Ciekawe badanie przeprowadził instytut „The Barna Research Group”. Socjologowie „Barny” chcieli znaleźć odpowiedź na pytanie: Jak nowe technologie zmieniły nasze rodziny? Wyniki badania są w niektórych miejscach zaskakujące. Otóż okazało się np., że zarówno rodzice, jak i ich dzieci - zarówno te kilku-, jak i kilkunastoletnie - używają technologii w podobnym wymiarze czasowym. W przypadku niektórych urządzeń, takich jak telefony komórkowe czy komputer stacjonarny, rodzice używają ich częściej niż dzieci. Obydwie grupy tyle samo czasu spędzają przed ekranem telewizora czy przed monitorem komputera.
Jak zatem rodzice i dzieci widzą nowe urządzenia technologiczne w kontekście życia rodzinnego? Większość rodziców oraz dzieci uważa, że mają one pozytywny wpływ na ich rodzinę. Co trzeci z badanych rodziców uważa, że telefon komórkowy, komputer czy platformy gier czynią życie ich rodziny lepszym. Mniej niż co piąty jest przeciwnego zdania, uważając, że te urządzenia mają negatywny wpływ na życie rodzinne. Połowa zaś sądzi, że nie mają one żadnego znaczenia, jeśli chodzi o jakość życia rodzinnego.
Interesujące jest to, że o ile wcześniej narzekano na rozrywkę proponowaną przez kulturę masową, twierdząc, że niszczy ona rodzinę, to teraz głosy takie wśród rodziców należą do zdecydowanej rzadkości. Najwięcej osób stwierdziło, że nie mają one na rodzinę żadnego wpływu, a 38 proc. podeszło do nich entuzjastycznie, twierdząc, że mają pozytywny wpływ na ich rodzinę.
Socjologowie z „Barny” zapytali uczestników badania również o to, czy z jakichś względów, choćby higieny psychicznej, czasowo izolują się od urządzeń hi-tech. Chodzi o swoisty post od technologii. Bardzo niewielki procent odpowiedział twierdząco na tak postawione pytanie. Pewne nawyki, jak korzystanie z urządzeń podczas jedzenia, i to zarówno przez rodziców, jak i dzieci, czy sprawdzanie skrzynki mejlowej tuż przed snem, mogą wskazywać na pewne uzależnienie i karzą postawić pytanie: Czy rodziny jeszcze kontrolują technologię, czy technologia już kontroluje je. Co ciekawe 49 proc. rodziców narzeka, że nowe technologie kradną czas ich dzieciom. Co na to dzieci? Odpowiadają logicznie, że rodzice stosują podwójne standardy oceny zjawiska. Jedne przykładają do swoich zachowań, a inne do zachowań dzieci, mimo że są takie same.
Badanie wykazało też głód edukacji medialnej. Dwie piąte rodziców i jedna trzecia ich dzieci wyraziło zainteresowanie rodzajem kursów, na których uczono by, jak dobrze korzystać z nowych urządzeń, tyle że większość nie słyszała, aby ktokolwiek takie kursy oferował.
(pr)
Pomóż w rozwoju naszego portalu