Analizując fragment omawianego tekstu biskup precyzuje, że „z punktu widzenia narratologii istotna jest zmiana”, jaką można zauważyć w postrzeganiu Jezusa przez uczniów. „Na początku rozmowy z nieznajomym wydaje się im, że są doskonale poinformowani odnośnie faktów z ostatnich dni, nie mogą jedynie zrozumieć, dlaczego tak tragicznie zakończyła się działalność prorocka Jezusa. Nie wierzą w Jego zmartwychwstanie, nie wiedzą, co sądzić o fakcie pustego grobu i nie znają tego, co we wszystkich Pismach odnosi się do losu Mesjasza. Nieznajomego traktują wpierw jako pielgrzyma powracającego z Jerozolimy po świętach Paschy, który powinien coś wiedzieć o sprawie Jezusa” – zauważa i wskazuje na punkt zwrotny tej relacji – przywoływanie Pisma i łamanie chleba przez nieznajomego.
„Zmiana w odniesieniu dwóch uczniów do Jezusa wiąże się z ich kryzysem w przeżywanie misji, z powtórnym odnalezieniem sensu własnej egzystencji” – dodaje. Wyjaśnia, że ten intrygujący opis chrystofanii ukazuje również możliwy sposób spotkania Zmartwychwstałego przez czytanie Pisma Świętego i łamanie chleba.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
„Kluczowy dla rozumienia czytanego tekstu zwrot otwierać oczy oznacza poznanie Chrystusa dzięki łasce, ale też pragnienie człowieka przez wnikanie w słowo Boże. W ten sposób tekst przekonuje, że Pan daje się poznać w słowie Pisma, które sam w sercu objaśnia oraz Uczcie, której On sam przewodzi” – zaznacza.
Zdaniem biskupa, perykopa o dwóch uczniach wędrujących z Panem do Emaus nieczęsto pojawia się w ikonografii chrześcijańskiej. „Najczęściej przedstawiana jest scena przy stole, zwłaszcza w momencie rozpoznania Jezusa, rzadziej po Jego zniknięciu, o wiele rzadziej trzy postacie są w drodze albo u drzwi domu lub gospody” – stwierdza na koniec.
Podcast można posłuchać również tutaj: https://podcasters.spotify.com/pod/show/biskup-roman-pindel
https://diecezja.bielsko.pl/aktualnosci/audycja-biblijna-jak-i-gdzie-spotkac-zmartwychwstalego/