W trosce o prawdziwe wychowanie” - to hasło 21. Ogólnopolskiego Forum Szkół Katolickich, które w dniach 10-11 grudnia odbędzie się na Jasnej Górze.
Forum organizuje Rada Szkół Katolickich (RSK), na czele z ks. Adamem Kostrzewą - przewodniczącym.
Forum Szkół Katolickich
Reklama
Do udziału zaproszono m.in.: bp. Stanisława Napierałę - asystenta RSK, bp. Marka Mendyka - przewodniczącego Komisji Wychowania Konferencji Episkopatu Polski, prof. Mirosława Handkego - b. ministra edukacji narodowej, prof. Katarzynę Olbrycht, prof. Wojciecha Kudybę, o. Andrzeja Majewskiego - jezuitę, Wandę Różycką-Zborowską - reżysera filmu o szkolnictwie katolickim.
W trakcie trwającego dwa dni spotkania zaplanowano bardzo interesujący program wykładów i towarzyszących im dyskusji, które w kontekście misji szkoły katolickiej mają na celu podkreślenie roli wychowania w życiu młodego człowieka.
Czym żyje społeczność szkół katolickich w Polsce? Odzwierciedlają to tematy zaproponowanych wykładów. Po pierwsze - jak podołać trudnemu zadaniu wychowania do wolności; po drugie - istotna kwestia potrzeby umieszczania katechezy jako centrum edukacji w szkole katolickiej. Równie ważne jest wpojenie młodym umiejętności odbioru mediów w sposób krytyczny. Forum ma, jak się zdaje, ambicję uświadomienia społeczeństwu, że dobrze wykształcony człowiek jest zaangażowany kulturowo, nie rezygnuje z uczestnictwa w kulturze ani w jej tworzeniu.
Zaplanowano także osobny blok tematyczny, poświęcony kwestii dokształcania i doskonalenia się w zawodzie nauczyciela. „Nauczyciel na miarę oczekiwań?” - tak brzmi tytuł jednego z wystąpień. Jakich oczekiwań i czyich? Każda dyskusja w tym bloku tematycznym zmierzać będzie do konkluzji, że „szkoła katolicka pomagała w odkrywaniu zamysłu Bożego wobec człowieka i wychowywała do prawdziwej wolności”. Specjalny czas zarezerwowano na konferencję dla dyrektorów szkół, która ma potrwać - jak zapewniają organizatorzy - do skutku, czyli bez ograniczeń czasowych.
Podczas trwania Forum odbędzie się także niezwykle miła uroczystość - nadanie prof. Mirosławowi Handkemu tytułu „Przyjaciel Szkół Katolickich w Polsce”. W programie Forum jest także koncert patriotyczny ku czci Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - Lecha Kaczyńskiego i wszystkich, którzy zginęli w katastrofie smoleńskiej. Koncert w wykonaniu chóru Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II Sióstr Prezentek w Rzeszowie. Równie interesująco zapowiada się premiera filmu o szkolnictwie katolickim w Polsce.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Szkoła katolicka, czyli wspierająca
W Polsce działa obecnie 530 szkół katolickich, w tym 152 szkoły podstawowe, 188 gimnazjów, 139 liceów ogólnokształcących, 18 szkół zawodowych (zasadnicze zawodowe, technika z maturą, licea zawodowe z maturą), 13 szkół dla chorej i trudnej młodzieży, 3 szkoły policealne, 20 specjalnych dla dzieci niepełnosprawnych umysłowo (w stopniu lekkim i umiarkowanym).
W roku szkolnym 2008/2009 rozpoczęło działalność 17 nowych szkół katolickich, w tym: 6 podstawówek, 9 gimnazjów i 2 licea ogólnokształcące.
W szkołach katolickich uczy się ponad 54 tys. uczniów, najwięcej w gimnazjach i liceach ogólnokształcących.
Prawdziwy boom na szkoły katolickie to rok szkolny 2007/2008, gdy raptownie wzrosła liczba uczniów właściwie na każdym poziomie kształcenia. Szkoły katolickie mają bowiem wśród rodziców opinię placówek, w których dzieci są lepiej uczone, jest większa możliwość rozbudzania młodzieńczych pasji, z większą dbałością, indywidualnie podchodzi się do ucznia. Rodzice cenią także poczucie bezpieczeństwa, jakie dają szkoły katolickie, w których dzieci są - ich zdaniem - lepiej pilnowane. W powszechnym przekonaniu szkoły katolickie to te, gdzie nie tylko się dobrze kształci, wymaga, odkrywa uzdolnienia, ale też zwraca uwagę na dobre wychowanie, maniery, na przywiązanie do tradycyjnych wartości. Za szkołą katolicką przemawiają też mocne patriotyczne akcenty obecne w procesie wychowania.
Plusy i minusy
Jednak dla wielu rodzin szkoła katolicka jawi się jako zbyt droga, adresowana jedynie do wybranych. Bariera finansowa staje się więc nie do pokonania. Mała jest w społeczności świadomość, że szkoły katolickie nie są elitarne ze względów finansowych, a także fakt, że duża grupa tych placówek to szkoły publiczne.
Szkoły katolickie najczęściej prowadzone są przez diecezje, parafie, zakony. Coraz więcej jest jednak placówek działających także pod kierownictwem prywatnych stowarzyszeń.
Szkolnictwo katolickie w Polsce zrzeszone jest w Radzie Szkół Katolickich, która jest jednostką organizacyjną, erygowaną przez Konferencję Episkopatu Polski w 1994 r. Rada stanowi przede wszystkim zorganizowaną formułę współdziałania i wspierania szkolnictwa katolickiego w zakresie organizacyjno-prawnym, formacyjno-dokształceniowym nauczycieli i programowym.