Dziś odbył się majowy zjazd Ekumenicznej Szkoły Biblijnej, w czasie którego studenci wysłuchali trzech wykładów o Szeolu, Niebie i Mytarstwe prelegentów z Kościoła Ewangelicko - Augsburskiego i Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego w RP.
Pierwszy wykład pt. „… i nie pozostawisz mojej duszy w Szeolu” (Ps 16,10). Szeol i Otchłań – rozwój teologii życia pozagrobowego w Starym Testamencie.” Zaprezentował ks. dr Grzegorz Olek – duchowny Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego (Luterańskiego), dr teologii ewangelickiej w zakresie biblistyki Nowego Testamentu. Duchowny wskazał na znaczenie Otchłani – Szeolu – w Słowie Bożym, ale również w świadomości Narodu Wybranego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
„Nasza ojczyzna jest w niebie” (Flp 3,20). Niebo – biblijny obraz zbawienia. Geneza, znaczenie i teologia. – to tytuł drugiego wykładu, który zaprezentowała dr Iwona Baraniec - doktor teologii, filolog francuski; pracowała w Światowej Federacji Luteranskiej, Polskiej Radzie Ekumenicznej i Diakonią Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP. Prelegentka zwróciła uwagę słuchaczy na Niebo, które jest nie tylko „miejscem” zamieszkania Boga, ale i zbawionych, którzy mogą – na sposób duchowy – oglądać Boga twarzą w twarz.
Reklama
O prawosławnym spojrzeniu na czyściec w teologii prawosławnej - w ostatnim wykładzie majowego zjazdu zatytułowanym „… dzieło każdego przejdzie próbę ognia” (1Kor 3,13). Czyściec – mytarstwa w teologii prawosławnej” mówił ks. Artur Aleksiejuk -doktor teologii, adiunkt w Katedrze Dydaktyki i Pedagogiki Szkolnej Wydziału Pedagogicznego Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, stypendysta Ostkirchliches Institut w Regensburgu (2001-2003), członek Komisji Dialogu Teologicznego Polskiej Rady Ekumenicznej (2007-2011). Choć teologia prawosławna nie przyjmuje stanu pośredniego (pomiędzy niebem, a piekłem) jakim jest czyściec to jednak jest w teologii prawosławnej pojawia się pojęcie „Mytarstwa”, które jest miejscem, jakie napotyka dusza po śmierci i opuszczeniu ciała, w swej drodze do nieba; w miejscu tym dusza napotyka demony, które starają się swoimi oskarżeniami ściągnąć duszę do piekła. Każdy po śmierci musi przejść przez 20 mytarstw które symbolizują grzechy kto je uczynił: gołosłowność, kłamstwo, osądzanie i oszczerstwo, żarłoczność, lenistwo, kradzież, skąpstwo i umiłowanie dóbr materialnych, zdzierstwo i lichwiarstwo, oszustwo dla osiągnięcia korzyści materialnej, zawiść, zadufanie w sobie, gniew i wściekłość, odpłacania złem za zło, ukrywanie zła w sercu, morderstwo i zadawania bólu bliźnim, zabobony, wiara w czary, obłuda, cudzołóstwo, rozpusta, herezja, brak miłosierdzia.
Ekumeniczna Szkoła Biblijna powstała w Łodzi w październiku 2019. Celem Szkoły Biblijnej ma być przede wszystkim pogłębienie życia chrześcijańskiego w świetle żywego Słowa Bożego, a także wprowadzenie w historię biblijną oraz egzegezę tekstu biblijnego. Szkoła ma pomóc poznać się nawzajem i wymieć doświadczeniem spotkania ze Słowem Bożym. Wykładowcami szkoły będą przedstawiciele różnych Kościołów chrześcijańskich, którzy zaangażowani są w poznawanie, badanie, studiowanie, a także nauczanie Pisma Świętego.
Wykłady w ramach Ekumenicznej Szkoły Biblijnej odbywają się raz w miesiącu w auli Wyższego
Seminarium Duchownego. W wykładach uczestniczy 120 osób należących do Kościołów zrzeszonych
w Polskiej Radzie Ekumenicznej i Kościoła Rzymskokatolickiego. Studenci tej wyjątkowej Szkoły
pochodzą z Łodzi, ale także z Białegostoku, Krakowa, Poznania i Wrocławia.