Reklama

Niedziela Sandomierska

Sanowiślaczki świętują

Niedziela sandomierska 29/2013, str. 8

[ TEMATY ]

młodzi

taniec

Ks. Adam Stachowicz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dziecięco-Młodzieżowy Zespół Taneczny „Sanowiślaczki” istnieje od 2003 r. Do zespołu należy obecnie 70 uczniów Zespołu Szkół w Chwałowicach i Antoniowie. Założycielem, a jednocześnie kierownikiem i opiekunem zespołu, jest Ewa Kozłowska. Drugim opiekunem jest Anna Czuj. Do września 2009 r. nauczycielem tańca w zespole był Marek Zaręba, choreograf Zespołu Pieśni i Tańca „Lasowiacy” ze Stalowej Woli. Od listopada funkcję choreografa pełni Anna Strusińska.

Ewa Kozłowska mówi: - Praca w zespole wymaga od dzieci wiele trudu, poświęcenia oraz rezygnacji z innych przyjemności, dlatego możliwość wyjazdu na atrakcyjne, kilkudniowe warsztaty jest okazją do regeneracji sił, odpoczynku, ale także stanowi ogromną motywację i zachętę do dalszych wysiłków. Dzieci brały już udział w warsztatach organizowanych w Zaklikowie, Janowie Lubelskim, Antoniowie, Cmolasie, Kałkowie-Godowie, Baranowie Sandomierskim i Warszawie. Brały również udział w tournée po Ukrainie do partnerskiej gminy Radechów. Największym marzeniem zespołu był udział w festiwalu folklorystycznym oraz organizowanych w jego ramach warsztatach tanecznych, które corocznie w okresie wakacyjnym odbywają się w Bułgarii. Nasze marzenie właśnie się spełniło.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Nazwa „Sanowiślaczki” nawiązuje do położenia miejscowości, z których pochodzą tancerze, tj. ujścia Sanu do Wisły. Najważniejszym zadaniem zespołu jest uwrażliwianie dzieci i młodzieży na piękno kultury narodowej, głównie ludowej. Praca w zespole uczy odpowiedzialności, obowiązkowości, systematyczności, kultury osobistej, a przede wszystkim patriotyzmu. Młodzi artyści są dumni ze swego pochodzenia oraz godnie reprezentują region.

„Sanowiślaczki” posiadają bogaty repertuar, wymienić tu można: tańce narodowe, np.: polonez i krakowiak; tańce regionalne: m.in. suita lubelska, tańce śląskie, polki; tańce towarzyskie: np. walc wiedeński, a nawet tańce disco czy taniec nowoczesny.

Wśród nagród zdobytych w 10-letniej historii zespołu Ewa Kozłowska wylicza: - Nagrody w konkursach powiatowych i wojewódzkich, m.in.: „O Gęsie Pióro” w Stalowej Woli, „Debiuty” w Rzeszowie, jak i ogólnopolskich, np.: „Dziecko w folklorze” w Baranowie Sandomierskim. Tancerze stanęli również na podium w Ogólnopolskim Przeglądzie Zespołów Folklorystycznych „Lasowiaczek”. W ciągu dziewięciu lat zespół koncertował około 45 razy. Należy przyznać, że dzieci dosyć szybko opanowały taniec. Występy dzieci są niezwykle widowiskowe i spotykają się z uznaniem i serdecznością publiczności, co mobilizuje je do dalszej pracy. Należy dodać, iż nie przeszkadza im to w osiąganiu bardzo dobrych wyników w nauce.

2013-07-17 10:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wychowywać, ale jak?

Niedziela legnicka 41/2012, str. 4-5

[ TEMATY ]

