, a później rusza, zatrzymując się tam, gdzie życzą sobie tego pasażerowie. Jeździ nim zazwyczaj sześć, siedem osób. O tej porze najczęściej wracające z targu Arabki lub kilku studentów. Pewnego razu wyprzedził nas izraelski radiowóz policji. Mundurowy wyciągnął lizak i kazał się zatrzymać. Kierowca posłusznie zjechał na pobocze. Gdy policjant przejrzał wszystkie dokumenty wozu i kierowcy, zapytał go po angielsku: „Czy wiesz, jaki to znak?” - i wskazał na pobliskie skrzyżowanie. „Zakaz zatrzymywania się i postoju” - padła odpowiedź. „No właśnie. Więc dlaczego się zatrzymałeś? Będzie mandat”. Na nic zdały się tłumaczenia, że przecież zatrzymał się na rozkaz policji. Trzeba było zapłacić. Drobna złośliwość? Może, ale takie zachowania obecne są niemal na każdym kroku i one tworzą codzienny klimat ulicy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa na Święto Świętych Młodzianków za grzechy przeciwko ludzkiemu życiu

[ TEMATY ]

modlitwa

dzień Świętych Młodzianków

Adobe.Stock.pl

W święto Młodzianków Betlejemskich (28 grudnia) zachęcamy do szczególnej modlitwy ekspiacyjnej za grzechy przeciwko ludzkiemu życiu i z prośbą o jego pełną ochronę od poczęcia do naturalnej śmierci.

Panie Jezu! Przychodzimy dziś do Ciebie w atmosferze Świąt Twego Narodzenia by szczególnie przemyśleć czym jest dar życia, by za ten dar Ciebie uwielbiać, dziękować Ci i przepraszać za to, że czasem jest on przez nas ludzi nieodpowiedzialnie przyjęty.
CZYTAJ DALEJ

Bp Balcerek: Powstanie Wielkopolskie jest lekcją, że prawdziwy patriotyzm opiera się na miłości, solidarności i odpowiedzialności

„Powstanie Wielkopolskie w kontekście religijnej powinności troski o ojczyznę jest lekcją, że prawdziwy patriotyzm nie opiera się na ideologii czy nienawiści, lecz na miłości, solidarności i odpowiedzialności - mówił bp Grzegorz Balcerek w Poznaniu. Poznański biskup pomocniczy przewodniczył w poznańskiej farze Mszy św. z okazji 106. rocznicy wybuchu zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego.

Duchowny wskazał, że tamto wydarzenie przypomina o tym, że "troska o ojczyznę - w wymiarze materialnym, duchowym i moralnym - jest częścią chrześcijańskiego powołania do budowania wspólnoty opartej na prawdzie, sprawiedliwości i pokoju jest dziś bardzo potrzebne”.
CZYTAJ DALEJ

Msza św. żałobna za duszę śp. ks. inf. Adama Kubisia

2024-12-28 20:43

Biuro Prasowe AK

    - Dziękujemy Ci, Księże Rektorze, za to, że pokazałeś nam etos akademickiego życia na naszej uczelni. Dziękujemy za wszystkie wykłady, rozmowy, pisane prace, naukowe dociekania, za działania dla dobra uczelni i pokazanie drogi poszukiwania prawdy, posługi myślenia. Dziękujemy za materialne dzieła, jakie nam pozostawiłeś. I prosimy, wstawiaj się teraz za nami przed Bogiem, za przyszłość tej twojej umiłowanej uczelni, bo my pozostajemy jeszcze jakiś czas tutaj na ziemi – mówił rektor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie ks. Robert Tyrała podczas Mszy św. żałobnej za duszę śp. ks. inf. Adama Kubisia w katedrze na Wawelu.

Na początku Mszy św. odczytano list abp. Marka Jędraszewskiego, w którym metropolita wyraził wdzięczność Bogu za życie i posługę ks. infułata Adama Kubisia. Zmarły pracował jako wikariusz w parafiach w Trzemeśni, Wadowicach i Oświęcimiu. W roku 1962 został prefektem Arcybiskupiego Seminarium Duchownego w Krakowie. W latach 1963-1968 studiował w Rzymie i wrócił na stanowisko prefekta w Arcybiskupim Seminarium Duchownym. Był wykładowcą teologii fundamentalnej na Papieskim Wydziale Teologicznym w Krakowie. W 1982 został prorektorem na Papieskim Wydziale Teologicznym w Krakowie, a w 1992 roku – rektorem. Był kanonikiem Kapituły Metropolitalnej w Krakowie, pełnił funkcję archiwariusza Kapituły Metropolitalnej. Wiele serca i pracy włożył przy tworzeniu Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. „Dziękując za dar życia i kapłaństwa świętej pamięci księdza infułata, powierzam jego duszę miłosiernemu Bogu z głęboką wiarą i nadzieją w powstanie z martwych wszystkich wiernych. Rodzinie, przyjaciołom oraz uczestnikom uroczystości pogrzebowej składam wyrazy współczucia, wypraszam potrzebne łaski i z serca błogosławię” – napisał arcybiskup.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję