Efekt cappuccino
Nazwę swą wziął od ulubionej kawy Włochów. Po wprowadzeniu euro we Włoszech (2002 r.) nastąpił wzrost cen produktów codziennego użytku. Zjawisko to było spowodowane zaokrąglaniem cen w górę przez kupców, właścicieli restauracji i barów. Najbardziej dotknęły Włochów podwyżki cen codziennie spożywanej kawy cappuccino. Przed wprowadzeniem euro cappuccino kosztowało 1500 lirów. W przeliczeniu na euro dawało to cenę 77 centów. Restauratorzy jednak zaokrąglili cenę cappuccino do 1 euro.
Efekt bagietki
Podobny proces jak we Włoszech przebiegał również we Francji, gdzie ulubione przez Francuzów pieczywo, tzw. bagietka, znacznie podrożała po wprowadzeniu euro. Efekt cappuccino i bagietki wszedł już do języka ekonomicznego, gdzie określa się tym pojęciem nieuzasadniony wzrost cen produktów codziennego użytku.
Pomóż w rozwoju naszego portalu