wychowanie

młodzi

dzieci

KS. WALDEMAR WESOŁOWSKI

Konferencja w Bolesławcu z udziałem bp. Marka Mendyka

Konferencja w Bolesławcu z udziałem bp. Marka Mendyka
Pod takim hasłem przebiegał II Tydzień Wychowania w Polsce. Był to czas pogłębiania świadomości, czym jest wychowanie i jak dziś wychowywać. W tym czasie odbywały się spotkania, konferencje, sympozja oraz przeprowadzane były katechezy, głoszone były kazania. Do realizacji tego tematu zaproszeni byli wszyscy, którzy biorą udział w procesie wychowania młodego pokolenia: rodzice, nauczyciele, katecheci, duszpasterze. W ramach tego tygodnia w Bolesławcu odbyła się konferencja z udziałem biskupa Marka Mendyka, przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. Już samo hasło tegorocznego tygodnia wskazuje, że pojęcie wychowania oraz sposoby jego realizowania nie są jednoznaczne. Dzisiaj wydaje się, że wychowanie, rola szkoły ograniczana jest do przekazywania wiedzy, wtłaczania informacji do głów uczniów. Jednak, jak podkreśla biskup Marek, to nie wyczerpuje całej istoty szkolnictwa i edukacji. Dlatego konieczne jest podjęcie refleksji przez wszystkich związanych z nauczaniem i wychowaniem. Okazuje się, że dzisiaj szkoła staje się jednym z najmniej bezpiecznych i przyjaznych miejsc dla ucznia. To jest zatrważające zjawisko. Przemoc, wymuszenia rozbójnicze, agresja, kradzieże, narkotyki, alkohol, brak szacunku dla nauczyciela - to zjawiska, jakie spotykamy w naszych szkołach. Niestety, przodują w tym gimnazja. To taki przełomowy okres w życiu młodzieży, kiedy osobowość nie jest w pełni ukształtowana. Młody człowiek czuje się dorosły, a w rzeczywistości takim nie jest. Młodym wydaje się, że mają prawo żyć jak dorośli. To nas bardzo niepokoi, stwierdza biskup Mendyk, dlatego trzeba podejmować konkretne kroki, żeby takiej sytuacji zaradzić. - Dlatego uważamy, że inicjatywa Tygodnia Wychowania jest jak najbardziej słuszna i konieczna, tym bardziej, że Ministerstwo Edukacji ogłosiło rok szkoły 2012/2013 rokiem bezpiecznej szkoły, jednak za tym hasłem, jak na razie, nie widać żadnych konkretnych posunięć. Poprzez inicjatywy tego Tygodnia chcieliśmy podjąć refleksję, ale też pomóc rodzicom, nauczycielom w zrozumieniu tego, co oznacza prawdziwe wychowanie. Szkoła to nie tylko miejsce przekazywania wiedzy, to musi być miejsce, w którym motywuje się młodego człowieka do poznawania, odkrywania świata. To także ma być miejsce uczenia odpowiedzialności, dyspozycyjności, wpływanie na psychikę młodego człowieka, formowanie charakteru. W tym procesie muszą brać udział wszyscy, poczynając od rodziny, która jest pierwszą szkołą życia, poprzez szkołę i Kościół. Podczas konferencji, jaka odbyła się w Bolesławcu z inicjatywy Prezydenta Miasta, Starosty oraz Stowarzyszenia Rodzin Katolickich, biskup Marek mówił o współczesnych mitach pedagogicznych w wychowaniu. Wśród wielu, jakie funkcjonują, wskazał m.in. na: wychowanie bez stresu, wychowanie bez porażek, neutralność światopoglądową w wychowaniu, spontaniczny samorozwój i samorealizację, czy mit wolności, demokracji i tolerancji w wychowaniu. Dzisiaj szkoła staje się często miejscem, w którym wychowawca, nauczyciel ulega naciskom ideologicznym, co negatywnie odbija się na procesie wychowania i na życiu wychowanków. O zasadach pedagogiki pijarskiej mówił gość z Krakowa - o. Edward Kościk, dyrektor Zespołu Szkół Pijarskich. Okazuje się, że w tych szkołach realizowanie edukacji opartej na zasadach ewangelicznych przynosi doskonałe rezultaty. Jest to bowiem wychowanie całościowe, ujmujące nie tylko sferę intelektu, ale też i ducha wychowanków. Ideą szkół pijarskich jest ewangelizować wychowując dzieci i młodzież począwszy od najmniejszych, przede wszystkim - ubogich, poprzez integrowanie wiary i kultury, pobożności i nauki, aby odnawiać Kościół i przekształcać społeczeństwo według wartości ewangelicznych oraz przyczyniać się do braterstwa między ludźmi. O nowej podstawie programowej przygotowania do życia w rodzinie mówiła Alicja Grzela. Natomiast o roli samorządów w wspieraniu funkcji wychowawczych rodziny i szkoły mówił starosta bolesławiecki Cezary Przybylski. W ramach tego spotkania odbyła się także debata na temat roli rodziny i szkoły w wychowaniu ku wartościom, w której wzięło udział liczne grono nauczycieli, dyrektorów szkół, katechetów oraz duszpasterzy przybyłych na konferencję. Debatę poprowadził Kornel Filipowicz, zastępca prezydenta miasta, który też mówił o wspólnej odpowiedzialności rodziców, wychowawców, samorządów, państwa i Kościoła w wychowaniu dziecka. Ta konferencja z pewnością nie rozwiązała wszystkich problemów, nie odpowiedziała na wiele pytań i wątpliwości związanych z procesem wychowania. Jednak była ważnym i potrzebnym momentem refleksji nad rolą i zadaniami różnych instytucji wychowawczych. Bo chodzi przecież o wspólny cel - wychowanie młodego człowieka.
CZYTAJ DALEJ

Jak wygląda moja codzienna modlitwa?

2025-03-11 10:39

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 8, 21-30.

Wtorek, 8 kwietnia. Wielki Post
CZYTAJ DALEJ

Słynne obrazy Rembrandta i Burnanda wystawione w Rzymie

2025-04-08 13:48

[ TEMATY ]

obrazy

vatican news

Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania Eugène’a Burnanda (1898 r.) (Dicastero per l'Evangelizzazione)

Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania Eugène’a Burnanda (1898 r.)  (Dicastero per l'Evangelizzazione)

Od 8 kwietnia do 25 maja w rzymskim kościele San Marcello al Corso można oglądać dwa arcydzieła malarstwa chrześcijańskiego, nawiązujące do tajemnicy Zmartwychwstania Chrystusa.

Dorota Abdelmoula-Viet – Watykan
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję