Walkę z wykluczeniem finansowym - wobec braku publicznej debaty nad tym problemem, niewielkiego nim zainteresowania rządu oraz komercyjnych instytucji finansowych - przejęły instytucje pozarządowe i niekomercyjne
W Polsce osobom, które wpadły w pułapkę zadłużeniową, pomocy prawnej i psychologicznej udziela Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej. Współdziała ono z placówkami doradczymi organizacji konsumenckich. Celem SKEF jest m.in. inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działań na rzecz edukacji finansowej, ochrona konsumentów, pomoc im, promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy lub zagrożonych zwolnieniem. Przy SKEF działają w ogólnokrajowej sieci Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego. Zadaniem ośrodków jest prowadzenie poradnictwa dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej z powodu problemów prawnych i psychologicznych, wynikających z nadmiernego zadłużenia oraz szeroko pojętego wykluczenia społecznego. Zadaniem ODFiK nie jest wyręczanie osób w rozwiązywaniu ich problemów, ale wspólne znajdowanie najlepszych dróg wyjścia.
Efektem działalności SKEF jest zwiększenie dostępności konsumentów do usług specjalistycznej pomocy i doradztwa w zakresie nadmiernego zadłużenia poprzez rozbudowę krajowej sieci ODFiK oraz wzmocnienie ich funkcji doradczych i informacyjnych. Osoby z grupy docelowej zostały objęte bezpośrednimi formami bezpłatnej pomocy - poradnictwa i doradztwa - oraz wsparciem ze strony doradców w rozwiązywaniu problemów nadmiernego zadłużenia i skutków niewywiązywania się z umów finansowych.
Praktyczne doświadczenia z działalności ODFiK dowodzą, że najczęściej to właśnie brak odpowiedniej wiedzy oraz bariera dostępu do bezpłatnych porad prawnych i niezależnego doradztwa finansowego są powodem wpadania przez klientów w spiralę zadłużenia. Oprócz doradztwa istotne jest również propagowanie planowania finansowego.
Klientami ośrodków są przede wszystkim osoby z nadmiernym zadłużeniem, które mają trudności w spłacie zobowiązań finansowych. Podstawowa pomoc polega na wyjaśnieniu, w jaki sposób należy negocjować z bankami, Spółdzielczymi Kasami Oszczędnościowo-Kredytowymi lub innymi instytucjami finansowymi, w których wystąpiły przeterminowane zadłużenia. Konsument może uzyskać poradę osobiście, poprzez kontakt z doradcą w biurze ODFiK, za pomocą poczty elektronicznej, korespondencyjnie lub telefonicznie. Doradcy z ośrodków, zwracając uwagę na zagrożenia związane z nadmiernym zaciąganiem kredytów, doradzają, jak odzyskać kontrolę nad własnymi finansami.
Kontakt z fachowcami ze SKEF:
Pomóż w rozwoju naszego portalu