Reklama

Festiwal polskiej pianistyki w Słupsku

Festiwale Pianistyki Polskiej na trwałe wpisały się w kulturalny krajobraz Słupska. Od 46 już lat miasto to stało się miejscem najpełniejszej prezentacji polskiej muzyki fortepianowej, w każdym jej przejawie

Niedziela Ogólnopolska 38/2013, str. 45

Jerzy Walczak,

Klawiatura gwiazd

Klawiatura gwiazd

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zawsze we wrześniu w grodzie nad Słupią rozbrzmiewa muzyka fortepianowa. Stolicę polskiego fortepianu odwiedzają najwybitniejsi polscy wirtuozi tego instrumentu. Przez minione 46 lat przez estradę festiwalową przewinęły się największe sławy polskiej pianistyki.

Upamiętnili wielkich

Bez żadnej przesady Słupsk może się poszczycić wspaniałym, jedynym w swoim rodzaju, organizowanym co roku festiwalem o wysokiej randze artystycznej, znanym w kraju i za granicą. To najważniejsza i najbardziej prestiżowa krajowa impreza muzyczna, poświęcona polskim pianistom i polskiej twórczości fortepianowej. Słupski Festiwal Pianistyki Polskiej jest drugą co do rangi, po warszawskim Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, imprezą chopinowską w Polsce. Organizatorem słupskich FPP nieprzerwanie od roku 1967 jest Słupskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne. Od pierwszego już festiwalu protektorat nad nim sprawują kolejni ministrowie kultury i sztuki - obecnie kultury i dziedzictwa narodowego - podkreślając tym samym znaczenie tej imprezy dla dalszego rozwoju kultury muzycznej w Polsce.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

O tym, jak głęboko festiwal wrósł w grunt słupski, świadczą najlepiej słupskie pomniki wybitnych polskich pianistów, wzniesione dzięki ofiarności słupszczan. W roku 1972 6. Festiwal został opromieniony odsłonięciem pierwszego i jedynego dotąd w Polsce pomnika Karola Szymanowskiego dłuta prof. Stanisława Horno-Popławskiego. Cztery lata później podczas jubileuszowego 10. Festiwalu odsłonięto pomnik największego kompozytora narodowego Fryderyka Chopina dłuta artysty Mieczysława Weltera. Siedem lat temu w dniu inauguracji jubileuszowego 40. Festiwalu - 9 września 2006 r. - w parku im. Jerzego Waldorffa, naprzeciwko słupskiej filharmonii i teatru, odsłonięto monument upamiętniający pianistyczne festiwale w słupskim grodzie. Pomnik poświęcony jest nieżyjącym już wybitnym pianistom, którzy kiedyś koncertowali w słupskich FPP.

Winda do kariery

Słupskie Festiwale Pianistyki Polskiej to również muzyczne święto polskiej pianistycznej młodzieży. Festiwal i młodzi pianiści to idea, którą w Słupsku nie tylko wymyślono, ale która w sposób jakże konsekwentny realizowana jest od roku 1974. Wówczas to po raz pierwszy do programu 8. Festiwalu włączono Estradę Młodych, przyciągającą utalentowanych młodych pianistów na początku ich kariery artystycznej. Po latach okazuje się, że powracają na słupski festiwal jako uznani w świecie wirtuozi. Dla przykładu, laureat Estrady Młodych w roku 2002 Rafał Blechacz trzy lata później (w 2005 r.) został laureatem I nagrody 15. Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. Od roku 1975 w wyniku współpracy Słupskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego z warszawskim Towarzystwem im. Fryderyka Chopina na słupskiej Estradzie Młodych FPP prezentowane są polskie ekipy narodowe, uczestniczące w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Po raz 47.

Tegoroczny, 47. Festiwal Pianistyki Polskiej odbywał się w dniach 7-13 września. W koncercie inauguracyjnym wraz z Orkiestrą Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku pod batutą Bohdana Jarmołowicza wystąpili znakomici soliści. Podczas inauguracji usłyszano Beatę Bilińską w „Koncercie fortepianowym” Witolda Lutosławskiego, jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku. Tego samego wieczoru inni najznakomitsi muzycy: skrzypek Konstanty Andrzej Kulka, wiolonczelista Tomasz Strahl i pianista Bogdan Kułakowski wystąpili w „Koncercie potrójnym” Ludwiga van Beethovena. Również koncertem Beethovena, ale „Czwartym fortepianowym G-dur”, zakończył się 47. Festiwal. Koncert wraz z Orkiestrą „Sinfonia Baltica” zagrał Tomasz Ritter, który we wrześniu 2012 r. otrzymał tytuł Laureata Estrady Młodych 46. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. W finale 47. Festiwalu wręczono dyplomy laureatów Estrady Młodych 2013 i wysłuchano ich krótkich programów recitalowych. W tegorocznym festiwalu na Estradzie Młodych, odbywającej się od 39 lat w Sali Rycerskiej Zamku Książąt Pomorskich, wystąpiła szóstka młodych wirtuozów fortepianu, reprezentujących szkoły i uczelnie muzyczne Krakowa, Warszawy, Stargardu Szczecińskiego, Gdańska, Bydgoszczy i Katowic.

