Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Niedziela Ogólnopolska 45/2008, str. 22

Katedra w Żytomierzu

Katedra w Żytomierzu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Proszę księdza, chciałabym się dowiedzieć, dlaczego w Księdze Rodzaju mamy wiele powtórzeń (np. dwa opisy stworzenia). Nie mogę tego zrozumieć. Proszę o szybką odpowiedź”.
Czytając teksty biblijne, natrafiamy nader często na opowiadania, które się powtarzają, relacjonując w inny sposób to samo wydarzenie. Dotyczy to nie tylko Księgi Rodzaju, lecz właśnie w niej zdublowane fragmenty najbardziej rzucają się w oczy. Klasycznym przykładem są dwa opisy stworzenia (Rdz 1, 1 - 2, 4a oraz Rdz 2, 4b-25).
Warto wiedzieć, że ostateczna redakcja pierwszej księgi Pisma Świętego została zakończona dopiero po powrocie Izraelitów z niewoli babilońskiej (538 r. przed Chr.). Można powiedzieć, że wcześniej oba te teksty związane z początkami stworzenia funkcjonowały oddzielnie. Miały one za cel odpowiedzieć na kluczowe egzystencjalne pytania, które nurtowały i nurtują ludzkość (np.: Jak powstał świat? Skąd się wziął człowiek? Skąd pochodzi dobro i zło?). Udzielane zaś odpowiedzi były dostosowane do czasów, w których powstawały. Autorzy z Bożej inspiracji postrzegali otaczającą ich rzeczywistość na miarę ówczesnych żydowskich wyobrażeń o świecie i Bogu.
Paradoksalnie pierwszy z opisów stworzenia jest bliższy naszym czasom niż drugi, którego zasadnicze zręby powstały być może już na przełomie X i IX stulecia przed Chr. Jest on pełen antropomorfizmów przypisywanych Stwórcy. Jego język jest prosty i obrazowy. Wyszedł on spod ręki pisarza zwanego konwencjonalnie przez biblistów Jahwistą, gdyż stosuje on w hebrajskim oryginale cztery spółgłoski na nazwanie Boga, a mianowicie JHWH. Opis powstał prawdopodobnie w kręgach królów Dawida i Salomona.
Pierwsza zaś relacja o kreacji jest o wiele wcześniejsza, bo pochodzi z przełomu VI i V wieku przed Chr. Jest już bardziej dojrzała pod względem nauki o Bogu, która wypływa z tego tekstu. Wyszła ona spod ręki autora zwanego umownie przez egzegetów Kapłanem, gdyż m.in. pochodził on z kręgów ludzi tworzących również Księgę Kapłańską. Sam tekst mógł już zostać wstępnie zredagowany podczas wygnania babilońskiego.
Dlaczego do naszych czasów przetrwały dwa opisy stworzenia? Jest tak, ponieważ ostateczni redaktorzy Księgi Rodzaju z wielkim szacunkiem odnosili się do tekstów świętych. Na pewno mieli świadomość różnic występujących w treści obu opisów. Niemniej zdecydowali się na umieszczenie ich obok siebie. Dzięki temu teologiczny obraz stworzenia świata (jak i tego, co się na nim znajduje) jest bardziej komplementarny.

Kontakt: biblia@niedziela.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Kupny: zatrzymując się na poziomie zwykłego humanizmu, można uśpić sumienie

2025-04-18 07:15

[ TEMATY ]

abp Józef Kupny

Episkopat News

Abp Kupny

Abp Kupny

Zatrzymując się tylko na poziomie zwykłego humanizmu, można uśpić sumienie. Humanizm zachęca bowiem do szacunku wobec drugiego człowieka; miłość chrześcijańska zachęca do pójścia jeszcze dalej - powiedział PAP zastępca przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski abp Józef Kupny.

PAP: W centrum obchodów Wielkiego Piątku jest męka i śmierć Chrystusa na krzyżu. Czy mimo upływu ponad dwóch tysięcy lat nie jest on wciąż zgorszeniem i znakiem sprzeciwu dla świata?
CZYTAJ DALEJ

Jerozolima: celebracje Wielkiego Czwartku

W Wielki Czwartek w porannych godzinach w bazylice Bożego Grobu została odprawiona uroczysta koncelebrowana Eucharystia Wieczerzy Pańskiej. Podczas Mszy Świętej z udziałem nuncjusza apostolskiego, biskupów pomocniczych, licznych kapłanów i lokalnych chrześcijan oraz pielgrzymów łaciński patriarcha Jerozolimy kard. Pierbattista Pizzaballa dokonał ceremonii obmycia nóg dwunastu klerykom i pobłogosławił oleje święte.

W homilii kard. Pizzaballa zaprosił wszystkich do szkoły Wieczernika, „aby od Jezusa nauczyć się stylu bycia Jego uczniem”. Podkreślił trzy główne postawy na drodze pielgrzymowania w tym jubileuszowym roku nadziei. Są nimi świadomość powołania, decyzja działania oraz niesienie pocieszenia. „Pocieszać – powiedział – to znaczy postanowić pozostać razem, mimo wszystko.”
CZYTAJ DALEJ

Papieskie rozważania na nabożeństwo w Koleoseum: Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze

2025-04-18 12:40

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Vatican Media

Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości - napisał Ojciec Święty w rozważaniach, które dziś zostaną odczytane przy poszczególnych stacjach Drogi Krzyżowej w rzymskim Koloseum.

Franciszek we wstępie wskazał, że droga Zbawiciela „nas kosztuje”. W świecie, który wszystko kalkuluje, bezinteresowność ma wysoką cenę. „W darze, natomiast, wszystko rozkwita na nowo: miasto podzielone na różne ugrupowania i rozdarte konfliktami zmierza ku pojednaniu; wypalona religijność odkrywa na nowo płodność Bożych obietnic; nawet serce z kamienia może przemienić się w serce z ciała” - napisał Papież.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję