Festiwal rokrocznie odbywa się w okresie wakacyjnym w kościołach i ośrodkach kultury w Ustroniu. Zainaugurowało go otwarcie wystawy Magdaleny Modlińskiej i Marka Stańczyka „Pejzaż Ziemi Śląskiej” w Muzeum Ustrońskim połączone z koncertem twórcy chrześcijańskiego Konrada Sadlika.
W plan festiwalu organizowanego przez Chrześcijańskie Stowarzyszenie Ekumeniczne wpisał się odpust ku czci Opatrzności Bożej w parafii św. Klemensa. Kazania głosił rodak – diakon Adam Bajorek. Odpust poprzedził koncert fortepianowy Michała Korzistki.
– Organizujemy festiwal, ubogacając w ten sposób ofertę turystyczną miasta, ale kierujemy go też dla naszych mieszkańców po to, aby relacje – zwłaszcza w rodzinach mieszanych wyznaniowo czy międzysąsiedzkie – utrzymywać cały czas na dobrym poziomie. To też okazja, by się spotkać, poznać nowe osoby, kulturę, tradycję, czy też pielęgnować to, co jest różnorodne. Odpust w kościele katolickim i pamiątkę w ewangelickim ubogacamy koncertem. Do kościoła ewangelickiego zaprosiliśmy na „Dni Jakubowe”, na które złożyły się 2 koncerty – zespołu „Exodus 15”, a także organowy „Z inspiracji chorałem luterańskim” w wykonaniu Bartosza Patryka Rzymana i flecistki Ilony Kalińskiej. Obchodziliśmy jubileusz 185. pamiątki poświęcenia Kościoła ap. Jakuba Starszego oraz 240-lecia parafii ewangelicko-augsburskiej w Ustroniu. Po nabożeństwie odbyło się odsłonięcie tablicy upamiętniającej drewniany kościół „Bethhaus” – mówi „Niedzieli” prezes ChSE Łukasz Sitek. Zaznacza, że ekumeniczna współpraca w Ustroniu nie ogranicza się jedynie do festiwalu, ale trwa cały rok.
– Jako stowarzyszenie staramy się ją pielęgnować. Dzięki temu księża z pastorami mają okazję się poznać, nawiązać życzliwe relacje i zrobić wspólnie coś dobrego np. przy okazji wydarzeń miejskich czy świąt kościelnych, gdzie spotykamy się razem – podkreśla Ł. Sitek.
Za rok na jubileuszową 20. rocznicę festiwalu organizatorzy planują zaprosić znanych artystów i jeszcze bardziej wzbogacić ofertę artystyczną.
Ustalenie daty obchodów uroczystości Objawienia Pańskiego nie dokonało się przypadkowo. Choć nie została wskazana przez Pismo Święte, to posiada symbolikę opartą na tekstach biblijnych
Zanim przejdziemy do omówienia symboliki kryjącej się pod datą dzienną 6 stycznia, należy najpierw wyjaśnić nazwę uroczystości, którą wówczas obchodzi Kościół. Ta najbardziej rozpowszechniona wśród wiernych w Polsce to święto Trzech Króli. Z kolei w polskiej edycji ksiąg liturgicznych figuruje określenie Objawienie Pańskie. Natomiast w księgach łacińskich i w całej tradycji chrześcijańskiej od początku funkcjonuje nazwa Epifania, pochodząca z języka greckiego (epifaneia), która oznacza „objawienie”, „ukazanie się”. Chodzi o objawienie się Jezusa Chrystusa, Wcielonego Syna Bożego jako Zbawiciela świata. Nazwą „epifania” określano narodzenie Jezusa, Jego chrzest w Jordanie i dokonanie pierwszego cudu na weselu w Kanie Galilejskiej. Taką treść miało pierwotne święto Epifanii, które powstało ok. 330 r. w Betlejem. Obejmowało ono początkowe tajemnice zbawienia, o których informują nas pierwsze rozdziały Ewangelii ze skupieniem się na tajemnicy narodzenia Chrystusa. Epifania ulegała ewolucji wraz z jej rozszerzaniem się poza Palestynę. Na Wschodzie stanie się pamiątką chrztu Jezusa w Jordanie, a na Zachodzie będzie stanowić obchód trzech cudownych wydarzeń (tria miracula) stanowiących początkowe objawienia chwały Bożej Zbawiciela: pokłon Mędrców ze Wschodu, chrzest w Jordanie i cud w Kanie Galilejskiej, przy czym z czasem hołd magów rozumiany jako objawienie się Chrystusa poganom zdominuje niemal wyłącznie łacińską celebrację Epifanii. W ludowej świadomości stanie się ona zatem świętem Trzech Króli ze względu utożsamienie mędrców z królami na podstawie niektórych biblijnych tekstów prorockich, a ich liczba zostanie ustalona w związku z trzema darami, jakimi zostało obdarowane Dzieciątko Jezus. Te różnice między Wschodem a Zachodem nie przekreślają jednak faktu, że istotną tematyką tego obchodu liturgicznego pozostaje objawienie się Boga w Chrystusie.
W 905 miastach w całej Polsce odbyły się w uroczystość Epifanii tradycyjne Orszaki Trzech Króli. Według organizatorów wzięło w nich udział dwa miliony osób. Orszaki zorganizowano także w innych krajach w Europie, Ameryce, Azji i Afryce. Specjalne przesłanie do uczestników przekazał Ojciec Święty Franciszek.
Uczestników Orszaku Trzech Króli w Polsce pozdrowił Papież Franciszek. „Przekazuję moje pozdrowienia dla uczestników wielkiego Orszaku Trzech Króli w Polsce, którzy poprzez tę inicjatywę dają świadectwo wiary w kościołach i na ulicach Warszawy i wielu polskich miast, a także za granicą również tu w Rzymie! Pozdrawiam wszystkich Polaków!” - powiedział Ojciec Święty w uroczystość Epifanii.
Obrzęd poświęcenia wody obejmuje m.in. zanurzenie w niej krzyża.
6 stycznia grekokatolicy obchodzili Święto Jordanu ustanowione na pamiątkę chrztu Pana Jezusa w Jordanie.
Święto Jordanu w kościele greckokatolickiej obchodzone było 6 stycznia po raz drugi. Przed dwoma laty zwierzchnicy tej Cerkwi – najpierw w Ukrainie, a dzień później w Polsce – zdecydowali o odejściu w liturgii od kalendarza juliańskiego i przyjęciu kalendarza gregoriańskiego. We Wrocławiu Święto Jordanu ma charakter ekumeniczny – na wybrzeżu Odry hierarchowie kościołów greckokatolickiego, katolickiego i protestanckiego wspólnie pobłogosławili wodę i wypuścili białe gołębie. Uroczystościom przewodniczył bp Włodzimierz Juszczak, biskup eparchii wrocławsko-koszalińskiej Kościoła greckokatolickiego w Polsce, obecny był również bp Jacek Kiciński, biskup pomocniczy archidiecezji wrocławskiej, oraz ewangelicko-augsburski bp Waldemar Pytel. – Wypuszczenie gołębi było bardzo pięknym gestem, mówiącym o tym, że stanowimy jedno w Duchu Świętym. Święto Jordanu ma swoją niezwykłą głębię teologiczną i nawiązuje do chrztu Jezusa, w którym Bóg objawił chwałę Syna Bożego – tłumaczy bp Jacek Kiciński.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.