Dyrektorem artystycznym 47. FPP był znany muzykolog i krytyk muzyczny Jan Popis. To jeden z najwybitniejszych znawców muzyki Fryderyka Chopina. Wykładowca na uczelniach muzycznych m.in. USA i Kanady. Juror międzynarodowych konkursów pianistycznych im. Vladimira Horowitza, im. Emila Gilelsa oraz im. Artura Rubinsteina. Z Festiwalem Pianistyki Polskiej w Słupsku związany od roku 1975 jako członek Rady Programowej. Od roku 2000 jego dyrektor artystyczny.

2013-09-16 13:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Głos Boga jest pierwszym źródłem życia

2025-04-06 15:07

[ TEMATY ]

sanktuarium Otyń

Wielkopostne czuwanie kobiet

Karolina Krasowska

Wrażenie podczas spotkania robił kościół pełen kobiet

Wrażenie podczas spotkania robił kościół pełen kobiet

„Córka Głosu” – pod takim hasłem w sanktuarium w Otyniu odbyło się wielkopostne czuwanie dla kobiet.

Był czas na konferencję, modlitwę wstawienniczą, adorację Najświętszego Sakramentu i oczywiście Eucharystię. Czuwanie, które odbyło się 5 kwietnia, poprowadziła Wspólnota Ewangelizacyjna „Syjon” wraz z zespołem, a konferencję skierowaną do pań, które wyjątkowo licznie przybyły tego dnia na spotkanie, wygłosiła Justyna Wojtaszewska. Liderka wspólnoty podzieliła się w nim osobistym doświadczeniem swojego życia. – Konferencja jest zbudowana na moim świadectwie życia kobiety, która doświadczyła nawrócenia przez słowo Boże i która każdego dnia, kiedy to słowo otwiera, zmienia przez to swoją rzeczywistość. Składając swoje świadectwo chciałam zaprosić kobiety naszego Kościoła katolickiego do wejścia na tą drogę, żeby nauczyć się życia ze słowem Bożym i tak to spotkanie dzisiaj przygotowaliśmy, żeby kobiety poszły dalej i dały się zaprosić w tą zamianę: przestały analizować, zamartwiać się, tylko, żeby uczyły się tego, że głos Boga jest pierwszym źródłem życia, z którego czerpiemy każdego dnia. Taki jest zamysł tego spotkania, dlatego nazywa się ono „Córka Głosu” – mówi liderka Wspólnoty Ewangelizacyjnej „Syjon”.
CZYTAJ DALEJ

Mocz w wodzie święconej: Ksiądz rozważa zamknięcie kościoła

2025-04-02 10:08

[ TEMATY ]

Niemcy

profanacja

edomor/fotolia.com

Nieznani ludzie oddają mocz za ołtarzem, załatwiają swoje „potrzeby” w kościele lub na jego terenie np. w chrzcielnicach. W Moguncji (Niemcy) wiele kościołów zmaga się z problemem wandalizmu.

Kapłan Thomas Winter, jest przerażony: „Naprawdę denerwuje mnie sposób, w jaki traktowane są kościoły w Moguncji!” 51-latek opiekuje się pięcioma parafiami w Moguncji: św. Ignacego, św. Piotra, św. Stefana, św. Kwintyna i parafią katedralną św. Marcina. Twierdzi, że wolałby całkowicie zamknąć kościoły na dwa tygodnie i otworzyć je wyłącznie na czas nabożeństw.
CZYTAJ DALEJ

Chłopiec z Mediolanu – jaki naprawdę był Carlo Acutis?

2025-04-07 13:32

[ TEMATY ]

film

bł. Carlo Acutis

Vatican Media

Przed kanonizacją bł. Carlo Acutisa, zaplanowaną na 27 kwietnia w Rymie, powstał film „Chłopiec z Mediolanu”, który przedstawia przyszłego świętego oczami jego matki, nauczyciela oraz lekarza. Film opowiada o głębokiej duchowości chłopca, okazuje się również, że powszechny obraz „bożego influencera” wykracza znacznie poza powszechną wiedzę o nim.

„Święty w trampkach”, „boży influencer”, to tytuły, jakie często pojawiają się w przekazach medialnych na temat błogosławionego Carlo Acutisa. Historia chłopca, który zmarł w wieku 15 lat i został pochowany w swojej bluzie i trampkacj w Asyżu, pociąga współczesnych, jest zarazem bardziej niezwykłą i głeboka niż jego obraz zapisany w powszechnej świadomości.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję