Reklama

Sól ziemi

Być czy mieć?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Benedykt XVI w encyklice „Caritas in veritate” bardzo mocno stąpa po ziemi. Stawia bolesne diagnozy, a jego refleksja nad światem zanurzonym w kryzysie wynika z realizmu. - Nie tędy droga - podkreśla Papież i zwraca uwagę, że dzisiejszemu światu potrzebna jest głęboka korekta stosunków międzynarodowych i (neoliberalnego) modelu życia gospodarczego. Ojciec Święty mówi o globalizacji solidarności oraz etycznym wymiarze ekonomii i podkreśla, że współczesność potrzebuje odniesienia do sumienia człowieka.
Dotychczasowy system polegał na tym, że rozbudzając ludzką chciwość, nakręcano niebywałą konsumpcję, która miała być kołem napędowym gospodarki. Victor Lebow już na początku lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku zauważył: „Nasz nadzwyczajny system gospodarczy wymaga, żebyśmy konsumpcję przyjęli jako styl życia, ze sprzedawania i kupowania towarów uczynili rytuał, a duchowej sytuacji satysfakcji i osobistego zadowolenia poszukiwali w konsumowaniu”. Jednak wzrost konsumpcji był realizowany na kredyt, bez pokrycia w realnej gospodarce. I w końcu nastąpił krach.
Kult konsumpcji został stworzony przez wirtualne przemysły potrzeb, takie jak: ośrodki badania rynku, agencje public relations, agencje reklamowe. Zadaniem łowców trendów i projektantów marzeń było rozpoznanie emocji i manipulowanie przekazami kreującymi nowe zachcianki. Paradoksem stało się, że najzdolniejsi i najbardziej opłacani ludzie byli wykorzystywani na głównym froncie walki o zysk, czyli na newralgicznym odcinku walki z barierą popytu poprzez dążenie do wytworzenia sztucznych potrzeb i przyspieszenia moralnego zużycia dóbr. Ich działanie - co podkreślają badacze problemu - w czasach globalizacji doprowadziło jednak do bezproduktywnego marnotrawienia nieodtwarzalnych zasobów przyrody. Sztucznie nakręcało koniunkturę, gdyż tworzenie sztucznych i pozornych potrzeb bynajmniej nie przyczyniało się do autentycznego rozwoju.
Dzisiejsza globalna cywilizacja konsumpcji ma swoje przybytki i „świątynie”. Ponieważ sensem i racją istnienia jest nieograniczona konsumpcja, więc centra handlowe (kompleksy hipermarketów z wszelkimi możliwymi towarami), parki tematyczne (np. Disneyland), centra rozrywki, centra gastronomiczne, „megafastfoody”, wielosalowe kina - multipleksy pełnią rolę miejsc kultu, a słowa „konsument” i „osoba” stały się synonimami. Celem życia ma być przyjemność, jego sensem - gromadzenie dóbr materialnych, miarą sukcesu - stan konta.
Człowiek pracuje od rana do wieczora i na nic nie ma czasu, także dla najbliższych. Ze względu na brak czasu nie jest też w stanie korzystać ze zdobyczy cywilizacji i rozwijać zainteresowań intelektualnych i kulturalnych. Przez kulturę masową i styl życia jest zniechęcany do rozwoju duchowego. Za to za swoje zarobki chce nabywać coraz więcej towarów i usług. W ten sposób jest nakręcany popyt na dobra materialne, ale także lawinowo rosną kredyty. Ludzie, starając się mieć coraz więcej, popadają w spiralę zadłużenia. Żyją ponad stan i tracą kontrolę nad własną przyszłością ekonomiczną. Są w pełni uzależnieni od tego systemu, bo utrata pracy i niemożność spłaty kredytów oznacza degradację w hierarchii społecznej i wykluczenie z grona „ludzi sukcesu”.
Benedykt XVI zwraca uwagę na fakt, że potrzebna jest zmiana podejścia do życia. Pisze, iż jest „to wezwanie dla dzisiejszego społeczeństwa, by poważnie zrewidowało swój styl życia, który w wielu częściach świata skłania się do hedonizmu i konsumpcjonizmu, pozostając obojętnym na wynikające z tego szkody. Potrzebna jest skuteczna zmiana mentalności, która nas skłoni do przyjęcia nowych stylów życia, «w których szukanie prawdy, piękna i dobra oraz wspólnota ludzi dążących do wspólnego rozwoju byłyby elementami decydującymi o wyborze jakości konsumpcji, oszczędności i inwestycji»” (CV, n. 51).
Encyklika Benedykta XVI trafia w sedno problemu. Okazuje się, że kryzys sprzyja refleksji nad jakością życia. Znamienne, że w obliczu światowego kryzysu krzykliwa i nastawiona na „mieć”, a nie „być” cywilizacja konsumpcji zmienia swą dotychczasową doczesną pespektywę. Bo ten kryzys to nie tylko kryzys ekonomiczny, ale w jakimś sensie kryzys neoliberalnej cywilizacji konsumpcji. W obliczu kryzysu to, co dawniej było wstydliwie ukrywane - transcendentalny wymiar osoby ludzkiej oraz odniesienie do niezmiennych wartości - jest coraz bardziej w cenie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bł. Karolina Kózkówna - ta, która zginęła za czystość

[ TEMATY ]

bł. Karolina Kozkówna

Karol Porwich/Niedziela

18 listopada to dzień wspomnienia bł. Karoliny Kózkówny. To patronka m.in. Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży. Jej beatyfikacji 10 czerwca 1987 r. w Tarnowie dokonał Jan Paweł II.

CZYTAJ DALEJ

Policjanci z Częstochowy chronią lobby LGBT?

2024-11-17 21:40

[ TEMATY ]

LGBT

lobby LGBT

Fundacja Życie i Rodzina

Komenda Miejska Policji w Częstochowie przoduje w liczbie spraw zakładanych proliferom za obronę życia i rodziny - informuje Fundacja Życie i Rodzina.

Każdego roku konkretni funkcjonariusze z tej komendy wzywają na przesłuchanie dziesiątki osób, które w sposób pokojowy broniły Jasnej Góry przed marszami równości. W bieżącym roku policjanci z Częstochowy wezwali już blisko 20 działaczy Fundacji Życie i Rodzina. Ludzie chodzą na przesłuchania, choć nie zrobili niczego złego.
CZYTAJ DALEJ

Kolejny etap Drogi Raciborskiej św. Jakuba

2024-11-18 20:13

Ks. Łukasz Romańczuk

Miłośnicy Dróg św. Jakuba Archidiecezji Wrocławskiej przeszli kolejny odcinek Drogi Raciborskiej. Tym razem przeszli odcinek z Raciborza do Kietrza

-Ten etap drogi był kontynuacją naszej wyprawy, którą rozpoczęliśmy rok temu w Zimnej Wódce, gdzie rozpoczyna się Droga Raciborska do Sławięcic oraz od Sławięcic do Bierawy i z Bierawy do Łubowic, a miesiąc temu z Łubowic do Raciborza. To właśnie w Raciborzu rozpoczęliśmy naszą dzisiejszą wędrówkę - zaznacza ks. Tomasz Gospodaryk, kapelan Miłośników Dróg św. Jakuba Archidiecezji Wrocławskiej oraz proboszcz parafii NMP Różańcowej w Kruszynie i dodaje: - Tym razem przeszliśmy mniejszy odcinek 20 kilometrowy do Kietrza i planujemy już następne wędrówki, które prowadzą ku granicy polsko-czeskiej.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję