Reklama

Niedziela Wrocławska

Abp Józef Kupny: nie doszliśmy do porozumienia z rządem w sprawie lekcji religii

Wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski zabrał głos po kolejnym spotkaniu Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu i Episkopatu. Analizowała ona kwestię religii w szkołach. - Bardzo zależało nam na osiągnięciu porozumienia w tej kwestii, ale niestety rozmowy nie przyniosły żadnego rozstrzygnięcia - oświadcza abp Józef Kupny. Dlaczego?

Biuro Prasowe KEP

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kolejne spotkanie Komisji Wspólnej, która łączy stronę rządową i kościelną, odbyło się 9 grudnia na wniosek Podzespołu ds. Religii w Szkole. Tam nie wypracowano bowiem żadnego kompromisu. Strona rządowa nie przyjęła propozycji Kościoła, którą przedstawił bp Wojciech Osial. Mówiła ona o tym, by w szkołach ponadpodstawowych wprowadzić jedną godzinę tygodniowo zajęć z religii lub etyki (zamiast obecnych dwóch). Do wyboru, ale obowiązkowo dla wszystkich uczniów. A zatem strona kościelna zgodziła się na rządowe plany redukcji wymiaru godzin nauczania. Obligatoryjności tych lekcji z kolei nie przyjęli jednak rządzący.

Dlatego rozmowy wróciły na poziom wyżej – do Komisji Wspólnej, której przewodniczącymi są abp Józef Kupny (strona kościelna) i minister Tomasz Siemoniak (strona rządowa).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Niestety, na tym etapie rozmów również nie doszło wypracowania wspólnego stanowiska.

- Przypomnieliśmy, że uregulowanie przez Ministra Edukacji spraw dotyczących organizacji nauki religii w przedszkolach i szkołach wymaga – co określa ustawa o systemie oświaty - działania „w porozumieniu z władzami Kościoła Katolickiego i Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego oraz innych kościołów i związków wyznaniowych”. Wiązaliśmy duże nadzieje na kompromisowe rozwiązanie, jednak z drugiej strony nie było zgody na przyjęcie naszych propozycji - informuje abp Kupny.

Reklama

Strona kościelna powtórzyła pomysł na reformę, którą należy rozłożyć czasie. Chodzi o stopniową redukcję wymiaru nauczania religii w szkołach ponadpodstawowych, jednocześnie przy uwzględnieniu praw katechetów oraz wprowadzeniu zasady obligatoryjności nauczania religii lub etyki. Kościół postulował też, by sytuacja w szkołach podstawowych pozostała bez zmian.

- Obowiązkowa religia lub etyka rozwiązałaby wiele różnic między nami. Nie byłoby problemu z zagospodarowaniem uczniom tego czasu, czy nadzwyczajnej potrzeby organizowania tych zajęć w planach lekcji na końcu lub na początku, jak sugeruje teraz ministerstwo edukacji – tłumaczy wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski.

Strona rządowa nie przyjęła także argumentacji o trudnościach nauczycieli religii, którym trzeba będzie zredukować etaty i niejako zmusić do przekwalifikowania się. Minister edukacji Barbara Nowacka zadeklarowała jedynie współpracę w tym względzie.

- Pani minister zgadzała się jedynie na kosmetyczne zmiany. Na przykład, by dwie godziny religii obowiązywały tylko na szczeblu klas 1-3 szkoły podstawowej, a później chciałaby to ograniczyć do jednej godziny. To zbyt radykalne rozwiązanie - przekazuje abp Kupny.

Kościół wciąż wyraża gotowość włączenia się w prace nad projektem reformy nauczania religii w szkołach pod warunkiem wycofania się przez ministerstwo z obecnych wprowadzanych zmian.

Członkowie Komisji Wspólnej od strony kościelnej mówią wyraźnie o rozgoryczeniu po odrzuceniu ich propozycji przez stronę rządową i braku osiągnięcia porozumienia.

Reklama

Ich zdaniem może to prowadzić do eskalacji napięcia wokół nauczania religii w szkole, które uznawane jest za standard w zdecydowanej większości państw demokratycznych w Europie oraz jeden z symboli przemian wolnościowych w Polsce po roku 1989.

„Wprowadzone w życie zmiany, w opinii strony kościelnej, będą skutkować destrukcją systemu nauczania religii w polskich szkołach publicznych. Wobec naruszenia obowiązujących przepisów, strona kościelna będzie podejmować dalsze kroki prawne” – czytamy w Komunikacie Episkopatu Polski.

Abp Józef Kupny z kolei nie ukrywa swojego rozczarowania w sprawie rozmów o Funduszu Kościelnym. Tę kwestię także poruszono na spotkaniu Komisji Wspólnej. Rząd przedstawia różne propozycje zastąpienia funduszu.

- Czekamy jednak na utworzenie zespołu rządowego do rozmów ze stroną kościelną, do czego zobowiązuje Konkordat. Już kilka miesięcy temu polski Kościół powołał odpowiednią grupę osób do prowadzenia rokowań, natomiast nie ma takiego kroku ze strony rządowej. Wciąż stoimy z tym tematem w miejscu - mówi metropolita wrocławski.

2024-12-10 09:30

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wchodzą w życie zmiany w prawie oświatowym

2025-01-10 22:41

[ TEMATY ]

edukacja

oświata

Karol Porwich/Niedziela

11 stycznia 2025 r. wchodzą w życie zmiany w prawie oświatowym dotyczące m.in. przeprowadzenia egzaminów zewnętrznych. Nowe przepisy wydłużają o kolejne trzy lata szkolne brak wymogu uzyskania 30 proc. punktów z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym.

Zmiany wprowadzono nowelą ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Większość przepisów wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, a więc 11 stycznia 2025 r.
CZYTAJ DALEJ

Czy szkoły wymuszają udział uczniów w zbiorkach WOŚP? Wolontariat uczniowski między dobrowolnością a presją społeczną

2025-01-12 19:55

[ TEMATY ]

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy to akcja, która od lat budzi ogromne emocje – zarówno pozytywne, jak i negatywne. W szkołach, gdzie idea wolontariatu jest szczególnie promowana, często pojawiają się pytania: czy uczniowie są faktycznie zachęcani do udziału w zbiórkach WOŚP, czy może odczuwają presję, by w nich uczestniczyć?

Niekiedy uczniowie i rodzice zgłaszają obawy, że udział w zbiórkach WOŚP bywa traktowany jako "oczekiwany" lub "mile widziany obowiązek". Pojawiają się sytuacje, w których presja rówieśników, a nawet nauczycieli, prowadzi do poczucia, że brak zaangażowania oznacza brak solidarności. Jak zatem znaleźć równowagę między szczytnym celem a poszanowaniem prawa ucznia do wyboru? Co na to przepisy prawa oświatowego? Co mogą i powinni zrobić rodzice?
CZYTAJ DALEJ

10 lat dla dobra rodzin. Jubileusz lubińskiej Poradni

2025-01-13 19:44

ks. Waldemar Wesołowski

Świętowanie miało dwie odsłony

W sobotę 11 stycznia było spotkanie wspomnieniowe z udziałem obecnych i byłych pracowników oraz osób, które korzystały z porad.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję